BLV 11 juli

Roddels, Achterklap en andere flauwekul
Post Reply
guus
Posts: 286
Joined: 01 Apr 2009, 08:42

BLV 11 juli

Post by guus »

Beste Leden,

Hierbij ontvangen jullie een uitnodiging voor een BLV inzake het voorstel van het bestuur om per direct een commissie in te stellen die leden gaat helpen in het vormen en optimaliseren van partnerships en bij het vinden van teamgenoten. Daarnaast een voorstel om het bestuur mandaat te geven selectieteams in te stellen om getalenteerde en ambitieuze spelers bijeen te brengen zodat zij het juiste platform krijgen om zich zo optimaal mogelijk te kunnen ontwikkelen.

In deze mail zal een korte schets gegeven worden met de huidige situatie, het doel van de commissie, de kaders waarin de commissie gaat werken, voorstel van de commissieleden, voorstel van een sportbeleid, de voorstellen waarover gestemd gaat worden, en de werking van het stemmen per machtiging.


De commissie

Doel van de commissie:
Het samenbrengen van spelers en paren met hetzelfde ambitieniveau.

Achtergrond:

Op dit moment gaat het vinden van een partner en/of nevenpaar voornamelijk via het informele circuit. Alle wedstrijd-spelende leden krijgen aan het eind van de competitie een mailtje van de WL of ze verder spelen in dezelfde samenstelling ja of te nee. Leden die geen competitie spelen kunnen zich melden bij de WL wanneer ze op zoek zijn naar een team. Maar over het algemeen melden gehele teams zich bij de wedstrijdleider voor de competitie. Dit werkt wel, maar blijkt niet voor iedereen tot een bevredigend resultaat te leiden.

We horen als bestuur al enkele jaren ontevreden geluiden van mensen die eigenlijk wel zouden willen veranderen van nevenpaar of partner, maar die zelf die stap, om verschillende redenen, nog niet hebben durven zetten. Ook mensen die geen competitie spelen, maar wel graag op de clubavond een vaste partner zouden willen hebben ondervinden op dit moment geen enkele steun vanuit de vereniging.

We willen bewerkstelligen dat er bij Dombo plaats is voor alle typen spelers. Spelers die graag competitief een kaartje leggen, maar die zich niet druk maken over welk niveau, Spelers die alleen maar een gezellig kaartje willen leggen, maar ook voor die spelers die de ambitie hebben om hogerop te komen.

De in te stellen commissie zal hier een adviserende/ faciliterende rol in spelen. Deze taak rust momenteel enkel op de wedstrijdleider.

Inhoudelijke taken en verantwoordelijkheden:
· De commissie zal een faciliterende functie vervullen in het samenbrengen van spelers en paren met eenzelfde ambitie niveau. Dit zal gebeuren door bv. Een oriënterende mail zoals ieder jaar aan het einde van het seizoen wordt verstuurd en/of door gesprekken met leden.
· De commissie is gedurende het hele jaar aanspreekbaar voor alle leden van de club die hun wensen kenbaar willen maken.
· De commissie zal ook actief bij spelers informeren naar hun ambities en beschikbaarheid en gedurende het jaar de vinger aan de pols houden.
· De commissie zal jaarlijks bij het bestuur een advies indienen voor de teamopgave van het nieuwe seizoen.

De commissieleden:
We hebben gezocht naar commissie leden die binding hebben met de club, deskundig zijn en zich onpartijdig kunnen opstellen. Momenteel hebben zowel Dennis Kruis, Martin Bootsma en Erik Slump aangegeven bereid te zijn zitting te nemen in de commissie.

Sportbeleid:

Achtergrond:
Binnen Dombo geldt het, tot nu toe onbeschreven, beleid van Dombo inz. de viertallencompetitie.

Dit houdt in dat:
· Teams die promoveren recht hebben op een plek in de klasse waarnaar ze toe zijn gepromoveerd.
· Teams die degraderen in principe recht hebben op een plek in de klasse waarnaar ze toe zijn gedegradeerd.
· Teams die zich handhaven in principe recht hebben op een plek in de klasse waar ze het jaar daarvoor ook hebben gespeeld.
· Het bestuur heeft niet het recht om partnerships of teams op te breken. Wel maken zij beslissingen over welk team zich team 1, 2, 3, 4, etc. mag noemen.

Het bestuur vraagt zich af in hoeverre Dombo-leden faciliteiten geboden moeten gaan worden. Er zijn leden van Dombo die bridge als een volwaardige sport willen beoefenen. Vergelijken we bridge bij Dombo met andere teamsporten dan mist Dombo trainingen, selectieteams, coaches, aanwezigheidsplicht etc. Om ruimte te bieden aan de leden met wat meer ambitie willen wij het volgende voorstel doen.

