herken de strafpas

Post Reply
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

herken de strafpas

Post by Gary McAlley »

Onze komende tegenstanders bij viertallen spelen nogal afwijkende volgbiedingen. Het gaat om transfer-volgbiedingen: bied de kleur onder de kleur die je hebt en partner biedt jouw kleur als een semi-verplicht antwoord (vraag me niet waarom dit handig is). Voorbeeld 1 (sp) -2 (cl) *-pas-2 (di) . De vorige keer hadden we nogal moeite de juiste verdediging te vinden. De vraag is: wat betekenen onze doubletten in deze situatie volgens jullie?

*: ik heb een volgbod in (di)

Vier situaties:

1 (sp) -2 (cl) *-dbl : volgens ons negatief dbl op ruiten (eens?)

1 (sp) -2 (cl) *-2 (di) : volgens ons constructief met (sp) (eens?)

1 (sp) -2 (cl) *-pas-2 (di) -
Dbl : ?

1 (sp) -2 (cl) *-pas-2 (di) -
Pas-pas-dbl : ?
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: herken de strafpas

Post by Floris »

ik speel zelf tegen alle transfers hetzelfde. das lekker makkelijk onthouden en je weet altijd wat je aan het doen bent.

na 1x - (1y/2y = transfer voor z) - ??

1. dbl = gebalanceerd zonder goed ander bod (hiermee benut je dus de extra ruimte die je krijgt)
2. 1/2z = vervangend doublet (hier dus negatief)
3. de rest allemaal alsof ze gewoon 'echt' gevolgd hebben. (dus de constructieve steun voor x gaat via z met sprong)

misschien technisch niet het fraaist, maar wel lekker simpel
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: herken de strafpas

Post by Gary McAlley »

Floris wrote:3. de rest allemaal alsof ze gewoon 'echt' gevolgd hebben. (dus de constructieve steun voor x gaat via z met sprong)
ok dank. Maar zowel in jullie als in ons antwoordsysteem blijft de vraag hoe je een strafpas omzet. Stel je hebt iets als ABxxx-HVx-xx-Hxx en het bieden gaat:

1 (sp) -2 (cl) *-pas-2 (di)**-
??

* ruiten, ** semi-verplicht

bied je dan nog iets?
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: herken de strafpas

Post by K-J »

Je kan nu toch heel mooi passen om je minimum aan te geven. Als partner een strafpas had dan mag hij de bijl hanteren. Dbl bij partner op 2 (di) is dus niet wat wazige puntjes en we laten hun geen 2 (di) spelen, maar straf! Met wazige puntjes zeg je meteen doublet of, als je er niet genoeg hebt, blijf je stil tot het biedverloop afgelopen is.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: herken de strafpas

Post by Gary McAlley »

K-J wrote:Dbl bij partner op 2 is dus niet wat wazige puntjes en we laten hun geen 2 spelen, maar straf!
ok bon, wij hadden dezelfde overwegingen maar kwamen er niet uit. Dit is wel een praktische oplossing. De keuze van bijvoegelijke naamwoorden is wel cruciaal lijkt me, ik denk dat ik me toch wel wat handen kan voorstellen waarmee je te weinig hebt om in eerste instantie negatief te doubleren en uiteindelijk wilt bieden om 2 (di) niet te laten spelen. Maar je moet wat, dus deze oplossing waren wij van plan te implementeren.

Nu de moraal van het verhaal: de tegenstanders die deze volgbiedingen speelden hebben daarover in de loop van het seizoen zoveel misverstanden bij zichzelf gecreëerd dat ze zich vanaf halverwege het seizoen niet meer opgesteld hebben en vanavond dus afwezig waren. Iets met een kuil graven.
Post Reply