Wat starten we, maat?

Post Reply
Norbert

Wat starten we, maat?

Post by Norbert »

Ik vraag me zo eens af wat de favoriete start conventies zijn, en waarom?

Ik begon indertijd met kleintsie-plaotsie, dat werd vervolgens (religieus) 3e-5e, en nou alweer een paar jaar lang 4e van een goede kleur, 2e van een slechte.

Ik heb geen idee of er eigenlijk wel een superieur systeem is (elk systeem werkt goed voor bepaalde type handen), maar ik vraag me af wat men op Dombo gemiddeld speelt, en waarom.
User avatar
nijn11
Posts: 718
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Wat starten we, maat?

Post by nijn11 »

Superieure systemen zijn: Lavinthal voor de beurt, en even=even (dus als je met een even kaart start heb je meer even dan oneven qua verdeling - een 4432, 4441 etc ipv 4333 of 5332)
Sluierstarts zijn ook erg goed (als jij de lengte hebt, is dit de 2e van boven, anders de 4e - of een variant hierop).

Moet het ook toegestaan zijn volgens de spelregels? ;)
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Wat starten we, maat?

Post by K-J »

Plaatje - kleintje deed het ook altijd erg goed bij het crazy tournament 8-).

Maar wat betreft superieure starts is het kleintje - plaatje (nee, niet aanmoedigend, maar keihard plaatje) natuurlijk onovertroffen. Meteen duidelijk of het een aanvallende start of een passieve start is. De zoveel van boven starters komen daar later in hun leven ook nog wel achter :lol:
User avatar
een domme aap
Posts: 435
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Wat starten we, maat?

Post by een domme aap »

Lieve KJ, waarom niet kleintje plaatje gecombineerd met verdeling starten? Ikzelf speel al jaren 1-3-5 waar het 'plaatjes' karakter niet uit de verf komt. Maar sinds kort signaleer ik af en toe ook op z'n pools. Of moet ik zeggen, op z'n witrussisch? Maar, ik dwaal af. :oops:
Ik bedoel daarmee 2e-4e, iets wat Norbert ook zelf al noemt.
Mij bevalt het wel - je start de 4e als je een plaatje hebt (en inderdaad niet 'aanmoedigend', maar echt een tekeningetje op de kaart), maar de 2e als je geen plaotsie heb. (dus, van T864 de 8, maar van J864 de 4).
Nadeel is dat je starts met een driekaart niet zo goed kan lezen. Nu is dat meestal niet zo'n probleem - wanneer wil je nou van een driekaart starten - tenzij je partner die kleur gevolgd heeft. Een aardige aanpassing zou kunnen zijn '2e, 4e', maar 1-3-5 in partners kleur.
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Wat starten we, maat?

Post by Floris »

Frits en ik hanteren:

TEGEN TROEF: hoogste serie + 1e, 3e, 5e, + Ace-count, king-attitude

TEGEN SANS: hoogste serie + kleintje-plaatje (maar 1e, 3e, 5e in maats kleur), + MUD, hoogste doubleton + Ace-count, king-attitude.

we twijfelen of we die MUD niet moeten schrappen... en er gewoon good-old "top of nothing" van moeten maken...
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Wat starten we, maat?

Post by Floris »

zeg Aap, hoe start je trouwens op zn witrussisch van "H82"? met de tweede? :s
User avatar
een domme aap
Posts: 435
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Wat starten we, maat?

Post by een domme aap »

Floris wrote:zeg Aap, hoe start je trouwens op zn witrussisch van "H82"? met de tweede? :s
Ja. Zelfs als het de hoogste kleur is. ;)
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
Post Reply