junioren EK Vejle (3)

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

junioren EK Vejle (3)

Post by Floris »

Door ruzie met de computer kon ik gisteravond geen verhaaltje posten. Naja... dan moet het 's ochtends maar...

Gisteren was de tweede en laatste dag van de mixed. ik begin met een rectificatie: er deden geen 7 maar 8 nederlandse paren mee en er stonden er geen 6 maar 7 bij de eerste 16. tellen blijft moeilijk. Dat ondervind ik hier iedere dag ;)

De tweede helft van de mixed verliep voor vrijwel alle Nederlandse paren ongunstig. vooral in de laatste twee sessies zakten vele Nederlanders weg in de grijze middenmoot. Polen was de grote winnaar door 4 van de top 5 plaatsten te leveren.

Dat de mixed een wisselend niveau kent was al bekend. Soms lopen de topspelers tegen eigenaardige scores aan wanneer ze bij de mindere goden op bezoek komen. Dat gebeurde hier (bijna):

paren/N/?
----------------- (sp) A43
----------------- (ha) BT74
----------------- (di) AT65
----------------- (cl) V2
(sp) 962 ------------------------ (sp) BT5
(ha) HV62 ---------------------- (ha) A83
(di) VB87 ----------------------- (di) H942
(cl) AB -------------------------- (cl) 943
----------------- (sp) HV87
----------------- (ha) 95
----------------- (di) 3
----------------- (cl) HT8765

Dit spel werd uitgezonden op BBO toen het laagst geklasseerde paar op de NZ posities zaten. Het zijn twee hele jonge Denen die nog niet zo lang bridgen. OW waren spelers die in de top 10 stonden. De kleine Denen hadden het grootste hart:

Noord - Oost - Zuid - West
1 (di) ! - pas - 2 (cl) !! - pas
2 (ha) !!! - pas - 2SA - a.p. (?)

2SA met 19 punten... dat lijkt gedoemd tot veel down. Wie goed naar het spel kijkt ziet dat er wel even op tijd ruiten gespeeld moet worden... :P en dat is nou niet bepaald opgelegd na dit biedverloop. West begon met een kleine harten (is nog niet fout) voor (ha) A van Oost. die speelde (begrijpelijk) (sp) na! De jonge Deense leider nam met het Aas in dummy, stak over in schoppen en speelde een kleine klaveren. West had duidelijk nog geen goed beeld van het spel, want die zette (cl) ( :? ) Daarmee maakte hij het de leider niet moeilijk. Een tweede ronde klaver vanuit Dummy en nu ligt het spel voor een overslag (!!!) en een gegarandeerde 0 voor OW. echter: de Jonge Deen verdronk in zijn eigen speelplan en ging er met een harten uit ofzo... toch nog -1 :shock:

Tot zo ver de mixed, die geen Nederlandse medailles opleverden. Voor alle aanwezigen (dus ook trainers etc.) die niet meededen met de mixed werd er gistermiddag de Ulla's Invitation georganiseerd. Dit parentoernooi werd ook in de grote speelzaal gespeeld, compleet met schermen. Hier wel medailles voor Nederland. De eindstand:

1. Dunne Belg - Dikke Belg
2. H.C. Graversen - Cedric Margot
3. Rens Philipsen - Vincent Broersen

Jawel, onze eerste internationale toernooiwinst! :D Het leverde ons een eervolle vermelding in het Daily Bulletin op. En op de vraag "hebben jullie je echt ingeschreven als Dikke en Dunne Belg?" is het antwoord "Ja.". het bewijs staat op mijn facebook. Gelukkig hadden de mensen van het daily bulletin de tegenwoordigheid van geest om wel nog even onze echte namen op te zoeken :P
Zoals jullie zullen begrijpen waren we erg blij met de winst. zelfs als het straks volledig mis gaat, hebben wij in ieder geval al even laten zien dat we niet helemaal idioot zijn.

Ik sluit dit verslag af met een leuk biedprobleempje uit de Ulla's Invitation waar Wouter voor gezet werd (Frits en ik zaten in de andere richting):

Paren. W/-

Oosthand:
(sp) Txx
(ha) AHBTxxx
(di) Ax
(cl) x

het bieden (WNOZ):
1 (sp) - (2SA)* - ???
wat nu?

DE OPLOSSING:

Dit was het hele spel:

paren: W/-
----------------- (sp) Hx
----------------- (ha) -
----------------- (di) VBxxx
----------------- (cl) BTxxxx
(sp) AB9xx --------------------- (sp) Txx
(ha) Vxx ------------------------ (ha) AHBTxxx
(di) H --------------------------- (di) Ax
(cl) AHVx ----------------------- (cl) x
----------------- (sp) Vxx
----------------- (ha) xxx
----------------- (di) xxxxx
----------------- (cl) xx

Tja 7SA lijkt ons tamelijk onbiedbaar. Maar is 7 (ha) te bereiken? Tijdens het toernooi lukte dat slechts een enkele keer. Aan tafel wist Wouter niet goed wat te doen, maar bedacht een plannetje waarbij hij zijn tegenstander nodig had: hij bood 4 (sp) , hopend op een uitname bij NZ. Dat gebeurde (5 (di) bij zuid) waarna hij met 5 (ha) zijn hartens introduceerde. Ludo vatte dit inderdaad op als zijnde echte hartens, waardoor hij geen moeite had om nog op te hogen naar 6 (sp) . Leuk bedacht van onze mededomboërs, maar helaas niet winnend omdat je in 6 (ha) (als je daarin zat scoorde je al boven het midden) een overslag haalt, terwijl 6 (sp) maximaal contract gaat...