Kaders van het sportbeleid:
· Dombo maakt onderscheid tussen selectieteams en recreatieve teams.
· Per klasse/divisie worden, indien mogelijk, één of twee selectieteams aangewezen.
· Leden die hierin willen spelen geven dat aan bij de commissie die uiteindelijk een advies geeft over de opstelling van de selectieteams.
· De commissie stelt jaarlijks, per niveau, selectiecriteria op om in deze teams te mogen spelen. Dat dit jaarlijks gebeurt is om dit te kunnen aanpassen aan de ambities en beschikbaarheid van de spelers.

Wij zien deze commissie en dit beleid niet als een belemmering voor Dombo Gezelligheid, maar meer als een mogelijkheid om meer mensen hun plezier te geven door ze de kans te geven hun ambities na te streven en op een bijpassend niveau te spelen. Daarnaast hopen we dat het een aantrekkingskracht zal hebben op jonge nieuwe leden, doordat er nu actief wordt gekeken wordt wie competitie zou willen spelen, hoe we ervoor kunnen zorgen dat, dat kan en er mensen zijn die kunnen bemiddelen in het vinden van een vaste partner voor de clubavond.

BLV

De voorstellen waarover gestemd gaat worden:
1. Gaat de BLV akkoord met het instellen van een commissie voor de bemiddeling en begeleiding van partnerships en viertallen en zal adviseren over de teamranking.

Wanneer dit voorstel met meerderheid van stemmen wordt aangenomen:

2. Gaat de BLV akkoord met de voorgestelde commissieleden; Dennis Kruis, Martin Bootsma en Erik Slump.
3. Gaat de BLV akkoord met het voorgestelde sportbeleid.


Stem procedure:
We hopen dat jullie allemaal aanwezig kunnen zijn op de BLV zelf, maar wetende dat, dat niet haalbaar is hierbij de procedure om te stemmen per machtiging.
1. Machtig een lid naar jouw keuze
2. Informeer hierover het lid naar keuze en de secretaris (gcvalkering@hotmail.com)
NB: het is niet mogelijk om van te voren je stem uit te brengen bij de secretaris.


Flexibele clubavond:

Naast deze specifieke voorstellen willen we graag nog een korte peiling houden over de flexibele clubavond: De mogelijkheid om bijvoorbeeld geen 6 ronden, maar 4 ronden te spelen op de clubavond.

Voordat we als bestuur een volledig plan aan jullie presenteren willen we graag eerst weten of er binnen de club animo voor is.

Dus bij deze de vraag: Moet Dombo zijn clubavond flexibeler maken?

Belangrijke andere informatie:
De BLV zal plaats vinden op 11 juli. We beginnen om 19.15.
Deze mail is ook op het forum geplaatst, zodat ook daar gediscussieerd kan worden over het voorstel.

Met vriendelijke groet,


Namens het bestuur

Guus Valkering

guus

Posts: 183
Joined: 01 Apr 2009, 08:42

Top

Re: BLV 11 juli: Voorstel Sportbeleid

Postby guus » 25 Jun 2013, 20:21
Voor hen die zonder facebook zijn:

