junioren EK Vejle (6)

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

junioren EK Vejle (6)

Post by Floris »

Vandaag het laatste verslagje over onze avonturen in Vejle. Voor ons stond vandaag in het teken van de Presidents Cup, eigenlijk had dat ding beter "de losers finale" kunnen heten maargoed...
Bij dit toernooi mocht alles dwars door elkaar spelen. aspiranten, girls, junioren, ook internationale partnerships waren toegestaan. Hierdoor kwam het niveau van het bridge niet echt van de grond, maar daar had niemande problemen mee. De sfeer was uitermate gezellig en te vergelijken met een dombo-clubavond: de balorigheid viert hoogtij! :)

Frits en ik scoorden de hele dag boven de 50%, maar door een rampenzitting op het laatst eindigde we toch nog ruim onder die streep. Dit kwam mede door het feit dat wij in de laatste ronde tegen twee bloedmooie Poolse meisjes moesten spelen. Toen realiseerde ik me weer waarom ik beter ben als er met schermen wordt gespeeld: er verdwenen bakken met slagen in het decolleté van met name mijn linker tegenspeelster. ik hield er 36% aan over.
Ook met Wouter en Ludo ging het vandaag niet geweldig geloof ik, alhoewel ik hun uitslagen niet gezien heb.

Verder was het vandaag natuurlijk de dag van de finale. Bij de Junioren eindigde de Nederlanders jammerlijk op plek 4,5, en 7. Allemaal dus net geen eremetaal...
Bij de aspiranten waren we succesvoller: Ricardo Westerbeek en Tom van Overbeeke grepen het zilver. Michel Schols en Tobias Polak werden 5e.
Bij de Girls was het pas echt feest: Judith Nab en Jamilla Spangenberg eindigde als zevende, maar Maggy Ticha en Sigrid Spangenberg zorgden ervoor dat het Wilhelmus mocht klinken: GOUD!

Overigens was er enige consternatie toen er bij de prijsuitreiking per abuis het Poolse volkslied werd gestart in plaats van het Wilhelmus. Dit technische probleem bleek onoplosbaar, maar we losten de zaak elegant op door met de volledige zaal a capella het wilhelmus in te zetten.

Het was al met al dus een feest dag en waarschijnlijk gaat dat nog tot in de kleine uurtjes door in de bar van het hotel. :D

Oja! het spel van gister. Echt een hele mooie. kijk maar eens goed:

----------------- (sp) Axx
----------------- (ha) T9xx
----------------- (di) HVxx
----------------- (cl) B7
(sp) B8xx ---------------------- (sp) V9x
(ha) VBxxx -------------------- (ha) x
(di) xx -------------------------- (di) Bxxxx
(cl) T9 ------------------------- (cl) V5xx
----------------- (sp) HTx
----------------- (ha) AHx
----------------- (di) AT
----------------- (cl) AH86x

Na een ongestoord biedverloop was je in als Zuid in 6SA beland. Je krijgt (ha) V start voor je Aas. Nu speel je een klaveren naar (cl) B, die wordt overgenomen met (cl) V. Indien Oost nu ruiten inspeelt kun je natuurlijk de snit nemen, en die zit hier goed. Dat is niet zo spannend, en zal aan tafel ook niet gebeuren. Het wordt pas leuk als Oost een klaveren terugspeelt. Je hebt dan nog steeds maar 11 slagen (4 klavers, 2 hartens, 2 schoppens en drie ruitens). Je gaat dan niet snijden. maar pakt (cl) A. Speelt (di) A en (di) T na die je overneemt met (di) H. Op (di) V gooi je nu een hartje weg. Met een kleine harten steek je over naar je hand en nu pingel je alle klavers. je werkt toe naar de volgende eindpositie:

----------------- (sp) Ax
----------------- (ha) T
----------------- (di) x
----------------- (cl)
(sp) B8x ----------------------- (sp) V9x
(ha) B -------------------------- (ha) -
(di) - ---------------------------- (di) B
(cl) - ---------------------------- (cl) -
----------------- (sp) HTx
----------------- (ha) -
----------------- (di) -
----------------- (cl) x

Zuid is aan slag en speelt zijn laatste klaveren. West zit in een harten-schoppen dwang en kan niet anders dan een kleine schoppen laten gaan. nu gooi je uit dummy de inmiddels waardelozen (ha) T weg. Dan mag oost: die zit nu in een schoppen-ruitendwang! Hij kan het niet goed doen en de leider loopt vrolijk binnen. De grote meneer Joris van Lankveld maakte zo (a tempo!!!) aan tafel 6SA: "ik speelde maar op de dubbele dwang... het spel duurde eigenlijk helemaal niet zo lang..." was zijn commentaar.

Indien Oost bij het gegeven begin een ruiten retourneert in plaats van een klaveren, zou je ook van de snit af kunnen zien en naar dezelfde eindfiguur toewerken.

Ik hoor KJ al kritisch denken "maar als Oost een schoppen naspeelt gaat die dubbele dwang niet op!" Inderdaad dat klopt. Je mist dan een schoppenentree. De ruitensnit kan nu ook niet meer omdat je geen tweede keer naar de dummy kan komen om je vrije ruitens op te eisen. Je schrijft onherroepelijk -1.

had je het dan nog beter kunnen doen dan Joris? Ja! Door in slag twee niet klaveren naar de boer te spelen maar klaveren naar de 7! Oost kan deze niet aan de 9 van West laten. In dat geval (wat West ook retourneert) zorg je dat je met schoppen oversteekt naar Dummy, daar speel je (cl) B voor. Oost zal moeten dekken. waarna je weer exact dezelfde dwang doet als eerst.

moraal van dit langdradige verhaal: in slag twee een kleine klaveren naar de 7 is onverliesbaar!
alleen als de tegenstander met schoppen START, is het down...

Zo... dat was dan het EK in Vejle. Wij hebben er absoluut van genoten en ik hoop dat ik mijn enthousiasme enigszins heb kunnen overbrengen via het forum. Nu is het tijd voor mijn andere hobby's: ik ga nu snel in de bar mijn hersens op sterk water zetten, en daarna op zoek naar mijn Poolse tegenspeelster van vanmiddag!

Tot de volgende clubavond!
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: junioren EK Vejle (6)

Post by een domme aap »

Hup Floris! Had ik je toch wat Pools moeten influisteren ;)
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: junioren EK Vejle (6)

Post by K-J »

Hoi Floris,

Ik geloof dat ik een tikje te laat was mijn post op je verslag nr.5, want het antwoord staat hier al. Beetje eng dat de kaart precies lag zoals ik ingeschat had :shock: . Ik ben wel benieuwd of ik het spel net zo snel zou hebben afgespeeld als Joris :lol:.
Nu nog even over dat spelen naar (cl) 7 in slag twee. Begrijp ik het goed dat als oost deze slag pakt met (cl) V en schoppen naspeelt, je van plan bent om te gaan snijden op (di) B en dat als west de klaverslag maakt en schoppen naspeelt je het contract gaat maken op een harten/schoppendwang of (als hij (sp) B naspeelt) je 'gewoon' (sp) V eruit snijdt bij oost? Je moet het wel precies zo aanvoelen als er op één vna die manieren gespeeld wordt. En als je dat zo goed aanvoelt, waarom zijn jij en Frits dan niet fluitend kampioen geworden? :mrgreen:
Post Reply