Vlaams Blok

Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Vlaams Blok

Post by Floris »

Dag allen,

Hier een stukje huisvlijt van mij: Het Vlaams Blok. Een agressieve (dus leuke :lol: ) verdediging tegen een vijandelijke 1 (cl) opening.

Uitgangspunt is het feit dat de 1 (cl) opening steeds onnatuurlijker wordt. Mensen stoppen er steeds meer sterke, of gebalanceerde handen in. Dit maakt de 1 (cl) opening kwetsbaar voor ongein. Bovendien hebben de tegenstanders na 1 (cl) maximale ruimte om (al dan niet middels Walsh of T-Walsh) precies uit te vinden waar ze moeten zitten. Groene kaartjes gooien is dus geen effectieve tactiek tegen een 1 (cl) opening. Daarnaast is het zo dat 1 (cl) , de meest voorkomende vijandelijke opening is (ook weer omdat er steeds meer handen in komen). Een evt conventionele verdediging komt dus vaak voor, en is dus makkelijk te onthouden.

Als je Vlaams Blok speelt (je speelt m alleen Niet-Kwetsbaar!), dan volg je 1 (sp) op ALLE 0-7 punters, met een 4-krt ruiten (dat laatste is helaas nodig om de zaak niet 'Bruin' te laten worden).
Je normale 1 (sp) volgbod verplaatst naar 1 (di) , en je normale 1 (di) volgbod verplaatst naar 2 (di) . Dit betekent dat je minder makkelijk je "echte" ruitenvolgbod kunt aangeven, maar omdat (1 (cl) ) - 1 (di) bij de meeste paren sowieso al een goede hand belooft, is het nadeel relatief klein.

Wat levert dit op? Nou, een heleboel!
Met je destructieve 1 (sp) bod, heb je de hoge kleuren voor ze afgepakt! en tja, wat moet doublet nou betekenen? schoppens? beide hoge kleuren? vanaf een 3-4? hoe moet het dan verder? wat doe je met een zwakke 5+krt M? allemaal lastige zaken voor de tegenpartij. :D
Daarnaast heb ik Jack wat laten simuleren. wat blijkt: als de vijand 1 (cl) opent en jij hebt 0-7 punten, dan is het in ongeveer 55% van de gevallen een manche voor ze (en voor jouw partij in minder dan 1%). Een goede uitgangssituatie om de tegenpartij een probleem voor te schotelen dus. :P

Maar hoe gaat het verder na (1 (cl) ) - 1 (sp) ?
A. na (1 (cl) ) - 1 (sp) - (1SA of hoger): jullie hebben je ding gedaan, en nu is het afwachten of het schade heeft aangericht. evt kun je met een superfit de ruitens steunen, maar verder zou ik spelen alsof het is gegaan (1 (cl) ) - pas - (1SAofhoger).
B. na (1 (cl) ) - 1 (sp) - (pas): nu pas jij ook (tenzij goede hand of heel veel ruitens). de reden is dat het NOOIT (1 (cl) ) - 1 (sp) - a.p. gaat. Zij hebben immers 55% kans een manche te missen. Een enkele keer zal het eens uitgepast worden en ga je -200 tegenover niks, maar nogmaals: die kans is in de praktijk echt verwaarloosbaar. Ze kunnen zich het risico niet veroorloven.
C na (1 (cl) ) - 1 (sp) - (Dbl): ook nu pas je (net als na een pas rechts) vrijwel altijd. De reden: zij weten toch niet wat ze aan het doen zijn met die dubbel. Het is maar ZEER de vraag of ze je op gaan knopen (gebeurt in de praktijk echt nooit). Bovendien spreek je af dat ALS het doublet uitgepast wordt naar de Vlaamse blokker, deze bijna altijd gaat rennen. een simpel vluchtcomplex zou kunnen zijn:

rdbl = (di) + (sp) (maar niet hele beste schoppens, want dan kun je het uitpassen)
1SA = (di) + (ha)
2 (cl) = (di) + (cl)
2 (di) = éénkleurenspel ruiten


Frits en ik spelen het Vlaams Blok nu al een tijdje, en het gaat uitstekend! Deze week haalden we in de HK viertallen nog zomaar 10 impen binnen toen de tegenpartij na (1 (cl) ) - 1 (sp) hun hoge kleurenfit miste, en down gingen in 3SA, tegen 4 (sp) C aan de andere tafel.