Frits Vlaanderen Dan heb ik dinsdagavond Star en donderdagavond flexibel, klinkt als een uitdaging!:P maar wat wordt er hier eigenlijk bedoeld met de term "flexibele clubavond"?
Sunday at 3:43pm · Like · 1
Erik Slump Met flexibel wordt bedoeld dat mensen die eerder weg willen omdat 23:30 te laat voor ze is één of twee ronden eerder weg kunnen. Het is ook mogelijk dat mensen die 20:00 moeilijk vinden om te halen, een ronde later kunnen beginnen. De bedoeling is dat er daardoor meer mensen naar de clubavond komen die anders vanwege de onmogelijke begin of eindtijd weblijven
Sunday at 3:46pm · Like · 1
Kees-Jan van Heusden De clubavond zelf verandert niet, maar leden die niet alle ronden willen spelen, kunnen daarvoor kiezen. Je moet alleen wel van te voren aangeven wat je wil.
De scorekastjes die we gebruiken kunnen dit systeem al aan, dus ik ben heel benieuwd of dit gaat werken. Als het werkt zal het een flinke impuls geven aan de opkomst op de clubavond denk ik.
Sunday at 5:41pm · Edited · Like
Guus Valkering Die flinke impuls verwacht ik ook wel, maar kan me ook voorstellen dat er flink meer vroegere afhakers zijn dan verwacht. Toch wel fijn om wat vroeger te kunnen stoppen als je op vrijdagochtend weer fris en fruitig op je werk moet verschijnen...
Yesterday at 9:00am · Like
Mirjam Vonk Het lijkt mij raar dat niet iedereen dan dezelfde hoeveelheid spellen speelt. Wat doet dat met de score?
Yesterday at 9:43am · Like
Erik Slump Een legitieme vraag Mirjam. Ik heb de vraag even doorgespeeld naar de NBB. Ik neem aan niet zoveel. In paren heb je gewoon je eigen gemiddelde en in butler is de uitslag naar gemiddelde imp's. Dat is nu ook al het geval als iemand een stilzit heeft gehad en dus maar 5 i.p.v. 6 rondes heeft gespeeld.
Yesterday at 11:15am · Like
Mirjam Vonk Dat klopt, maar er zijn dan een paar mensen met minder spellen, nu zouden dat er veel meer kunnen gaan worden. Als je een slechte avond hebt dan kunnen een paar spellen minder je score omhoog halen en andersom ook. Even extreem gesteld: wat nu als de helft van de paren maar 4 rondes spelen en de andere helft 6 rondes, kan je dat dan nog wel met elkaar vergelijken?
Yesterday at 11:40am · Like
Erik Slump Daar moeten de wiskundigen antwoord op geven. Ik kan alleen refereren aan een ander fenomeen in het parenbridge. Veel clubs spelen lijnen waarbij dezelfde paren altijd in dezelfde windrichting zitten. Gedurende een aantal rondes wordt dan de windrichting gedraaid zodat er een uitslag voor de hele zaal mogelijk is. Om mensen het gevoel te geven dat het "eerlijk" is worden vaak 2, 3 of 4 rondes in die andere windrichting gespeeld, terwijl wiskundig is aangetoond dat slechts 1 ronde voldoende is. Ik neem aan dat dit op jouw vraag ook van toepassing is.
Yesterday at 11:54am · Edited · Like
Erik Slump Verder, met minder spellen spelen kan je score niet omhoog of omlaag halen. Je krijgt altijd je resultaat over de gespeelde spellen. Het enige dat je kunt doen is gauw stoppen als je met een aantal goede tafels begonnen bent, maar zulk onsportief en berekenend gedrag dicht ik geen enkel Dombo-lid toe.
Yesterday at 11:52am · Like · 1
Vincent Van Der Vliet Yay voor het vertrouwen in de medomboheid, Erik!
Yesterday at 12:09pm · Like
Kees-Jan van Heusden Erik, volgens mij moet je ook van te voren aangeven hoeveel ronden je wilt spelen. Het schema van de NBB kan het volgens mij niet aan als je na een paar rondjes besluit om ermee te stoppen. Je zult aan het begin van de clubavond moeten aangeven hoeveel rondjes je speelt en je kan dus niet later besluiten er vroeg mee op te houden omdat je de eerste rondjes goed gescoord hebt.
Yesterday at 8:40pm · Like
Erik Slump Nee KJ. Dat hoeft helemaal niet. Ik heb er al mee getest. Daarom heet het flexibel. Je mag zelfs besluiten om een rondje tussendoor uit te rusten. Kan allemaal.
Yesterday at 8:44pm via mobile · Like
Kees-Jan van Heusden Wow, dat klinkt inderdaad heel erg flexibel Hé, dan hebben we eindelijk een mooie strafmaatregel tegen langzaamspelers: te laat klaar met de ronde, dan speel je de volgende ronde een rondje niet mee
Yesterday at 8:47pm · like · 3
Erik Slump Hoi Mirjam, Ik heb antwoord gehad van de NBB. Het heeft allemaal op zich geen invloed op de score. Wel moet het zo zijn dat een spel vaak genoeg gespeeld word. Een spel moet minimaal 4 x gespeeld zijn om een fatsoenlijk resultaat te geven, maar dat zal in ons geval geen probleem zijn. Er is geen minimum aantal rondes dat je moet spelen. De NBB is nog wel aan het overwegen dat in toe voeren i.v.m. de toe te kennen meesterpunten. Maar daar hebben wij geen last van.
guus
Posts: 286
Joined: 01 Apr 2009, 08:42

Re: BLV 11 juli

Post by guus »

