startje

Deel hier je tegenspel problemen/vragen/verhalen.
Post Reply
User avatar
Arnaud
Posts: 210
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

startje

Post by Arnaud »

Je hebt:
(sp) HV8753
(ha) Axx
(di) x
(cl) ATxx

Rechts mag het bieden beginnen:
1 (di) -1 (sp) -2 (sp) - p
2SA - p - 3 (di) - p
3 (ha) - p - 3Sa - ap

Bij navraag bleken er geen afspraken te zijn over 3 (ha) .

Waar kom je mee uit?
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: startje

Post by K-J »

Ik ga ervan uit dat 2 (sp) ruitenaansluiting en een minimaal inviterende hand aangeeft.

Afijn, klaverstart zou de killer kunnen zijn, maar daarvoor moet partner een vijfkaart klaver hebben of (cl) H-vierde en moet het spel nog steeds zodanig zitten dat we het down kunnen spelen.
Ik vind dat allemaal wat minder kansrijk en denk dat het contract met schoppenstart de grootste kans heeft om down te gaan.
Dan is de volgende vraag of ik een kleine schoppen, dan wel (sp) H moet starten.
Omdat ik twee azen als aankomers heb, lijkt het blokkeren van de schoppens minder erg te zijn dan het weggeven van een goedkope slag met een kleine schoppenstart. Ik start (sp) H. Vooral heel fout als partner (sp) A of (sp) B sec heeft, maar ik denk dat (sp) H vaker goed is dan een kleine schoppen.
Emily
Posts: 187
Joined: 16 Oct 2019, 19:05

Re: startje

Post by Emily »

Ik ga uit van 2 (sp) inv+ met (di) , 2sa: NF, 3 (di) :NF, 3 (ha) : soort waardes

Allereerst over welke (sp) ik zou starten als ik (sp) start:
Als maat (sp) Bx heeft en de leider Axx, is (sp) H starten gevaarlijk. De leider duikt 2 keer, en maat moet jou bereiken met een aas alvorens jij je (sp) hoogspeelt. Het kan zijn dat de leider nu 9 slagen heeft met 1 (sp) 5/6 (di) en 3/2 (ha) / (cl) .

Het voordeel van (sp) H: als maat x/xx heeft en wij 3 klaverslagen kunnen ontwikkellen, kan de (sp) B de 9e slag zijn / het tempo weggeven.
Het voordeel van (sp) x: als maat Bx als hierboven, of uiteraard B/A sec.

Ik denk dat er gegeven het biedverloop een redelijke kans is dat we 3 klaverslagen kunnen ontwikkelen en het tempo van schoppen H belangrijk wordt, en zou dus de Heer starten.

Dan nog de vraag (sp) of (cl).
Klaver is alleen goed als we 4 (cl) kunnen ontwikkelen waarbij zij maar 1 stop hebben. (maat (cl) heer en rechts (sp) Ax is ook goed...). Als we 4 klaverslagen van top hebben heeft het geen haast, als we er 3 kunnen ontwikkelen moeten we toch ook een schoppen ontwikkelen. De kans op 4 slagen ontwikkelen in klaver (maat 5-kaart), lijkt me kleiner dan dat maat iets nuttigs in schoppen heeft of dat de leider met 2 (sp) slagen nog niet aan 9 slagen komt (=gewoon (sp) hoogspelen en cashen).

Lang verhaal kort ben ik het dus eens met K-J en start ik (sp) H.
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: startje

Post by frank »

Twee lange verhalen maar nog niemand die gezien heeft dat je 14 kaarten hebt :oops: ?
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: startje

Post by K-J »

Hee, da's waar. Nou ja, de schoppenkleur zal wel kloppen (zeskaart dus). Als je een klaveren minder hebt, wordt de klaverenstart alleen maar minder aantrekkelijk en als je een rode kaart minder hebt dan verandert er niets aan het probleem. Dus ook met 13 kaarten start ik nog steeds (sp) H. :)
User avatar
Arnaud
Posts: 210
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: startje

Post by Arnaud »

Oops had een dubbelton harten
User avatar
Arnaud
Posts: 210
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: startje

Post by Arnaud »

Tsja en de post mortem..

Ik besloot na een denkpauze een kleine schoppen te starten (van 1/3/5). Op tafel verschijnt B9 sec, dus dat was vast niet winnend. De leider denkt na en speelt de negen voor de tien van mijn maat die de slag mag houden. Helaas kon maat zicht niet voorstellen dat ik met deze holding onder HV vandaan was gestart en dacht ik wil iets anders waarna er klaveren werd gespeeld. Toen had de leider 6 ruiten (dummy had 6 rui), schoppen aas en 2 klaveren voor contract. (De leider had Ax van schoppen).
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: startje

Post by K-J »

Best wel slecht van de leider om de 9 te leggen, wanneer kan dat nou weer winnend zijn?
Maar partner doet ook wel een duid in het zakje: als je (sp) 10 houdt lijkt mij de klavernakomst toch wel wat naïef. Als klaver na (en niet schoppen na) een gevaar was geweest, had de leider (sp) 10 wel genomen.
Post Reply