junioren EK Vejle (4)

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

junioren EK Vejle (4)

Post by Floris »

Ik begin met een belangrijke mededeling:
!!!MORGEN STARTEN WOUTER EN LUDO OP BBO OM 9.30!!!

mijn verslag van vandaag: het was zover. we gingen nu echt van start. In het oranje gehuld verschenen de domboërs aan de start om de nationale eer te verdedigen. Het Juniorentoernooi bestaat uit een kwalificatie van 100 spellen verdeeld over twee dagen. Er doen 50 paren mee. Na de kwalificatie gaan de nummers 1 t/m 20 door naar de finale. De schatting is dat je daarvoor zo'n 52% moet halen.

De eerste ronde:
We starten tegen een hoop Nederlanders. er gebeuren geen heel vreemde dingen, op één onnozel spel na: wanneer je wat afwijkende afspraken hebt kom je wel eens van een koude kermis thuis. Op spel ... ontploft de 8-11 SA zachtjes in mijn gezicht:

het gaat (ik - links - Frits - rechts):
1SA - (pas) - pas - (Dbl)
pas - (pas) - Rdbl* - ...3SA
a.p.
*= vluchtcomplex: "ik heb een eigen kleur"

3SA hing met 22 punten (en naar later bleek een lange ruitenkleur bij de leider) af op de start. Ik had geen idee, en gokte mis... 6%
Behoudens dit spel gebeurde er geen bizarre dingen. Wij scoorden 45%. Wouter en Ludo kwamen aanmerkelijk beter uit de startblokken en scoorden (mede door een goede 6SA tegen ons) 54%.

De tweede ronde verliep iets beter. Tegen vermoedelijk een van de zwakste paren uit het veld mocht ik 1SA +2 als Noord:

paren/O/OW
----------------- (sp) 6
----------------- (ha) T763
----------------- (di) AHV9
----------------- (cl) T986
(sp) HB853 ------------------- (sp) V73
(ha) H54 ----------------------- (ha) A82
(di) T2 ------------------- (di) B743
(cl) 732 -------------------------- (cl) H52
----------------- (sp) AT94
----------------- (ha) VB9
----------------- (di) 865
----------------- (cl) AVB

(pas) - 1 (di) * - (pas) - 1 (ha)
(pas) - 1 (sp) - (pas) - 1SA
a.p.
na de ruitenstart voor mijn Aas speel ik de hartens vrij en neem de klaversnit voor 9 slagen. de schoppen switch kwam te laat. 1SA +2 scoorden echter slechts 33% :s omdat vrijwel iedereen in de 4-3 hartenfit zat en +170 noteerden...

Overigens stond de tweede ronde in het teken van "de gouden pik van Fitski" zoals Frits en ik het maar zijn gaan noemen. Wouter en Ludo speelden leken niks verkeerd te kunnen doen! hoewel ze zelf natuurlijk een belangrijke bijdragen leverden aan hun 62% (!!!) (bijv. een goeie 6SAX-1 en een scherpe 4 (ha) C) moeten we ook een klein beetje dank betuigen aan de tegenstanders: 6 (di) -1, 3SAX +1.

Frits en ik deden het overigens rustig met 49 %

De derde ronde kwamen weer een hoop Nederlanders op bezoek. Tegen Ernst Wackwitz en Chris Westerbeek functioneerde de 8-11 SA wel:

paren/Z/OW
----------------- (sp) 95
----------------- (ha) 5
----------------- (di) B85
----------------- (cl) VBT9643
(sp) H862 ------------------- (sp) VB43
(ha) HVT43 ----------------------- (ha) B62
(di) VT7 ------------------- (di) AK96
(cl) H -------------------------- (cl) 52
----------------- (sp) AT7
----------------- (ha) A987
----------------- (di) 432
----------------- (cl) A87

Frits zat Zuid en had geen zin in 1 (di) - 1M - 1SA. Hij vond zijn hand geschikter voor een troefcontract en besloot daarom ondanks de 12 punten tot een 8-11 SA. Na dat begin is het immers heel waarschijnlijk dat maat naar een kleur gaat vluchten en dan heb je met 3 azen een heel goed bezit. ook in een eventuele verdediging. zogezegd ging het bieden:

1SA - (2 (cl) ) - 4 (cl) - (4 (sp) ) - a.p.
Frist start met (cl) Aas, ik speel de V. hij vervolgt met (ha) A en harten na voor mijn troefje. (sp) A is de downslag. Het kan natuurlijk nog mooier als Frits met (ha) Aas start... maarja... dit was al goed genoeg: 77% Wouter en Ludo kopiëren dit resultaat overigens.

De derde ronde was met 16 spellen overigens aanmerkelijk langer dan de eerste twee (beide 10 spellen) het gemiddelde van deze ronde weegt dan ook zwaarder. voor ons was dat geen enkel probleem. wij scoorden met 48,5% zo rond ons gemiddelde. Wouter en Ludo beleefde deze ronde echter de een na de andere ramp en bleven steken op 36% :(

De laatste ronde (bestaande uit 14 spellen) verliep eigenlijk zoals de voorgaande. Zowel Wouter en Ludo, als Frits en ik scoorden zo'n 49%. Daarmee is dit de stand van de Nederlanders na 50/100 spellen:

2. Ernst Wackwitz - Chris Westerbeek (58,8%)
11. Berend van den Bos - Joris van Lankveld (54,5%)
15. Aarnout Helmich - Gerbrand Hop (53,4%)
28. Wouter Fitski - Ludo Schoonen (49,3%)
32. Floris Vlaanderen - Frits Vlaanderen (48,3%)
40. Vincent Broersen - Rens Philipsen (46,5%)
47. Rik Verbeek - Thijs Verbeek (41,1%)
49. Sander Jansen - Milan Ramer (37,2%)

Morgen weer een dag. Met de score die we nu hebben, kunnen we in dit veld prima leven. Het is niet om van de daken te schreeuwen, maar ook niet om van het dak af te springen ;)

tot morgen!
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: junioren EK Vejle (4)

Post by een domme aap »

Hup België!!!

Mooie verhaaltjes Flo, de analyses laat ik wel aan KJ over, die heeft nu toch meer tijd dan ik :)
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: junioren EK Vejle (4)

Post by K-J »

Tja, ik heb weinig op te merken over de spelletjes.
Waar ik wel niet blij mee ben is dat ik morgen om 09.00 uur de afsluitende vergadering van mijn schooljaar heb, waardoor ik Wouter en Ludo op BBO ga missen :x
Ik hoop wel dat ik hen of de Belgen daar de komende dagen nog tegen ga komen.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: junioren EK Vejle (4)

Post by Floris »

zeg willem, als je al onder de indruk was van Frits' 1SA, wat vond je dan van mijn 5 (di) ? of heb je die niet gezien :D
Post Reply