Mirjam Vonk Ik vind het eigenlijk onzin om tussen door een ronde te stoppen, maakt niet uit om welke reden. Je speelt tegen een ander paar en die wil ws wel gewoon die ronde spelen, wat dan? Ook vraag ik mij af voor wie we dit zouden doen. volgens mij lokt het niet meer mensen naar de avond en wordt het er alleen maar rommelig en onrustig van. Het voelt niet goed voor mij.
Tuesday at 10:40pm · Like
Kees-Jan van Heusden Het lijkt mij ook niet dat het de bedoeling is dat mensen tussendoor een ronde vrij nemen, Erik geeft alleen maar aan wat allemaal mogelijk is.
Ik denk dat we moeten beginnen om mensen de kans te geven om na 4 rondjes of na 5 rondjes te stoppen, zodat ze op tijd thuis kunnen zijn.
Tuesday at 10:53pm · Like · 2
Gert-Jan van Steeg ik deel de mening van Mirjam wel. Ook als mensen de laatste ronde(n) skippen wordt het wat rommeliger. En zeker als er butler wordt gespeeld en de vroege mensen spelen niet die ronde met drie slem-spellen kun je je afvragen of er sprake is van gelijke kansen. M.i, is de flexibele formule dan ook beter als er paren wordt gespeeld, dan heb je daar weinig last van. Verder merk ik om me heen dat tijd voor veel mensen de belangrijkste factor is om al dan niet aan bridge te gaan doen of om deel te nemen aan clubavonden. Dus ik vind dit concept op zijn minst de moeite waard om te proberen.
Wednesday at 12:07am · Like
Erik Slump Mirjam, daar gaat het ook niet om. Mijn excuus voor het geven van onnodige informatie. de discussie gaat ineens over iets dat helemaal niet op Dombo van toepassing is. Op ouwe-lullenclubs is daar wel behoefte aan en door de opzet van het systeem is het ook mogelijk. Dombo bepaalt zelf wat wel en wat niet mogelijk is. Het meest onder de indruk ben ik trouwens van het argument dat het wel eens rommelig zou kunnen worden op een Dombo clubavond....

Op dit moment hebben we tussen de 16 en 20 paren op een clubavond. Er is net een lichting cursisten klaar, maar die komen niet naar de club omdat het te laat wordt. Er zijn steeds meer dombo leden met kinderen. Die kunnen wel een oppas regelen tot 22:30, maar niet tot 00:00. Dus kunnen ze maar af en toe naar een clubavond komen. Als we de clubavond beginnen met 24-28 paren en we eindigen de avond met 16 paren, dan hebben we toch een hoop winst geboekt? En omdat het zo leuk en gezellig is blijven ze een rondje langer

Er zijn geen loopkaartjes meer. Elke ronde wordt er een tafelindeling opgehangen. Mensen moeten ongeveer een half uur van tevoren bij de wedstrijdleider aangeven dat ze eerder willen stoppen en het systeem maakt dan voor die ronde een nieuwe indeling waar die paren dan niet meer in voorkomen.

De enige voor wie dit meer werk met zich meebrengt is de wedstrijdleider. Die moet namelijk elke ronde even op de computer opstarten.
Wednesday at 12:07am · Like · 1
Guus Valkering Deze peiling is idd meer bedoeld om te kijken of de Domboleden interesse hebben in een flexibele clubavond. De precieze invulling daarvan gaan we, mits er genoeg interesse is, daarna pas uitzoeken. Mede in overleg met de TC die toch de uitvoering ervan op zich zal moeten nemen.
Wednesday at 12:42pm · Like
Dennis Kruis Jammer dat deze post op het Dombo forum in 'bestuursmededelingen' is opgenomen. Normale stervelingen kunnen er dan niet op reageren en alleen maar meelezen...
6 hours ago · Edited · Like
Dennis Kruis Maar goed, dan maar geheel tegen mijn gewoonte in op Facebook posten. Is Dombo echt zo'n ouwelullenclub aan het worden dat er sprake van is dat we nog minder dan 6 rondjes gaan spelen? Als het late tijdstip een probleem is zouden we ook wat meer op het speeltempo kunnnen letten. Scheelt zo 20 minuten op een clubavond.
6 hours ago · Edited · Like · 1
Guus Valkering Ahh, dat is het probleem. Ik zal het overzetten naar dombo-onzin
6 hours ago · Like
Dirk Meijlof Ik denk dat het mensen over de streep kan trekken om te komen die nu niet komen omdat het ze te laat wordt (bijv. omdat de wekker weer om 6 uur gaat).
4 hours ago · Like
Kees-Jan van Heusden Als reactie op de post van Dennis: ik ben bang dat Dombo inderdaad een ouwelullenclub aan het worden is. Het aantal stelletjes met kinderen neemt toe, waardoor er op dit moment slechts één van hen steeds kan komen kaarten. Daarnaast zijn er veel (potentiële) leden die op vrijdag moeten werken en daarom niet komen.
Eens dat er beter op het speeltempo gelet kan worden, maar de 20 minuten die dat maximaal scheelt zal er niet voor zorgen dat deze mensen de clubavond gaan bezoeken. En nogmaals: er worden nog steeds gewoon 6 rondjes gespeeld, alleen niet iedereen hoeft ze alle 6 te spelen.
Post Reply