junioren EK Vejle (5)

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

junioren EK Vejle (5)

Post by Floris »

's morgens wijst een tegenstander op het tafelscherm waar groot "F. Vlaanderen - F. Vlaanderen" op staat. Met een lollig gezicht vraagt hij aan Frits: "are you playing with yourself?". Frits geeft onmiddellijk het enige goede antwoord: "no, I'm playing AGAINST myself."

Wat betreft de eerste ronde was dit 100% waar: we speelden dramatisch en scoorden een verdrietige 42%. Daar hebben we de rest van de dag tegen moeten opboksen. In de tweede ronde mochten we echt aan de bak en wel op BBO. we hebben toen 8 van de 10 boards op BBO gespeeld. daarvan wonnen we er 5 :D

Een van de gewonnen spellen kan onder het kopje: met de pik vooruit bieden.

paren/O/-
----------------- (sp) T3
----------------- (ha) -
----------------- (di) A2
----------------- (cl) AHVT96532
(sp) VB9754 ------------------- (sp) 86
(ha) B62 ----------------------- (ha) H985
(di) T95 ------------------------ (di) HB8643
(cl) 8 --------------------------- (cl) 7
----------------- (sp) AK2
----------------- (ha) AVT743
----------------- (di) V7
----------------- (cl) B4

Frits zitten OW en de tegenstanders zijn twee goede Polen. Nu hebben wij blijkbaar wel wat gevoel voor show als we op BBO zijn ;) het biedverloop zag er namelijk aldus uit:

Dunne Belg - Pool 1 - Dikke belg - Pool 2:
3 (di) ! - (3 (ha) ) - 5 (di) !!! - (6 (cl) )
a.p.

Frits startte met ruiten en dat gaf helaas meteen de 14e slag weg. En terwijl de Polen elkaar verbaal te lijf gingen over deze gemiste 7SA gaf ik een knipoog aan de BBO-operator, die daar wel om kon lachen. Uiteraard had dit alles niets met goed bridge te maken, maar leuk was het wel.

Deze derde ronde leverden zo'n 52% op waarmee we weer wat terugkrabbelde.

Tijdens de derde ronde, die overigens andermaal niet goed verliep voor ons, kwam het mooiste spel van het toernooi langs:

paren/O/-
----------------- (sp) Axx
----------------- (ha) T9xx
----------------- (di) HVxx
----------------- (cl) B7
(sp) ? --------------------------- (sp) ?
(ha) ? --------------------------- (ha) ?
(di) ? --------------------------- (di) ?
(cl) ? --------------------------- (cl) ?
----------------- (sp) HTx
----------------- (ha) AHx
----------------- (di) AT
----------------- (cl) AH86x

Je zit als Zuid na een ongestooord biedverloop in 6SA en de uitkomst is (ha) V vanuit west die naar jouw A toe loopt. Je besluit een kleine klaveren naar de B te spelen. links valt (cl) 9, rechts neemt de B over met (cl) V. Take it from there... (ja inderdaad: je weet nog niet wat Oost naspeelt)

Dit spel is mij uitgebreid uitgelegd door Joris van Lankveld. morgen geef ik zijn analyse (vertaald in mijn eigen bewoording uiteraard).

Dan de laatste ronde: Agnes heeft besloten om achter Frits te gaan zitten kijken en dat gaf hem vleugels: hij maakt bijna geen fouten en de fouten die hij maakt weet hij te concentreren binnen één spel :p hetgeen een betere tactiek is dan je fouten uitsmeren over meerdere spellen. Over dat ene spel ga ik het niet hebben. waar ik het wel over wil hebben is het volgende startprobleem:

Frits heeft als Zuid:
(sp) xxxx
(ha) Tx
(di) Vxx
(cl) AV9x

de kwetsbaarheid weet ik echter niet meer, maar het bieden gaat vrij standaard:
Oost - Zuid - West - Noord
(1 (ha) ) - pas - (1 (sp) ) - pas
(2 (di) ) - pas - (3 (cl) ) - pas
(3SA) - a.p.

Via de vierde kleur zitten de oppies in 3SA. wat start je?

DE OPLOSSING:

Frits bedacht dat hij gezien het biedverloop met klaveren wilde starten. In eerste instantie dacht hij aan de kleinste klaveren. Hij realiseerde zich echter dat in het zeldzame geval dat ik een een 5 kaart heb, de klavers dan hopeloos zullen blokkeren. Hij koos daarom voor de verrassingsuitkomst van klaveren 9!!!

het hele zitsel:


paren/O/-
----------------- (sp) VBx
----------------- (ha) VBxxx
----------------- (di) Bx
----------------- (cl) Bxx
(sp) AHT9x ------------------- (sp) x
(ha) x --------------------------- (ha) AHxxx
(di) Axxx ---------------------- (di) Hxxx
(cl) xxx ------------------------ (cl) HTx
----------------- (sp) xxxx
----------------- (ha) Tx
----------------- (di) Vxx
----------------- (cl) AV9x

Tja... ik moest even 3 seconden nadenken toen ik die 9 zag liggen... Het kon toch echt niet anders of Frits moest lengte EN waardes in klaveren hebben... Maar waarom dan IN GODSNAAM de 9!? ik besloot toch maar 'gewoon' de B te leggen omdat Frits de T in ieder geval ontkent had.

