verstoorde stayman en transfers

Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

verstoorde stayman en transfers

Post by Floris »

dag allen,

tijdens Ruitenboer werd ik weer eens pijnlijk gewezen op wat hiaten in mijn afspraken. hoe denken jullie over

1.). 1SA - (pas) - 2 (cl) * - (2 (sp) ), waarbij de staymanner nog zwakke handen kan hebben

en

2.). 1SA - (pas) - 2 (di) * - (2 (sp) )

graag ook aangeven wat de staymanner/transfereerder moet doen na een pas of een doublet bij de openaar.
wouterf

Re: verstoorde stayman en transfers

Post by wouterf »

Wat is de vraag precies? Maat is ofwel invite+ ofwel zwak beide majors toch?
1. dbl=kort en goed max, wil 2sch gedoubleerd tegenspelen tegenover 5-6punter met beide majors.
Verder gewoon passen met de rest, maat zal met beide majors ook gewoon passen en gewoon tegenspelen. 1SA heeft zn werk gedaan, met punten +-20/20 mogen de opps in de max 5-2fit rommelen.
- Hierna kun je als stayman bieder meerdere dingen afspreken, dbl als straf is een optie maar gewoon dbl als take-out is wel zo duidelijk. Evt nog lebensohl achtige dingen (3sch als 4krt ha zonder stop etc).

2. dbl als 1NT bieder kan eigenlijk gewoon niet, maat kan 0 punten hebben met 5 magere hartjes. Dbl als straf kan eigenlijk ook gewoon niet, met max 4sch en maat die niks belooft. Maar goed, dbl zou ik aan tafel denk ik als max met 3+ harten opvatten.
Overigens is 3ha als 1NT bieder hier niet direct een 4kaart steun, maar goede krt met 3krt ha is prima, je wilt toch fanatiek voor de deelscore strijden in paren.
Post Reply