Openingen op 2 Niveau

Post Reply
wouterf

Re: Openingen op 2 Niveau

Post by wouterf »

Het is nogal wat stof, dus ik zal later mn antwoorden wat uitbreiden.
Allereerst wat een hoeveelheid zeg, heb je dit zelf bedacht?

Anyway over je openingen, je kunt vrijwel elke type sterke hand aangeven, echter in mijn optiek zwaar ten koste van de preemptieve waarde van je zwakke openingen.
- Maat kan bijna niet verhogen.
- Maat heeft bijna geen mogelijkheden om na een sterke opening zelf een goede kleur aan te geven.
- Daarnaast kun je 2kleurenspellen met een lange minor niet goed aangeven
- Voor sommige biedingen is sleminteresse onder mancheniveau aangeven erg moeilijk.
- De sterke handen zijn over het algemeen zo zeldzaam dat ze ook misverstand gevoelig zijn, verschillende dingen omdraaien om contract in sterke hand te krijgen is daarom niet aan te raden. Het moet namelijk 10x goed gaan om 1fout qua score goed te maken.
Al met al erg veel leerwerk voor (nogmaals in mijn ogen, slechts mijn mening) relatief weinig echte meerwaarde.

Ik gebruik zelf al een tijdje dit systeem.
https://verbeekbridge.wordpress.com/201 ... ke-handen/
Hiermee kan maat veel makkelijker de preempts verhogen met 3-4krt mee, zonder dat de complete relay systeem kapot gaat (alles schuift gewoon 1 niv op).
Meestal gaat het heel simpel 2kl-2ru//2ha-2NT (niets te melden, maat vertel meer)// 3m. Nu heb je ook 5M4m aangeven zonder een complete relay serie. 2kl-2ru-3kl kun je dan spelen als lange kl met 4krtM.

Over je vragen
1. Er zijn zeker dingen anders, transferpreempts zijn veel minder effectief omdat je de opps een rondje extra geeft om te balancen. Je kunt veel eerder voor straf passen in de hoop dat maat nog een dbl los laat. Slechte 5kaarten zijn dus af te raden. Voordeel is dat er ook sterke handen in kunnen zitten en het contract in de goede hand komt.
- Verder een belangrijke tip: definieer de range van je preempts goed bij elke kw en pos. Als je besluit om niet kwetsbaar met zwakke 5kaarten met 5-6hcp te openen, pas dan de 9punters met 6krt (of open 3). Maak de range tussen min-max niet veel meer dan +-5hcp (AJ). Maat moet namelijk vervolgens gaan beslissen over wel/niet inviteren, opps doubleren, uitpassen of uitnemen. Hij kan dat simpelweg niet als jij 0-10hcp met 5 of 6krt hebt. (derde hand is uiteraard anything goes)

Over 2kl/2ru-2NT en 2sch-2NT: gewoon vergelijkbaar iets spelen, ik speel al lang 3kl=5krt, hierna vraagt 3ru verder. 3ru-3sch= 6krt, min/med/max. Werkt prima.

2. De 2ha opening is erg populair op dombo maar heeft wel wat nadelen. Definieer erg goed wat bij welke positie en kwetsbaarheid een 2ha opening is. Nogmaals je kuntje range niet te breed maken.
Ik zou voorlopig 2ha altijd als 54/45 of 5/5 spelen, en 4/4 alleen niet tegen wel eerste en derde hand. Spreek verder af dat een 44 altijd unbalanced is of een max.

Over antwoordenschema (er zijn er meerdere in omloop)
2ha-2NT:
3kl: minimum 54/45, hierna vraagt 3ru de 5krt te bieden, NF
3ru: minimum 44 of hele zwakke 5/5
3ha: max 5sch 4ha
3sch: max 5ha 4sch
3NT: max 4/4
4m: splinter, max 5/5
4ha: med 5/5

3. Dit is meer iets voor Dubbelvla denk ik, zij hebben geloof ik een tijdje 2NT nk als 5/4 gespeeld. Ivanhoe 2NT heet de conventie geloof ik. Volgens mij ging het vervolgens vrij simpel, 7-13 is overigens echt te breed! aangezien inviteren niet mogelijk is.
2NT-
3m=tp
3ha= MF kl
3sch = MF ru
3NT=tp
Last edited by wouterf on 19 Apr 2016, 09:48, edited 1 time in total.
User avatar
Tijntje
Posts: 519
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: Openingen op 2 Niveau

Post by Tijntje »

Even terzijde: ik zou de MF tweekleurenspellen echt een 5-5 laten beloven. Je komt anders te snel heel hoog zonder dat je veel weet over fit; helemaal als het niet zeker is waar de vijfkaart zit.

Ik zou de stapjes na 2 (di) - 2 (ha) anders inrichten:
2NT: 20-21
2 (sp) : 22+
Je kan na 2 (sp) eventueel 2NT als 'NF tegenover 22-23' spelen. Maak je hier overigens niet al te druk over: daarvoor komt het te weinig voor.

Dan de antwoorden op je vragen:
1. Zo heel veel verandert er niet. Ik zou mijn stijl zeker niet aanpassen hiervoor. Wat de antwoorden na 2 (cl) -2NT betreft: ik zou hier 3 (cl) spelen als goede zwakke twee in ruiten en 3 (di) als slechte. 3 (ha) en hoger kan je dan naar believen vullen met je MF handen (gaat ook nooit voorkomen ;) )

2.1. Ik speel 'm zelf graag als '7-10 met 4-4; 4-10 met 5-4'. Zeker in de 1e/2e hand wil je je maat niet te veel eruit preëmpten (tenzij je met Nijntje speelt natuurlijk, maar dat is een ander verhaal).

