Districtsbeker 3

Deel hier je tegenspel problemen/vragen/verhalen.
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Districtsbeker 3

Post by K-J »

Getriggerd door Willem ben ik toch nog even door de spellen van de finale van de districtsbeker gegaan en er zaten toch nog wel een paar forumwaardige problemen tussen. Zoals deze, waarbij de tegenpartij eindelijk wat impen scoorde.
Patrick en ik bemoeien ons niet met het bieden en de tegenpartij biedt 2 (di) (Multi) - 2 (ha) - 2SA (23+ sans!!) - ..... 3SA.

Je mag uit met:

(sp) 10543
(ha) 72
(di) AH3
(cl) VB84

en je besluit om schoppen 5 te starten (kleintje plaatje).

De dummy geeft aan dat ze het bieden erg moeilijk vond, want tegenover 23/24 punten heeft ze te weinig, maar ja, partner kon ook 25 of nog meer punten hebben. Daarna legt ze de volgende rag neer:

(sp) 82
(ha) B3
(di) 9865
(cl) 107653

Je bent nu best tevreden met je schoppenstart, maar die tevredenheid verdwijnt weer net zo vlot aangezien partner de heer legt, de leider de aas neemt en vervolgt met (sp) VB en schoppen na voor je 10. Het blijkt dat je in de AVB-vijfde van de leider gestart bent.
Partner gooit de eerste keer dat hij niet kan bekennen (ha) 4 (laag is aan) en de tweede keer (cl) 2.

Wat speel je na?
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Districtsbeker 3

Post by frank »

Ik ga niet partners tweede plaatje er ook nog uitsnijden dus 3 keer ruiten dan maar.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Districtsbeker 3

Post by Floris »

(cl) 4

allereerst complimenteren we de tegenstanders met hun uitstekende systeem (ahum!)
Na die arrogante opmerking is het de hoogste tijd om het natuurlijk zelf fout te doen 8-)

ik heb er 10, dummy 1, leider 23+, en partner dus 6-. de (ha) 4 bij partner zal op een hartenplaat wijzen, meer dan "ik wil harten door". leider heeft ws een 5332 of 5422... en partner dus een 2632 of 2542. Het eerste wat opvalt is dat leider never nooit in de dummy kan komen. dat willen we zo houden, want ik heb met (sp) T, (di) AH al 3 slagen, Partner heeft er ook één ( (ha) ) zolang ik die er niet uitsnijd, en (cl) VB lijkt ook minstens een slag te kunnen worden....

ik kijk nog eens goed naar de klaveren discard van partner....
Dat zal natuurlijk nooit van (cl) AH2 of (cl) A2/H2 zijn.
Theoretisch kan dat een singleton zijn, maar dan heeft ie plenty hartens, en die had hij zeker een tweede harten afgegooid, dan een potentiëel belangrijke singleton klaver (hij kan het spel slecht zien, dus vanuit zijn oogpunt moet hij misschien die klaver juist wel naspelen als hij aan slag komt in harten...).
Ergo partner is begonnen met (cl) A92/H92 of (cl) 92. Mindere goden verkopen graag hun punten ipv hun kaart, en vinden dan een singleton (cl) A of (cl) H vaak minder een probleem voor 'gebalanceerd'. In alle gevallen is het dus goed om nu een kleine klaver na te spelen. dus dat doet ik maar.

Leuk probleem!
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Districtsbeker 3

Post by Floris »

bij nader inzien, ben ik (sp) H bij maat vergeten. dan lijkt het er toch wel heel erg op dat partner met (cl) 92 begonnen is en leider met (cl) AH. anders is die kleinste harten echt niet te verklaren...

meer en meer ben ik overtuigd van (cl) 4 in slag 5 :)
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Districtsbeker 3

Post by K-J »

Tja, het spel lag als volgt:

............. (sp) 82
............. (ha) B3
............. (di) 9865
............. (cl) 107653
(sp) 10543 .............. (sp) H9
(ha) 72 .................. (ha) Q98654
(di) AH3 ................ (di) B1042
(cl) VB84 ............... (cl) 2
............. (sp) AVB76
............. (ha) AH10
............. (di) V7
............. (cl) AH9

Frank had het dus bij het juiste einde door ruiten na te spelen, aangezien de leider slechts Vx van ruiten had en je vier ruitenslagen hebt op te rapen. Kees-Jan zat meer op het spoor van Floris en meende in (cl) 2 een niet singleton te lezen. Hij speelde dus een kleine klaveren na en gaf de leider op die manier zijn 9e slag.
Ook harten na geeft de leider zijn 9e slag, je moet aan slag met (sp) 10 dus ruiten naspelen. Volgens mij erg lastig om te zien. Moet (cl) 2 je nu juist op het goede spoor zetten?
Aan de andere tafel werd 2SA (bieden: 2 (cl) - 2 (di) - 2SA - pas) soepel 1 down gespeeld door simpel met ruiten te starten.
Ja, zo kan ik het ook!

Dit was overigens de enige grote swing die we in de hele wedstrijd tegen kregen en het was al diep in de 2e helft dus het was niets meer dan een doekje voor het bloeden van de tegenpartij.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Districtsbeker 3

Post by Floris »

maat heeft wel een vervelend probleem gehad trouwens! in slag 3 moet ie voor het eerst afgooien... eigenlijk wil hij jou laten kiezen met welke rode kleur je terugkomt. afseinen in klaveren kan echter niet... hij kiest er nu begrijpelijkerwijs voor om aan te seinen in harten (wel logisch denk ik)

daarna heeft hij het weer moeilijk in slag 4, want hij heeft geen idee hoe het spel zit. de 5e harten afgooien kan nu gewoon de downslag weggooien zijn, al is dat niet heel waarschijnlijk... hij kan moeilijk zien dat hij jou voor een (in mijn ogen) onoplosbaar probleem stelt met die (cl) 2...
Post Reply