landy en hoe verder

Post Reply
guus
Posts: 286
Joined: 01 Apr 2009, 08:42

landy en hoe verder

Post by guus »

We hadden een landy spelletje afgelopen donderdag en kwamen iets te hoog. Dus ben benieuwd wat jullie afspraken zijn?

1SA*- 2 (cl) - pas - ?

* maakt het nog uit voor je afspraken of het sterke of zwakke sans is?

wat is:
2 (ha) / (sp)
3 (ha) / (sp)

2 (di) en wat dan verder?
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: landy en hoe verder

Post by Floris »

eens met Jan.

kleine aanvulling: het is belangrijk dat je van elkaar weet waarmee je wel en niet volgt over 1SA (zowel sterke als zwakke varianten). Ik gebruik als grove richtlijn het volgende door mij bedachte "regeltje van 22":

minimaal volgbod over hun 1SA = 22 - hun ondergrens.

Dus over een 15-17 SA mag het al vanaf een goede 7 punter en over een 11/12-14 SA vanaf een (lichte) opening. Voordeel is dat je tegen de minder vaak voorkomende gevallen zoals 9-12 of 14-16 ook meteen weet wat partner zal doen. wel zo makkelijk!

Voor mij werkt dit regeltje erg prettig. mijn antwoordschema is:

2 (di) = gelijke lengte of inviterend (zie post Jan)
2M/3M/4M = to play
2SA = MF relay. (vraagt verdeling).
3m = echt, MF (toont zeer goede eigen kleur)
3SA = to play

overigens zou ik iedereen met klem willen afraden om te Landyen met een 6-4. Je eindigt echt te vaak in een 4-3 fit terwijl je ook een 6-2 fit hebt. Een Landy op een 4-4 is ook tamelijk absurd, en zou ik alleen overwegen in de uitpas (of als ik denk dat mijn tegenstanders zo slecht zijn, dat ze in de war raken als ik dit bied).
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: landy en hoe verder

Post by Floris »

voor wie het interesseert...

na (1SA) - 2 (cl) - (pas) - 2SA speel ik:
3 (cl) = 5-krt (ha) en 4-krt (sp)
3 (di) = 5-5 (of extremer)
3 (ha) = 5413 (of 5404)
3 (sp) = 5422
3SA = 5431 (of 5440)

na een 3 (cl) antwoord kan je met 3 (di) verder vragen waarop de antwoorden analoog zijn aan een direct 3 (ha) / 3 (sp) / 3SA antwoord (maar dus met omgekeerde lengte in je Majors).
User avatar
nijn11
Posts: 718
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: landy en hoe verder

Post by nijn11 »

Ik zou geen verschil maken tussen een sterke en een zwakke sans. Het is ook vrij zinloos: hoe meer punten je zelf hebt, des te minder je maat. En om het contract te halen gelden je gezamenlijke punten.

Beter is het om een onderscheid te maken tussen de 2e en de 4e hand. Oftewel, zitten hun punten voor of achter jouw punten. Oftewel, zitten de snits goed of fout.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Post Reply