2.2. Ik hanteer na 2NT de volgende antwoorden:
3 (cl) : minimum met 5-4 of 4-5. Hierna vraagt 3 (di) naar de vijfkaart en 3 (ha) / (sp) is NF (maar wel inviterend!)
3 (di) : minimum met 5-5. Ook nu is 3 (ha) / (sp) NF.
3 (ha) : maximum met 4 harten en 5 schoppen.
3 (sp) : maximum met 4 schoppen en 5 harten.
3NT: maximum met 4-4.
4 (cl) / (di) : maximum met 5-5, kort in de geboden kleur.

3NT als 4-4 ziet er misschien raar uit, maar het heeft wel degelijk nut: 2NT wordt vaak gebruikt om erachter te komen of maat een vijfkaart heeft en zo ja, waar. Tegenover een 4-4 endig je vrij vaak in 3NT en dan kan je dat maar beter meteen bieden. Je geeft ze zo geen kans op uitkomstdoubletten en zo.

3 (ha) en 3 (sp) zijn omgedraaid om de 2NT-bieder iets vaker leider te laten zijn (van zijn hand is minder bekend en dat maakt het tegenspel lastiger).

In zo veel mogelijk situaties geldt nog de volgende regel: als de 2NT-bieder op een gegeven moment 4 (cl) biedt, dan stelt dat harten vast en is een slampoging, net zoals 4 (di) de schoppen vaststelt.

3.1. 7-13 is een tamelijk ruime range, maar niet per se onwerkbaar. Ik zou dan zeker een vraagbodje willen kunnen doen (zie 3.2).

3.2. [Bij mij is 2NT 10-15 met een 5-5 laag.] Geloof het of niet, maar 3 (cl) is nu NIET om te spelen. Het vraagt:
3 (di) : minimum
... 3 (ha) / (sp) : (semi) natuurlijke relay (vrijwel altijd een 5+ kaart)
...... 3 (sp) : kort in schoppen, minimum
...... 3NT: kort in maats kleur
...... 4 (cl) / (di) : kort in de ongeboden major, controle
3 (ha) : x-x-5-6, maximum
3 (sp) : x-x-6-5, maximum
3NT: 5-5, maximum

Het afzwaaibod in klaveren is dus 4 (cl) . Best hoog, maar ook lekker preëmptief.

[ Ongeveer tegelijk met Wouter geschreven, dus hier en daar wat overlap. Te lui om wat te veranderen. ]
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
User avatar
Martin
Posts: 570
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Openingen op 2 Niveau

Post by Martin »

Nog een opmerking na de 2 (ha)-opening: het is erg handig om niet alleen iets af te spreken over 2NT maar ook over 3 (cl) en 3 (di).

Ik heb 2 systemen gespeeld, en dat ontloopt elkaar niet zoveel qua efficientie. In methode A is 2NT een relay, inviterend of beter, in methode 2 is 3 (cl) een MF relay en gaan alle invites via 3 (di)
Methode A
- 2NT, relay, inviterend of beter
--3 (cl): min, een 5-4 -> 3 (di): vraagt langste kleur - 3 (ha): 5kt (ha) -> 3 (sp): te spelen -> 4 (cl)/ (di): stelt (ha)/ (sp) vast en 4NT is kwanti
-- 3 (di): min, gelijken (met 5-5 hoog je 3M van maat op of corrigeer je zijn 3NT naar 4 (ha))
-- 3 (ha): max, 5kt (sp), 4kt (ha) - 3 (sp): stelt (sp) vast
-- 3 (sp): max, 5kt (ha), 4kt (sp) -> 4 (cl)/ (di): stelt (ha)/ (sp) vast en 4NT kwanti
-- 3NT: max, 4-4 hoog
-- 4m: max, 5-5 hg, 0/1kt

- 3 (cl) -verplicht tot 3 (di)-> pas, zwak met (di), 3 (ha)/ (sp): Mf met (cl)/ (di), 3NT: nf 5-5 laag, voorstel
- 3 (di): uitn+, een 4kt hoog met 1kt in andere hoge kleur, openaar biedt hg waarin hij geen manche wil spelen.

Methode B:
2 (ha)-2/3/4M: to play
2 (ha)-2NT: verplicht tot 3 (cl) (niet na dbl)
--pas zw met klavers
--3 (di), zwak met (di), to play
--3 (ha), MF (cl) -> 3 (sp) 5krt ->3NT afwijzend, rest cue
--3 (sp), MF (di) 3NT afwijzend, rest cue
2 (ha)-3 (cl): MF relay
--3 (di) slechte opening zonder 4-4 ->3 (ha) vraagt verder ->3 (sp) 5+krtOM 3NT 5+krt (sp), 4m 5-5
--3M goede opening met 5krt OM
--3NT 4-4
--4m goede opening 5-5
2 (ha)-3 (di): biedt de laagste kleur waarin je de INV niet aanneemt (omdat de invites via 3 (di) gaan, kun je 3 (cl) als MF spelen)
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Post Reply