jullie mening over mijn 1SA opening

Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

jullie mening over mijn 1SA opening

Post by Floris »

In mijn ijver om de 'systemen en conventies' sectie van dit forum wat leven in te blazen ben ik benieuwd naar jullie imput over welke 1SA opening ik moet gaan spelen.

Zoals jullie weten speel ik precisie en heb ik dus niets te maken met 16+ sansen. Oorspronkelijk (toen men pas vanaf 13 punten opende) was 1SA in precisie 13-15. Ik heb 1SA nu gedefinieerd als 12-15 maar die range is onhandig groot. Bovendien is het in Team Oranje gemeengoed is om niet-kwets (in eerste en tweede positie) een baby SA te spelen (vaak 9-11 of 10-12 oid). "En wat goed is voor Team Oranje, is goed voor mij", denk ik altijd.

ik heb nu het volgende bedacht:
- niet-kwets: (9+)10-12, (13-15 in 1 (di) ) waarbij je in 3e en 4e positie 1SA kan oprekken tot 13.
- kwets: (11+)12-14, (14+ - 15 in 1 (di) )

met name over de kwetsbare range twijfel ik.
1) is zo'n zwakke SA kwetsbaar niet net te agressief kwetsbaar? is 13-15 dan beter?
2) zou je in kwetsbaar juist een iets sterkere range willen spelen (beter voor constructieve doeleinden) of toch liever een iets zwakkere (beter voor preemptieve doeleinden) op bridgewinners kwam hier ook geen eenduidigheid over.
3) zou het kwetsbaar nog een mogelijkheid zijn om (11+)12-14 in 1e en 2e positie te spelen en 14-15 in 3e en 4e positie? 3e hand kwets is natuurlijk (zeker tegen niet kwets) niet zo'n preemptieve positie...


ik ben benieuwd naar jullie mening
wouterf

Re: jullie mening over mijn 1SA opening

Post by wouterf »

Laat ik eens proberen een antwoord te geven, ik speel nu ruim 2 jaar een zwakke Sans en er zijn een paar dingen opgevallen (al kan dit ook gewoon conformation bias zijn). Misschien dat Dennis en KJ er meer verstand (in elk geval ervaring) mee hebben.

- Zwakke Sa is uitermate effectief tegen (relatief) zwakke tegenstanders, als ik het gevoel heb dat mijn opps hun afspraken niet goed op orde hebben dan probeer is elk excuus te verzinnen om 1Sa te openen. Ook derde hand met 11 of 10 punten komen dan in aanmerking.
- Het is vooral nKw erg goed, kw is het veel gevaarlijker, vooral in de derde hand. Als er 1 positie is waar ik huiverig ben om een 12 punten met 1Sa te openen dan is kw derde hand. Ik merk toch vaak dat het dan allen pas gaat en ik in 1NT 12vs6/7hcp kansloos down ga. het zijn vooral deze kleine minnetjes die langzaam oplopen.
- Zelfs kwetsbaar is de kans om opgeknoopt te worden heel erg klein.
- Team oranje speelt alleen 1 en 2e hand 10-12 volgens mij, in de derde hand is zo ongeveer vragen om dubbel, de kracht zit hem juist dat maat nog een goede hand kan hebben, en je tegenstander voor een keuze wordt gezet.

Over je vragen
1: 13-15 is kw uitstekend, kwetsbaar is 1NT als preempt ook minder effectief. Nogmaals tegen zwakkere tegenstander kun je altijd zwak spelen maar in de hoofdklasse zou ik kwetsbaar wat voorzichtiger zijn.
2. Ik speel kw liever een iets sterkere range, en nkw een zwakke range. Ik en Jan spelen echter alle posities en kwetsbaarheden dezelfde range omdat het andere voor het constructieve bieden erg vervelend wordt (in alle relays is 2NT 15-19, met alternerende range wordt dit dus 12-14 of 18-19)
3. Kan maar is dit niet erg veel balast voor het geheugen? Is simpel nk een 11-13NT en kw een 13-15NT spelen niet een stuk simpeler en bijna net zo effectief?
5 verschillende ranges spelen is leuk voor Brink Drijver als je 5-6x per week speelt maar 1-2x per week is het denk ik meer balast dan winst.

Nog wel een leuk onderwerp om het donderdag over te hebben.
User avatar
Tijntje
Posts: 519
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: jullie mening over mijn 1SA opening

Post by Tijntje »

Ik speel in mijn sterke klaveren al jaren 1NT als 14-16 en dat bevalt uitstekend. Alle 11-13 gebalanceerde handen gaan via 1 (di) . We hebben dit wel even omgedraaid, maar dat legt vrij veel druk op de 1 (di) -opening, zeker in competitie. Daar moet ik wel bij zeggen dat onze 1 (di) al aardig vol zit: we spelen niet de klassieke Precisie 2 (cl) en 2 (di) openingen.

Je zou niet-kwets je 1NT in de derde en vierde hand een superruime range (10-15) kunnen geven. Maat heeft toch geen gebalanceerde tienpunter, dus who cares? Dat maakt je 1 (di) ook wat overzichtelijker: die is altijd unbalanced. Je zal wel je antwoorden en verdere bieden aan moeten passen, maar dat is niet heel lastig (hint: geen transfers).

Kwetsbaar heb ik net als Wouter de 1NT graag wat steviger. In jullie geval zou ik 'm dan als goede 13 tot 15 spelen en de 11 tot slechte 13 via 1 (di) .
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
Post Reply