bieden na 1M-2SA

Post Reply
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

bieden na 1M-2SA

Post by Gary McAlley »

Zijn er meer mensen die 1M-2SA als inviterend of beter met een 4krt M spelen? Wat is een goed herbiedingssysteem hierbij? Bij ons is 1M-3M een 4krt met weinig punten (max. 6/7). Hierdoor komen de handen die hier wat tussenin zitten (8/9 met 4krt) in de verdrukking. In de praktijk lossen we deze handen op door ze ofwel wat op te waarderen en 2SA te bieden, ofwel 2M te bieden. Hierdoor wordt de 2SA-range wat te waterig en daarom gebruiken we het drieniveau voor help suit trials. Echt heel tevreden zijn we hier niet over. Dus graag jullie oplossingen! Toch maar Bergen raises gaan spelen? Of Jacoby 2SA (=MF)?
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: bieden na 1M-2SA

Post by Floris »

Ik heb hier een sterke mening over:

Ik zou 2SA als LoB blijven spelen en 3M als preemptief.
De handen die 'ertussen vallen' hebben een naam: "de mixed raises" (mix tussen preempt en invite). Onder topspelers is het gebruikelijk om daar een apart bod voor te creeren. Meestal "3M -1" of "3M -2". Zelf speel ik de eerste variant.

Dus 1 (sp) - 3 (ha) en 1 (ha) - 3 (di) beloven een 'mixed raise'. Je offert natuurlijk je huidige betekenis van deze biedingen op, maar zeg eens eerlijk: hoe vaak bied je dat nou?

Ik ben overigens groot voorstander om over 1M - 2SA het volgende ingenieuze antwoordschema te spelen:

3 (cl) : "ja, ik wil!"
3 M : "nee, ik wil niet!"
Iets anders: "sleminteresse tegenover invit, cue"

Na 3 (cl) kan maat met een hand met sleminteresse gaan cuen of wat dan ook.

Ik krijg vast half dombo over me heen dat het veel beter is om long-suit trials, short-suit trials, "tikkie terug", minimum-medium-maximum, mixed trials, gecamoufleerde splinters, 3SA-onderzoektools of weet-ik-wat te spelen... Die hebben allemaal ongelijk. Dit is het beste schema omdat al die andere ingewikkelde dingen 90% van de keren alleen maar onnodige info aan de buren geven en nog belastend zijn voor het geheugen ook. Keep it simple: maat inviteert voor de manche: je antwoordt dus gewoon ja of nee.

Ik speel zelf 1M - 2SA als alleen inviterend. Antwoorden: 3M = afwijzen, 4M = aannemen. Meer smaken hebben we niet (nodig)
wouterf

Re: bieden na 1M-2SA

Post by wouterf »

Ik ben inmiddels een iets ander systeem met Jan gaan spelen maar ik heb 2jaar een heel simpel te onthouden systeem gespeeld
1M-2NT = 8-15 met minstens 4krt steun (zwakke invite tot aan geen SI tegenover mooi minimum), ook als de tegenstanders meedoen blijft dit staan! Wij speelden het ook als maat een volgbod van 1M deed.

Hierna:
3 (cl) : overwaarde vanaf zon 13, vraagt maat zn hand op
3 (di) : verzin maar iets (niks, lichte sleminvite, renonce ergens?)
3M: afzwaaien, 11-12 achtig
3NT: een beul "maat ga je controles aangeven"
4M: TP, soort gokbod, vaak 6krtM of 5/5 achtige handen (let op maat kan 8hcp hebben!)
Rest zijn splinters, 16-19 achtig.

na 1M-2NT-3 (cl)
3 (di) : minisplinter, maat kan deze opvragen via oM (optioneel)
3M: 8/9(10), zwakste bod mogelijk, NF
3NT: 14/15 nosplinter
4M: (10)11-13 nosplinter
4m/3oM: 14/15 splinter

Let op dat je ervan uitgaat nooit meer in 3NT te eindigen met een 9kaartsfit. Daarnaast is het na 2NT niet meer jouw taak om slemonderzoek te starten, ook niet met 15hcp na 1M-2NT-4M. Je geeft het initiatief voor slem op (de 15punter is dus erg arbritrair). Veel sterkere handen bied ik 3M met een omweg, dus bijvoorbeeld 1M-2kl-2x-3M, omdat ik hiermee 100% slemonderzoek start en het initiatief bewaar (maats mening interesseert mij dan niet of veel minder)

Ik kan wel een documentje sturen als je het iets verder uitgewerkt wilt hebben.
Wouter

PS: voor Floris, helemaal met je eens maar er zijn genoeg betekenissen te verzinnen die niets tot weinig weggeven over het spel. Ik had vaak dit biedverloop 1M-2NT-3kl-4M, dit zegt net zo weinig terwijl de dummy zijn hand wel aardig beschreven heeft. De Afspeler kan nu 12-19hcp hebben en vrijwel iedere verdeling.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: bieden na 1M-2SA

Post by Gary McAlley »

heren,

dank voor de reacties. Ik denk dat we hier een deel van gaan opnemen in ons systeem. @Wouter: wil je inderdaad dat documentje sturen naar gurdjen@yahoo.com? Ws. nemen wij dit overigens niet over omdat het nogal wat systeemaanpassingen vereist, maar we kunnen ons er wel in verdiepen.

GH
Post Reply