Splinters

Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Splinters

Post by Erik »

Systeemvraag. Uiteraard heb ik er zelf een mening over, maar ik hoor graag hoe jullie erover denken.

Je hebt splinters afgesproken in de range 12-15 en maat opent 1 (sc)

Hand 1
(sc) xxxx
(ha) VBx
(di) AVBxx
(cl) x

Hand 2
(sc) Vxxx
(ha) HVx
(di) AVBxx
(cl) x

Is hand 1 nu te zwak voor een splinter of is hand 2 te sterk voor een splinter? Kortom doe je eerst een herwaardering gebaseerd op een fit of geef je de keiharde plaatjespunten aan?
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Splinters

Post by K-J »

Ik zou in beide gevallen geen splinter bieden, maar 2 (di) . Neemt veel minder biedruimte weg + je vertelt waar je slagenbron zit.
User avatar
Martin
Posts: 570
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Splinters

Post by Martin »

Eens met de vorige antwoorden. Splinters nemen veel ruimte weg en geven de controle over het bieden uit handen. Dat betekent dat de splinter goed gedefinieerd moet zijn, om maat, in de beperkte ruimte die er is onder het mancheniveau, een goede beslissing te laten nemen. Het ontkent in ieder geval een goede eigen kleur en de splinter geeft aan dat alle plaatjes buiten de splinterkleur nuttig zijn, en in de splinterkleur alleen het aas.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Splinters

Post by Erik »

Dat zal me leren om voorbeeldhandjes te verzinnen bij de vraag. Leidt de aandacht volledig af. Toch bedankt voor de reacties.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Splinters

Post by frank »

Traditioneel is een splinter een sleminvite die partner met een geschikte hand mag aannemen. Als ik het Imp forum lees is het tegenwoordig gebruikelijker het te spelen als een constructieve verhoging naar de manche waarbij je distributie aangeeft voor het geval maat een supermaximum heeft. Het is vooral een kwestie van afspraak dus. Ik denk dat het vooral afhangt van je tools bij het slembieden zoals (non-)serious 3SA en last-train. Daarmee kun je met de goede handen wsch beter informatie uitwisselen om te bepalen of het slem is en kun je de zwakkere splinter spelen. Heb je geen kwantitatieve tools lijkt me een sterke splinter beter omdat anders vaak niemand weet wie er over de manche heen moet gaan.
Post Reply