starten tegen het allerhoogste

Deel hier je tegenspel problemen/vragen/verhalen.
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1440
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

starten tegen het allerhoogste

Post by K-J »

2e divisie viertallen
Z/OW

Als oost heb je de volgende hand:
(sp) B9842
(ha) H74
(di) 632
(cl) 83

Terwijl jij en je partner niet bieden heeft de tegenpartij heeft een wat rammelend biedverloop:
1 (ha) - 2 (cl)
3 (di) - 4 SA
5 (di) - 5 (ha)
6 (ha) - 7 SA
pas

4SA was keycardsvragen met ruiten als troef; 5 (di) gaf er 0 of 3 aan.
5 (ha) vroeg naar troefvrouw en 6 (ha) was (di) V + waarschijnlijk (ha) H.

Wat start je?
User avatar
Martin
Posts: 570
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: starten tegen het allerhoogste

Post by Martin »

Mijn gevoel zegt een kleine (ha). (ha) aas komt waarschijnlijk links van mij, als ze alternatieve speelwijzen hebben waarbij ze de hartens niet nodig hebben, laat ik ze die graag proberen. Het nadeel is wel dat als maat (ha) Bx heeft, ik het helemaal fout kan hebben gedaan, maar dat lijkt me een kleine kans. Het alternatief is (di) . De tegenstanders hebben mij verteld dat de (di) s dicht zijn.


Maar laat ik ook nog even naar het biedverloop kijken. In mijn ogen zou 4NT kwanti behoren te zijn, het rare bieden van de tegenpartij lijkt ook op een misverstand. Wie was je schermmaat? Normaal zouden N en O aan een kant van het scherm zitten, maar als je bij zuid dat, dan zou dat de uitleg verklaren (kwanti niet begrepen). Niet dat dat heel veel uitmaakt, ik krijg een uitleg en moet die geloven, als ik met de juiste uitleg wel een andere start had, dan mag de arbiter daar naar kijken.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: starten tegen het allerhoogste

Post by Gary McAlley »

(ha) durf ik niet in een viertallenwedstrijd, zie de pek-en-verentoestand al voor me. Ik geloof gewoon de rammelende uitleg en start (di) .
User avatar
K-J
Posts: 1440
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: starten tegen het allerhoogste

Post by K-J »

De tweede divisie speelt niet met schermen. De biedingen werden vlot uitgelegd t/m 5 (di) , daarna ontstond er wat meer twijfel bij de biedingen.
User avatar
wim
Posts: 264
Joined: 09 Dec 2010, 23:08

Re: starten tegen het allerhoogste

Post by wim »

Ik zou ook maar ru doen dat lijkt het veiligste. Alternatief sch 9? (Vaak plaatje erboven tegen sa). Lijkt ook redelijk veilig.
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: starten tegen het allerhoogste

Post by frank »

Er is duidelijk iets misgegaan. Een plausibel scenario is dat Zuid dacht dat 5 (ha) afzwaaien was tegenover 0 azen en dus met zijn 3 er eentje bij deed. In dat geval is ook (di) V niet zeker dus met (di) durf ik niet te starten. Martins (ha) is verleidelijk om ze te dwingen meteen een beslissing te nemen. Zuid heeft 3 van de 5 azen en de meeste hartens dus het is met de kansen mee dat hij (ha) A heeft. Maar als Noord toch het aas heeft is het natuurlijk wel rampzalig. Dus toch maar een (sp) voor mij.
User avatar
K-J
Posts: 1440
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: starten tegen het allerhoogste

Post by K-J »

Het is duidelijk dat er iets niet helemaal goed is gegaan bij de tegenpartij, maar het zou zomaar kunnen zijn dat ze in een walgelijk slechte 7SA terecht zijn gekomen die gemaakt gaat worden omdat (ha) H goed zit. Nou, die snit moet 'ie dan maar meteen in slag één nemen. Ik zou zeker harten gestart zijn. De kans dat dat gaat kosten is namelijk helemaal niet zo groot. In de dummy komen minimaal 5 hartens en de leider heeft er maximaal 2. Dus als de leider (ha) A heeft, dan heb je nu één slag weggeven. Als de dummy (ha) A heeft dan kan de start alleen kosten als partner (ha) Bx(x) of (ha) 10xx heeft en de leider een hartenhonneur heeft. Nou, tegen die prijs wil ik 'm wel meteen in slag 1 voor het blok zetten.
Patrick verzon het niet, dus we zullen nooit weten wat de leider gedaan zou hebben:

.............. (sp) AH7
.............. (ha) 109
.............. (di) AB5
.............. (cl) HV652
(sp) V1063................. (sp) B9842
(ha) 63...................... (ha) H74
(di) V98.................... (di) 632
(cl) B1097................. (cl) 83
.............. (sp) 5
.............. (ha) AVB852
.............. (di) H1074
.............. (cl) A4

Patrick startte in zijn ogen veilig, namelijk ruiten, maar de tegenpartij had nog idioter geboden dan hij dacht en had dus zelfs (di) V niet. Na deze start testte de leider de klavers en toen die niet liepen nam 'ie, dan maar, de hartensnit. 7SA contract.
Met hartenstart hoort de leider overigens wel te snijden. De andere kans is namelijk (cl) 3-3, (di) V vinden en de ruitens zodanig dat je vier ruitenslagen hebt én dan moet je nog ergens een 13e slag vandaan zien te halen (een hele vage schoppen-harten dwang). Maar toch, snijden in slag 1 in 7SA. Je doet het liever niet.

Erik en Hans wisten niet verder te komen dan 4SA, waardoor het spel 14 impen kostte. Was 7SA één down gegaan, dan had het spel 13 impen opgeleverd. Nu verlopren we de wedstrijd met 23 impen verschil, anders hadden we 'm gewonnen met 4 impen verschil. Dat zou bijna 6 vippen meer geweest zijn.
Toch wel duur zo'n goed zittend snitje.
Post Reply