probleem 1 (2-10): het allereerste spel van de competitie

Deel hier je tegenspel problemen/vragen/verhalen.
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

probleem 1 (2-10): het allereerste spel van de competitie

Post by K-J »

Afgelopen zaterdag (2 oktober) begon, na anderhalf jaar, eindelijk de viertallencompetitie tweede divisie weer. Het Dombo vlaggenschip is niet veranderd, dus Erik (Swinkels) - Hans met Patrick - KJ.
In de tweede divisie spelen 14 teams een halve competitie, dus 13 wedstrijden. Eén wedstrijd is decentraal, de andere 12 worden in 6 weekenden gespeeld, steeds twee wedstrijden (24 spellen per wedstrijd) op een zaterdag of zondag. Zo'n viertallendag is dus best intensief.

En zeker deze keer, niet alleen omdat het dus voor de eerste keer sinds lange tijd was dat we weer zoveel spellen op een dag moesten spelen, maar vooral omdat we tegen NBB jeugdselectie 2 en NBB jeugdselectie 1 moesten spelen. Dat betekende de eerste wedstrijd tegen Sander Goor en de tweede wedstrijd tegen Ronald Goor. Dat zorgde voor flink wat stekeligheden en ander haantjesgedrag over en weer de afgelopen weken.

Afijn, de twee wedstrijden zorgden voor de nodige bied- afspeel- en tegenspelproblemen, dus hopelijk lukt het om hiermee deze forumtopics weer nieuw leven in te blazen.

O ja, na de eerste wedstrijddag waren Sander en Ronald toch wel een stukje gekrompen en stiller, nadat ze met een 15-5 en een 16,5-3,5 nederlaag naar huis zijn gestuurd.

Maar goed, hierbij het allereerste probleem waar je mee te maken krijgt dit viertallenseizoen, is een tegenspelprobleem. Je zit west en hebt de volgende collectie:

N/niemand
(sp) HV98
(ha) AH2
(di) 7542
(cl) V6

Het biedverloop is als volgt gegaan:

Noord....Oost.....Zuid.....West
1 (cl) .....pas......1 (sp) ....pas
2 (cl) .....pas......3 (cl) ....pas
3 (di) .....pas.......3SA.....a.p.

Je start (ha) A en de dummy is iets extremer dan verwacht:
(sp) A
(ha) B
(di) HV863
(cl) HT8432

Op de aas speel je attitude en je partner verblijdt je met (ha) 3 (aan).

Wat speel je na?
Raoul
Posts: 374
Joined: 14 Jul 2014, 09:30

Re: probleem 1 (2-10): het allereerste spel van de competitie

Post by Raoul »

Maat belooft (ha) V en rechts geeft aan max een driekaart (ha) te hebben en biedt toch 3SA. Indien je maat PG is speel ik kleine (sp) en anders (ha) H
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: probleem 1 (2-10): het allereerste spel van de competitie

Post by Erik »

Is dit een strikvraag? Maat is (in theorie) puntloos zodra je dus van slag gaat krijg je 11 slagen in de lage kleuren om je oren. Laten we aannemen dat de jeugd met 11 tegenover een opening de manche niet wil missen, dan kan maat nog net (ha) V hebben. Dan heeft de leider gegokt met Txxx en gelijk gekregen met B sec. Ik cash ook de heer en steek over naar de theoretische vrouw van maat. Daarna steek ik tevreden de kaarten weg dat ze een lage kleuren slem hebben gemist en wij hebben meegenomen wat kon.

Zit er overigens echt een jeugdspeler in de Dummy? Moest nog wakker worden dan zeker? Te weinig bloed in de alcohol? Een beetje jeugdspeler perst hier toch minstens 2 en anders 3 (di) uit? Was de jeugdspeler bijna 30?
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Emily
Posts: 187
Joined: 16 Oct 2019, 19:05

Re: probleem 1 (2-10): het allereerste spel van de competitie

Post by Emily »

Volgens de theorie is maat hier volgens mij niet puntloos. Veel mensen spelen na 2 (cl) het 3 (cl) bod als lichte invite (=8/9) en 2nt als de sterkere invite (=10/11), dus maat heeft ongeveer 3-5 punten.
Verder ken ik het spel al :).
Jan
Posts: 68
Joined: 15 Oct 2019, 20:05

Re: probleem 1 (2-10): het allereerste spel van de competitie

Post by Jan »

Leuk! Weer eens wat activiteit op het forum...

Goed dat jullie de jochies stil gekregen hebben! :D

Op naar de hand...

Zuid zal punt of 8 a 10 hebben, dus dat laat een paar puntjes voor partner over. Maar welke?

Kan dat een aas zijn? Dan heeft zuid de rest, dus iets van

Bxxxx/Vxx/B/ABxx of Bxxxx/Vxx/AB/Bxx

Klopt met het biedverloop. En dan heeft partner met 10-zesde en een aankomer aangesignaleerd. Klopt ook. In dit geval is schoppen of harten na down.

Andere zitsels met downkansen zijn raar. Als partner (ha) V heeft, dan heeft de leider hooguit Txxx. Dan moet partner dus de klavers stoppen (Bxx), wat de leider Bxxxx/Txxx/AB/Ax geeft. Niet erg fraai 3 (cl) -bod. Ook hier is schoppen of harten na goed.

Als de klavers lopen (=waarschijnlijk) dan moeten we hartens oprapen. Alleen als partner VTxxx of Vxxxxx heeft en de leider dus 9xxx of Txx werkt dat. Onwaarschijnlijk 3SA-bod.

Lijkt dus niet uit te maken, tenzij de leider raar geboden heeft. Ik speel hartenheer, harten na. Ik zie geen variant waarin schoppen nodig is.
Willem
Posts: 39
Joined: 08 Mar 2020, 13:38

Re: probleem 1 (2-10): het allereerste spel van de competitie

Post by Willem »

Ik geloof die hartenstop wel bij de leider. Enige kans lijkt ruitenaas bij maat, maar ook dat is onwaarschijnlijk en bovendien maakt het dan niet uit wat ik doe zolang ik maar geen harten naspeel.

Ik doe maar klaver Vrouw. Misschien mag maat van Bx wel een klaverslag maken.
Post Reply