Peiling vraag 1

Roddels, Achterklap en andere flauwekul
Eldert
Posts: 150
Joined: 01 Apr 2009, 17:30

Peiling vraag 1

Post by Eldert »

1) Maximum leeftijd voor bestaande leden:
Om verdere vergrijzing te voorkomen zou een maximum leeftijd voor het lidmaatschap van Dombo ingevoerd kunnen worden. Als leden de maximumleeftijd hebben bereikt vervalt hun lidmaatschap van Dombo. Vind je een maximumleeftijd voor lidmaatschap van Dombo een goed idee?
Zo ja, wat zou dan de maximumleeftijd moeten zijn: …….
Toelichting: …………………
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Peiling vraag 1

Post by Erik »

Ja
Tussen de 45 en de 50
Toelichting: Ergens geldt dat je zo jong bent als jij je voelt. En de ene 50-er is de andere niet. Toch veranderen mensen ongemerkt. Ik denk niet dat ik over 10 jaar nog lid moet zijn van deze club. Een belangrijk probleem is dat mensen ongemerkt toch gaan vastroesten. De spontaniteit verdwijnt dan en het schrikt ook jeugd af. Er zijn al genoeg grijze clubs. Oudere Domboleden zouden tamelijk goed bij bijvoorbeeld BCO kunnen aansluiten.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Peiling vraag 1

Post by K-J »

Ik vond vroeger ook altijd dat er een maximum leeftijd moest zijn (en dat deze nog een flink stuk lager zou moeten zijn dan de 45-50 die Erik voorstelt), maar nu ik zelf die leeftijd dreig te krijgen blijk ik toch zelfzuchtiger te zijn dan ik dacht. Misschien omdat ik vastgeroest ben, maar ik kan Dombo geen vaarwel zeggen, daarvoor zitten er teveel vrienden van mij bij de club. Een BCO clubavond is toch slechts een slap aftreksel van de lol die je op een Dombo clubavond tegenkomt. Leuk om een enkele keer te spelen, maar zeker niet als vervanging van een Dombo clubavond. Hoewel ik begrijp dat Dombo op deze manier geen jongerenvereniging blijft, ben ik tegen een maximum leeftijd voor leden.
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: Peiling vraag 1

Post by HenkU »

Nee, er moet geen limiet komen. We hebben Dombo destijds (1986) inderdaad opgericht als studentenbridgeclub. Op dat moment was er duidelijk behoefte aan een bridgeclub voor, laten we zeggen, de groep van 18 tot 35. Hoe zich dat in de toekomst zou ontwikkelen, wisten we ook niet. Maar, nu, 25 jaar later, zien we dat er in Utrecht e.o. behoefte is aan een club voor publiek tussen de 25 en 50 jaar, die informeel op donderdag een kaartje willen leggen. Voor een club met alleen maar studenten (en een beetje aanhang), de oorspronkelijke doelgroep, is er geen belangstelling. Laten we daar dan gewoon op inspelen, Dombo wordt een club die zich op een jong publiek richt. En de toekomst? Geen idee, regelt zich vanzelf.
User avatar
Tijntje
Posts: 525
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: Peiling vraag 1

Post by Tijntje »

Eens met Henk en KJ.
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
User avatar
Arnaud
Posts: 211
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: Peiling vraag 1

Post by Arnaud »

Eens met Henk,KJ en Tijntje
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Peiling vraag 1

Post by Martin »

Ik ben tegen het gedwongen wegsturen van leden en dus tegen een harde leeftijdsgrens voor bestaande leden.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: Peiling vraag 1

Post by HenkU »

Ik vraag me sterk af of je zomaar nu zittende leden kan wegsturen, de statuten geven ruimte om het lidmaatschap door de club te beeindigen maar leeftijd als zodanig staat daar niet in. Er staat wel iets van "het lidmaatschap in redelijkheid niet langer te laten voortduren" maar wegsturen op grond van leeftijd ruikt dan wel erg naar discriminatie en geeft alleen maar aanleiding tot ruzie, zeker omdat de huidige situatie in feite al 25 jaar bestaat.

Het zou iets anders zijn als je dit voor nieuwe leden gaat invoeren, die weten dan bij binnenkomst dat hun lidmaatschap op hun X-de verjaardag (of iets in die geest) eindigt. Maar dat lost het huidige probleem niet op.
Baka
Posts: 62
Joined: 06 Jun 2009, 14:08
Contact:

Re: Peiling vraag 1

Post by Baka »

Ik denk dat Henk een zeer valide argument ter tafel brengt: bij oprichting is er geen harde clausule gemaakt over het beëindigen van het lidmaatschap. Als je die nu wilt toevoegen, veroorzaakt dat controverse, naast eventuele praktische bezwaren. De eerste twee die in mij opkomen zijn
1). Dat je je twee ereleden moet royeren, daar zij beiden enige (redelijke) leeftijdsgrens reeds zijn gepasseerd;
2). Dat er een kans is dat je je huidige voorzitter moet royeren. Ik weet niet precies hoe oud Patrick is, maar ik gok aan de verkeerde kant van de 35 ;)
guus
Posts: 286
Joined: 01 Apr 2009, 08:42

Re: Peiling vraag 1

Post by guus »

eens met henk en vincent. Het stellen van een leeftijdslimiet vind ik nogal hard met name omdat je mensen die zich jaren voor de club hebben ingezet en zich nog steeds inzetten straft voor het feit dat ze oud worden.
Post Reply