Denk verder dan uw neus lang is

Deel hier je tegenspel problemen/vragen/verhalen.
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1440
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Denk verder dan uw neus lang is

Post by K-J »

Tweede divisie viertallen

niemand kwetsbaar

(sp) AB
(ha) 9872
(di) A63
(cl) H932

In de eerste hand heb ik dit met 1 (cl) geopend, achter je wordt 1 (di) gevolgd, partner doubleert (beide hoge kleuren, 4-4 of beter). rechts past. Je biedt 1 (ha) , links 1 (sp) (die had die hoge kleuren niet helemaal door), partner 2 (ha) en na tweemaal pas komt oost nog een keer langs met doublet. Partner past en rechts komt eindelijk tot leven: 3 (cl) . Het blijkt meteen einde biedverloop te zijn.

Je start (ha) 7 (1-3-5) en in de dummy verschijnt:

............... (sp) HV107
............... (ha) AV
............... (di) H9754
............... (cl) V8
(sp) AB
(ha) 9872
(di) A63
(cl) H932

De leider legt de (ha) V, die is voor de heer van je partner en deze speelt (cl) 7 terug. De leider legt klein.
Hoe ga je 3 (cl) downspelen?
User avatar
Arnaud
Posts: 210
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: Denk verder dan uw neus lang is

Post by Arnaud »

Wat zal maat hebben?
(sp) 98xxx
(ha) HBTx
(di) VBx
(cl) 7

De vraag is of die een 2 (ha) bod waard is.. Met deze hand heeft de leider
(sp) xx
(ha) xxx
(di) xx
(cl) ABTxxx

Als ik de heer leg en klaveren na speel, dan kan de leider de vrouw overnemen met het aas, de troeven trekken en schoppen spelen. Ik moet de boer leggen en als de leider nu een hoge schoppen speelt heeft wordt het gemaakt met een ruiten naar de heer. (2 schoppen, 5klaveren, 1 harten en 1 ruiten).

Dus ik moet de klaveren duiken, dan zit de leider op tafel. Dan speelt de leider wellicht weer klaveren voor mijn heer en dan speel ik harten. Ik moet proberen te voorkomen dat de leider een ruiten naar de heer kan spelen. Dat kan doordat ik klaveren 9 als potentiele uppercut heb bij een schoppen aftroever.
User avatar
K-J
Posts: 1440
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Denk verder dan uw neus lang is

Post by K-J »

Arnaud heeft het spel spot on. Door de klaveren niet te pakken gaat de leider altijd 5 slagen verliezen, doordat jij de derde schoppenslag kan aftroeven.
De leider heeft namelijk:

(sp) 95
(ha) 654
(di) 108
(cl) AB10654

Speel je (cl) H en klaveren na, dan worden je troeven getrokken en verdwijnt de verliezende harten van de leider op (sp) 10.
De tegenpartij deed het tegen KJ fout en dat hij 3 (cl) vervolgens toch niet maakte had puur en alleen met zijn eigen onvermogen te maken.
User avatar
Arnaud
Posts: 210
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: Denk verder dan uw neus lang is

Post by Arnaud »

Nu ik er over nadenk kan het nog goed gaan na klaveren heer: speel harten na.

Dan is het volgende over
(sp) HVTx
(ha) -
(di) Hxxxx
(cl) V

(sp) AB (sp) xxx
(ha) xx (ha) BT
(di) Axx (di) VBx
(cl) 932 (cl) -

(sp) xx
(ha) x
(di) xx
(cl) ABTxx

Je zit in noord, dus een harten aftroever zit er niet in want hoe steek je over? Dus schoppen heer, gedoken, schoppen na met het aas, troef na. Op schoppen tien kan wel een harten weg maar dan maak jij een klein troefje. De leider kan wel troef trekken, maar zit en de hand en als die ruiten speelt maak je nog een harten. (dus dan heb je 1 schop, 2 harten, 1 ruiten en 1 klaveren is 1 down).
Post Reply