Over een paar uurtjes gaan we voor het eggie. We hebben er alle vier veel zin an. uiteraard spelen de zenuwen wel een klein beetje op: gewogen worden en te licht worden bevonden (hetgeen waarschijnlijk gaat gebeuren) is nou eenmaal niet leuk... Frits en ik hebben uit de overwinning van gister echter wel wat zelfvertrouwen getankt, en eigenlijk kan ons toernooi toch al niet meer stuk.

hopelijk kan ik jullie vanavond weer goed nieuws brengen :)

tot straks,

Floris
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: junioren EK Vejle (3)

Post by Gary McAlley »

dikke belg en dunne belg is al beter dan harrie en barrie... ik wacht in spanning op het moment dat jullie op BBO worden uitgezonden als 'dikke belg' en 'dunne belg' :) in dat geval onbeperkt bier voor jullie op de eerstvolgende clubavond op mijn rekening!
User avatar
Tijntje
Posts: 523
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: junioren EK Vejle (3)

Post by Tijntje »

Well done! 8-)

Wat het probleem betreft: je hebt nu twee cues tot je beschikking. Het is nuttig om die twee te gebruiken voor forcing verhogingen in maats kleur en de 'vierde' kleur. Bij mij is de goedkoopste cue inviterend of beter met fit voor maat en de andere cue is inviterend of beter met de vierde kleur. Hier dus:

3 (cl) inviterend+ met fit
3 (di) inviterend+ met harten
3 (ha) niet forcing
3 (sp) ook niet forcing

Dat maakt het leven wel makkelijker ;)
3 (di) - 4 (ha) - azen vragen, klaar.

(Je kan de cues natuurlijk ook omdraaien - ik denk niet dat het veel uitmaakt. Persoonlijk vind ik het wel prettig om met een fit zo veel mogelijk ruimte te hebben, vandaar dat we het zo hebben ingevuld.)
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
wouterf

Re: junioren EK Vejle (3)

Post by wouterf »

3 (cl) (we hebben dat als (ha) afgesproken net) is inderdaad veel beter, met 7 hartens moet je die wel introduceren. Het probleem voor mij was echter dat ik en schoppens mee en harten had, en maat heeft hier zelden 3 of meer hartens, ik kan de hartenfit dus niet goed vertellen. Daarnaast gaat het bieden natuurlijk niet 3 (cl) - 4 (ha) maar iets als

1 (sp) - (2Sa) - 3 (cl) -(5 (di) )
Ga je gang om nu nog 7 (ha) te bieden :)

Het leverde in elk geval een mooi leermomentje op
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: junioren EK Vejle (3)

Post by K-J »

Patrick en ik hebben de volgende afspraken:

3 inviterend+ met de vierde kleur, hier dus hartens (minimaal 4+ krt)
3 inviterend+ met steun, hier dus schoppens
3 echt, niet forcing, maar wel inviterend (minimaal 5+ krt)
3 steun en niet forcing (minder dan inviterend)

Ik vind het beter om het laagste bod voor de andere kleur te spelen en niet voor de steun, aangezien je met steun al veel beter kunt inschatten op welk niveau je wilt gaan spelen. Heb je de vierde kleur, dan heb je veel meer biedruimte nodig om uit te zoeken wat het juiste contract moet gaan worden.
Als we de ruimte zouden krijgen kan partner op 3 (cl) reageren met 3 (di) = mancheforcing hand zonder 4+ hartens en zonder mooie eigen schoppenkleur, 4 (cl) = sleminteresse met hartenfit, 4 (di) = sleminteresse met eigen schoppenkleur.
Nu de tegenpartij irritant is met 5 (di) (over mijn 3 (cl) ) weet ik niet zeker wat de afspraken zijn bij Patrick en mij (hebben we anders nooit last van :roll: ). Als pas forcing is zou ik dat bieden en anders hoort doublet alleen maar overwaarde aan te geven lijkt me (en niet straf te zijn). Na doublet of pas heeft west een luie 6 (ha) of een wat spannender 6 (di) . Op 6 (di) zou west 7 (ha) kunnen verzinnen. Maar met die hoge tussenbiedingen wordt het bereiken van grootslem niet makkelijk en zou ik al tevreden zijn als ik in kleinslem terecht zou zijn gekomen.
Post Reply