Cue of echt?

Post Reply
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Cue of echt?

Post by frank »

Laatst had ik een biedmisverstand in een rechttoe-rechtaan situatie, vooral omdat we beide vonden dat het bod moest betekenen wat ons op dat moment het beste uitkwam, een veelgemaakte fout. Ik denk zelf dat ik fout zat maar ben onzeker wat de standaardtheorie is. Wat betekenent:

1M - 2m
3M - 4m

Is 4m echt of cue? In 1 (ha) - 2 (di) - 3 (ha) - 4 (di) is een cue onhandig want wanneer doe je nou een slempoging zonder de zwarte controles? Maar in 1 (sp) - 2 (cl) - 3 (sp) - 4 (cl) wil je wel graag een cue doen om achter een rode kleuren lek te komen. En consistentie lijkt me wel handig hier.

Vervolgvragen:
Voor welke kleur is een nieuwe kleur een cue / azenvragen? Wat betekent een bod in een van de geboden kleuren? Maakt het veel uit of je Gazilli speelt?
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Cue of echt?

Post by K-J »

Volgens mij moet je samen met je partner één van de twee mogelijkheden afspreken en heb je pech als je de andere type hand treft. Met Patrick speel ik 1M-2m-3M-4m als cue.
User avatar
Tijntje
Posts: 519
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: Cue of echt?

Post by Tijntje »

Een jump naar 3M geeft een vrijwel dichte kleur aan ('speelbaar tegenover een singleton') en stelt de troefkleur vrijwel 100% vast. Het is dan ook handig om daarna meteen te cueën, al dan niet in combinatie met een (non) serious 3NT.

Mocht je een renonce in maats kleur hebben en een eigen achtkaart, dan moet je maar 5m of 6m bieden...

RKC is voor de major, Gazzilli is hier niet van toepassing.
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Cue of echt?

Post by Erik »

Mooi probleem. Is consistentie wel nodig? Dit komt zo weinig voor dat je de afspraak toch gaat vergeten. Als je dan dus een afspraak maakt kies er dan één die handig is. Je gaf zelf al aan dat de rode combinatie eigenlijk geen controle kan beloven en de zwarte eigenlijk wel een controle moet beloven. lastiger is de combinatie (ha) / (cl) of (sp) / (di).

Hoe vaak wil je na dit biedverloop nog in 3NT terechtkomen? Als, zoals Martijn stelt, dit een kleur belooft die speelbaar is tegenover een singleton dan zou je 3NT nu als een slempoging kunnen spelen en kun je alle 4m kleurherhalingen als echt spelen. Met een minder goede 6kaart major moet maat maar iets anders vogelen.

Wil je wel elke 6kaart major met 3M kunnen herbieden, dan is 3NT dus echt, 4m dus een cue en als maat echt in zijn minor wil spelen, dan moet hij inderdaad zoals Martijn zegt maar 5 bieden. Met uitzondering van het rode voorbeeld, omdat het zinloos is een cue te geven als je er twee mist.

Moet ik met Hugo eens doorspreken. Wij hebben dit nog nooit afgesproken (dat wil zeggen: voor zover ik mij kan herinneren) Dit is wel het type afspraak dat je maandelijks even samen moet doornemen. Anders kun je net zo goed niets afspreken en op je gevoel afgaan.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
nijn11
Posts: 718
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Cue of echt?

Post by nijn11 »

Ook handig hier: prent asking bid. (oftewel: heb je een plaatje in deze kleur?)
Of anders: Ik ben het eens met je major en heb een fraai kleurtje (net op vakantie geweest zeker?) - heb je er wat aan?

Dat stomme gecue altijd...
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Post Reply