Nu was de leider aan de beurt. Die keek eens aandachtig op de systeemkaart en misschien ingegeven door mijn aarzeling concludeerde ze dat Frits van een doubleton 9x was gestart en dat ik dus van AVBxx de B had gelegd. Om die reden legde ze een KLEINTJE!!!

Nu had ik niet de geringste moeite om een kleine klaveren te retourneren waarna Frits de klavers kon cashen en het geheel uiteindelijk strandde op -2. WOW!


Morgen worden de finales gespeeld. Zowel wij als Wouter en Ludo hebben zich daar niet voor geplaatst. Wouter en Ludo hadden vandaag overigens een beetje een baaldag. De scores vielen gewoonweg niet hun kant uit. De eindstand der Nederlanders:

1. Ernst Wackwitz - Chris Westerbeek (56,8%)
5. Berend van den Bos - Joris van Lankveld (56,5%)
11. Aarnout Helmich - Gerbrand Hop (54,0%)
30. Vincent Broersen - Rens Philipsen (48,9%)
35. Floris Vlaanderen - Frits Vlaanderen (48,2%)
42. Wouter Fitski - Ludo Schoonen (46,5%)
46. Rik Verbeek - Thijs Verbeek (44,5%)
50. Sander Jansen - Milan Ramer (38,2%)

Daarmee staatn er dus 3 Nederlandse paren in de finale. Morgen wordt de Presidents Cup gespeeld voor alle afvallers (junioren, aspiranten, girls etc. allemaal door elkaar). Ook hier doen alle vier de Domboërs aan mee.

Tot morgen!
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: junioren EK Vejle (5)

Post by K-J »

Hoi Floris,

Helaas een paar dagen geen tijd gehad om het Domboforum te volgen, maar nu kan ik mijn tanden stukbijten op die interessante 6SA die je hierboven beschrijft.

Het eerste probleem dat je zult moeten tackelen is de klaverpositie. Ik ga de klavers slaan. Twee redenen:
1. dit is geen restricted choice situatie, west kan (cl) 9 ook gooien van (cl) 109x, dus hij wordt niet gerestricted in zijn choice.
2. als slaan goed is, levert dat 4 klaverslagen op, terwijl snijden (als dat goed is) nog steeds maar 3 slagen oplevert (hoewel je het contract dan nog steeds kan maken d.m.v. een driekleurendwang tegen west, als die (sp) VB, (ha) VB en (minimaal) een vierkaart ruiten heeft).

Als ik de klavers fout heb gedaan lijkt het contract niet meer maakbaar, dus ik ga ervan uit dat ik de klavers goed doe door te slaan. Dan heb ik nu 11 slagen en heb ik allerlei dwangmogelijkheden voor een 12e slag. Maar welke dwang zal hier gaan werken? Ik denk dat ik voor de dubbele dwang ga. Ik speel west op (ha) VB en oost op de ruitenlengte en ga ervan uit dat de schoppenplaatjes verdeeld zitten. Ik raap dus (ha) H en (di) AHV op. Daarna ga ik mijn klavers cashen. Op het moment dat ik mijn laatste klaveren speel zijn er 9 slagen gespeeld (2x harten, 3x ruiten (in zuid heb ik mijn harten geloosd) en 4x klaveren). In noord ligt nu nog (sp) Ax, (ha) 10, (di) x, (cl) -. Op de laatste klaveren moet west een schoppen lozen (want hij moet (ha) B vasthouden). In noord verdwijnt nu (ha) 10. Oost moet ook een schoppen lozen (want hij moet zijn ruiten vasthouden) en aangezien nu niemand meer drie schoppens in handen heeft behalve ik (als zuid), maak ik de laatste drie slagen met (sp) AH en 10.

Heeft west de lengte ruiten (en oost minimaal één schoppenplaatje), dan heb ik het helaas fout gedaan en had ik op de enkelvoudige rode kleurendwang moeten spelen door eerst (sp) AH mee te nemen en dan de klavers te cashen. Maar die kans lijkt mij kleiner, hoewel dat wel weer afhangt van de klaverpositie (als west maar twee klavers heeft (109-sec), is de kans weer groter dat hij lengte ruiten heeft).

Maakt het nog uit wat oost nakomt in slag 3? Ja, als oost schoppen naspeelt verbreekt hij de communicatie voor de dubbele dwang (dus dan moet de enkelvoudige rode kleurendwang maar werken), maar ik verwacht dat oost harten zal naspelen.

Ik ben benieuwd hoe het spel in werkelijkheid zat.
Post Reply