RKC en DoPi-RoPi

Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

RKC en DoPi-RoPi

Post by Erik »

Afgelopen clubavond het volgende akkefietje
(pas) - 1 (sp) - (3 (ha)) - 4NT
(5 (ha)) - 6 (sp) - (pas) - 7 (sp)

Hugo had deze hand:
(sp) HT9874
(ha) -
(di) AB32
(cl) V76

Op mijn azenvraag en het navolgende tussenbod had hij met 5 (sp) 2 keycards kunnen tonen maar hij wilde ook zijn renonce tonen. Dat liep uit de hand want ik dacht dat hij nu wel beide azen in de lage kleuren zou hebben, en deed er dus een schepje bovenop. Maakte niet uit, want het ontbrekende Aas was ook meteen in de singleton van de andere tegenstander en 6 is dus ook -1.

Nu echter naar de vraag:
Is het in deze situatie waar DoPi-RoPi van toepassing is nog steeds logisch om 5NT te spelen als 2/4 keycards en een renonce en 6x als een 1/3 keycards en een renonce? Of is het logischer om 5 (sp) als 2 keycards zonder troefvrouw te spelen en 5NT 2 met troefvrouw?
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
nijn11
Posts: 718
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: RKC en DoPi-RoPi

Post by nijn11 »

Mijn voorkeur gaat uit naar Dope/Rope ((re)double odd, pass even). Dat levert een lichte onnauwkeurigheid op, maar het biedt én het voordeel dat de tegenstanders nog steeds kunnen worden afgestraft voor grapjasserij (bij dopi/ropi moet je altijd bieden met 2 KCs); én het wint weer wat afgepakte ruimte terug.
Vragen naar andere dingen komt daarna. Of niet.

In dit geval zal er wel afgezwaaid zijn en daarna toch opgehoogd:
(pas) - 1 (sp) - (3 (ha) ) - 4NT
(5 (ha) ) - pas* - (pas) - 5 (sp)
(pas) - 6 (sp) - a.p.

Of misschien dbl ipv. 5 (sp) - ik ken de andere hand niet, maar die zal (ha) A hebben gehad gezien het verhaal.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Post Reply