Cross-imp

Roddels, Achterklap en andere flauwekul
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Cross-imp

Post by Erik »

Gisteren heeft Geert ons verrast door in plaats van Butler, cross-imp te selecteren als scoremethode. Ik zal proberen even kort uiteen te zetten wat dit inhoudt.

Bij paren zet je alle scores op volgorde en begint onderaan met punten uitdelen in stappen van 2. Dus de laagste score krijgt 0, die daarboven 2 etc. Bij gelijke scores nummer je door en die tel je dan op en middelt ze dan. elke score wordt vervolgens gedeeld door de hoogste score (top) om een percentage te krijgen.

Bij butler tel je alle resultaten op en deel je door het aantal keer dat een spel gespeeld is. Dat geeft een gemiddelde score die datumscore wordt genoemd. (geen idee waarom die rare naam) Hoever je van de datumscore afstaat is hoeveel imp je scoort volgens de imp tabel. (De hoogste 10% en laagste 10% scores worden in de praktijk niet meegerekend bij het bepalen van de datumscore omdat vreemde excessen het normale resultaat kunnen beïnvloeden)

Bij cross-imp vergelijk je jouw resultaat met elk paar dat die handen ook gespeeld heeft en zet dat om in imp. Dat tel je bij elkaar op (en hier wordt het dan gedeeld door het aantal vergelijkingen)

Een rekenvoorbeeld:

Frequentiestaat:
+620
-100
-100
-100
-100

Paren:
8
3 ((0 + 2 + 4 + 6) / 4)
3 ((0 + 2 + 4 + 6) / 4)
3 ((0 + 2 + 4 + 6) / 4)
3 ((0 + 2 + 4 + 6) / 4)

8/8 = 100%
3/8 = 37,5%
3/8 = 37,5%
3/8 = 37,5%
3/8 = 37,5%

Butler:
Datumscore = +40 (+620-100-100-100-100)/5
+11 imp
-4 imp
-4 imp
-4 imp
-4 imp

Worden de hoogste en laagste score weggelaten, dan is de datumscore -100
+12 imp
0 imp
0 imp
0 imp
0 imp

Cross-imp:
+620 scoort: Verschil is 4x +720 = 4x +12 imp = totaal +48 imp (gemiddeld +12)
-100 scoort: verschil is 1x -720 = 1x -12 imp en 3x 0 = 3x 0 imp = totaal -12 imp (gemiddeld -3 imp)
+12 imp
-3 imp
-3 imp
-3 imp
-3 imp
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Martin
Posts: 570
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Cross-imp

Post by Martin »

Cross impen is eigenlijk een logischere telling, die dichter bij viertallen staat.

In een parenwedstrijd is het gemiddelde (als er geen arbitrale scores zijn uitgedeeld) 50%.
Bij cross-impen is het gemiddelde 0.
Bij Butler is het gemiddelde bijna altijd ongelijk aan 0, zie het rekenvoorbeeld van Erik, waarbij de som van de butlerscores op het spel -9 is als alle scores worden meegenomen en +12 als de uiterste twee scores worden weggelaten voor het bepalen van de datumscore.
Last edited by Martin on 26 Jan 2018, 13:26, edited 1 time in total.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Tijntje
Posts: 519
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: Cross-imp

Post by Tijntje »

Butler is ooit bedacht om het de rekenaars makkelijker te maken: in plaats van iedere score met iedere andere tafel uit te laten slaan, hebben ze het in hun hoofd gehaald om het dan maar met het gemiddelde te vergelijken. Ik hoop dat ik niet uit hoef te leggen wat voor onzinmethode dat is...
Ik snap dan ook niet dat we nu nog steeds de Butlertelling hanteren. Tip voor de TD: reken gewoon uit volgens cross-imp en noem het Butler. Iedereen blij.
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
Post Reply