Tot slot nog twee ethische overwegingen:
1. het is wel netjes om deze conventie te pré-alerteren (ook al hoeft dat officieel niet)
2. vergeet niet om na (1 (cl) ) - 1 (sp) - (pas/Dbl) je pas te allerteren, en te vertellen dat maat bijna altijd gaat rennen als het gaat (Dbl) - pas - (pas).
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Vlaams Blok

Post by Floris »

Jan wrote:
Maar is dit zo moeilijk te verdedigen?

de door jou voorgestelde verdediging lijkt me best goed, maar ik denk dat het nog steeds erg vevelend is om tegen te spelen:

Wat doe je met één 5-krt hoog en 6-9 pnt? ok dubbel, maar dan? komt de 5-3 fit nog boven? want met één 4-krt zeg je immers ook dubbel...
bovendien, voor jouw cue zul je toch iets meer punten nodig hebben (ik denk toch minstens 8), dus met 6-8 en de hoge kleuren zit je ook slecht.

Beter is uiteraard gewoon "1 (sp) = 0-7 pnt, alle verdelingen", want dan is de cue ook nog eens weg. Helaas heeft de WEKO besloten dat het wenselijk (?), eerlijk (??), en noodzakelijk (???) is om ook de meest conventionele 1 (cl) openingen (alle geballanceerde handen; forcing; etc) te beschermen tegen dit soort ongein (behalve tegen de precisie 1 (cl) , want die moet natuurlijk weggepest worden met dit soort domme regeltjes)
roeld

Re: Vlaams Blok

Post by roeld »

Stel nou ik hoor deze uitleg als pre-allert en spreek af met maat: na 1 (sp) spelen we forcing pas. Want in 55% van de gevallen hebben we de ruime meerderheid van de punten.

Gevolg: jullie 1 (sp) wordt altijd gedoubleerd (als ik een lengte pas heb, dan kan mijn maat al zien of we waarschijnlijk fit in schoppens hebben). Vervolgens vragen we voor de zekerheid wat jullie pas op die dbl betekent en hoe jullie dachten verder te bieden. Ah, jullie rennen altijd? Ok...!

Ik geloof dat ik vaker 1100 schrijf dan jullie +180
User avatar
Martin
Posts: 570
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Vlaams Blok

Post by Martin »

Ik ben niet zo'n voorstander van conventies die primair als doel hebben onduidelijkheid aan tafel te creeren.
Op lager niveau zal het vast punten opleveren omdat de tegenstanders geen idee hebben hoe ze hier mee om moeten gaan, maar
1) je wordt er zelf geen betere speler van
2) tegen sterkere spelers heb je juist een nadeel (of zou je dit ook willen spelen tegen een toppaar dat de conventie van tevoren heeft bestudeerd? Tegen sterke tegenstanders word je af en toe opgeraapt, en vertel je de tegenstanders ook nog eens waar de punten zitten. Dat lijkt me een serieus nadeel.)
Last edited by Martin on 11 Feb 2016, 14:59, edited 1 time in total.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Vlaams Blok

Post by Floris »

roeld wrote: Ik geloof dat ik vaker 1100 schrijf dan jullie +180
Nou, wie weet... Ik denk zelf dat je erg vaak een manche mist en slechts 100/300 opraapt, maar bewijs mijn ongelijk maar.
Martin wrote:Ik ben niet zo'n voorstander van conventies die primair als doel hebben onduidelijkheid aan tafel te creeren.
Helemaal mee eens, ik ben daar eigenlijk ook niet zo'n voorstander van. De conventie is dan ook ontsponnen uit mijn frustratie over de WEKO. Die meent het nodig te vinden zo'n beetje alle conventionele 1 (cl) openingen te beschermen met het BSC reglement, behalve de precisie 1 (cl) ...
Martin wrote:... Zou je dit ook willen spelen tegen een toppaar dat de conventie van tevoren heeft bestudeerd? Tegen sterke tegenstanders wordt je af en toe opgeraapt, en vertel je de tegenstanders ook nog eens waar de punten zitten. Dat lijkt me een serieus nadeel.)
Antwoord op de vraag: ja, en als blijkt dat t niet werkt schaffen we het even vrolijk weer af. Dat nadeel met de punten verklappen valt redelijk mee. 0-7 is immers een brede range. En inderdaad, af en toe moet je bloeden voor je agressieve acties, net als bij 10-12 sansen en 2 (ha) majors. Ook behoorlijk agressieve speeltjes...
User avatar
Tijntje
Posts: 519
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: Vlaams Blok

Post by Tijntje »

Er is nogal een verschil tussen '0-7 met 4+ ruiten' als volgbod en een 10-12 sans of 2 (ha) majors opening. Met een 10-12 sans verwacht je dat de punten ongeveer 20-20 zitten en met 2 (ha) heb je een redelijke kans op een fit. Dit is meer de bijl slijpen, die aan je tegenstander geven en je hoofd op het hakblok leggen.

Wel Kamikaze-waardig dus :lol:
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Vlaams Blok

Post by Floris »

Tijntje wrote:Dit is meer de bijl slijpen, die aan je tegenstander geven en je hoofd op het hakblok leggen.
Bij deze is iedereen van harte uitgenodigd om te hakken (figuurlijk dan :lol: )
Post Reply