laatste madeira-probleem

Deel hier je tegenspel problemen/vragen/verhalen.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

laatste madeira-probleem

Post by Floris »

Een laatste uit Madeira:

paren. W/OW

West
(sp) 86
(ha) VBT7
(di) B976
(cl) T95

biedverloop (WNOZ):
pas - (1 (ha) ) - 1SA - (pas)
pas - (2 (cl) ) - pas - (2 (di) )
pas - (pas) - Dbl* - (2 (ha) )
Dbl** - (pas) - pas - (2 (sp) )
Dbl** - (pas) - pas - (pas)
* = take-out (dus maximale 1SA met doubleton ruiten)
** = Straf

1. eens met het bieden?
2. start?
Last edited by Floris on 12 Nov 2014, 14:28, edited 1 time in total.
Plato

Re: laatste madeira-probleem

Post by Plato »

1. Ik ben het eens met het bieden tot aan het strafdoublet op 2 (sp) . Is het niet zo dat je in deze biedsituatie moet passen op 2 (sp) omdat je kort bent?

2. (sp) 6, om introevers aan beide kanten te voorkomen. Het lijkt er op dat links een 3-5-1-4 en rechts een 4-2-6-1 heeft, waarbij de laatste ook nog eens weinig punten heeft (want geen doublet op 1NT).
Last edited by Plato on 12 Nov 2014, 13:02, edited 1 time in total.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: laatste madeira-probleem

Post by K-J »

Ik vind het doublet op 2 (sp) ook te agressief. Met het doublet op 2 (ha) heb je toch precies vertelt wat je hebt. De kaartverdelingen die Thailo aangeeft klinken plausibel (rechts heeft alleen natuurlijk een 4-2-6-1).
Troefstart lijkt dus de aangewezen start.
En aangezien je niet met (sp) 8 mag starten, wordt het dus (sp) 6. :)
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: laatste madeira-probleem

Post by Roelf »

bieden lijkt me prima
Ik start (ha) V.
Klassiek is hier natuurlijk troefstart, maar dat lijkt me hier toch minder zinvol.
Ik verwacht (di) xx bij maat dus in die kleur gaat leider toch maar 1 slag verliezen.
En om een (di) in te troeven moet hij wellicht de secce H of V in dummy overnemen waarna hij er niks mee opschiet.
Verder wil ik de troefkleur liever niet aanbreken.
Ik probeer de leider troefkort te maken en dan maat zoveel mogelijk troeven te laten maken.

ik verwacht:
in dummy een 2515 of 2524,
bij maat een 4324
bij leider een 5161 of 5152
Plato

Re: laatste madeira-probleem

Post by Plato »

K-J wrote:natuurlijk een 4-2-6-1
Jajajaja, dat bedoelde ik natuurlijk ook. Waar is die koffie van mij?
K-J wrote:En aangezien je niet met (sp) 8 mag starten, wordt het dus (sp) 6. :)
Gamma!
Plato

Re: laatste madeira-probleem

Post by Plato »

Roelf wrote: Verder wil ik de troefkleur liever niet aanbreken.
Ik probeer de leider troefkort te maken en dan maat zoveel mogelijk troeven te laten maken.
Daar begrijp ik niks van. Leider heeft nauwelijks punten en geen enkele kleur loopt voor hem. Wij hebben de meerderheid van de punten dus we gaan zo vaak mogelijk troef inspelen om introevers te voorkomen en daarna kunnen we rustig op onze slagen wachten...
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: laatste madeira-probleem

Post by nijn11 »

Eh...WZNO? Best gezellig hoor, ooit een keer met Barteld en Roelf gedaan omdat noch Barteld, noch ik van onze stoel wilde wijken. Maar je krijgt er wel hoofdpijn van.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: laatste madeira-probleem

Post by Floris »

nijn11 wrote:Eh...WZNO? Best gezellig hoor, ooit een keer met Barteld en Roelf gedaan omdat noch Barteld, noch ik van onze stoel wilde wijken. Maar je krijgt er wel hoofdpijn van.
erm... *edit 8-)
K-J wrote:Ik vind het doublet op 2 (sp) ook te agressief.
Eelco wrote:Ik zou helemaal niet voor straf gedoubleerd hebben.
ik dacht al dat de kritiek zich zou concentreren op dit doublet. toch vind ik het terecht:
1. Jij bent degene die moet doubleren en niet maat: maat heeft vrijwel zeker 4 schoppens. door jouw doubleton weet jij dat ze een misfit hebben, terwijl jij vanuit maats oogpunt 0 troeven zou kunnen hebben. eigenlijk ben je dus helemaal niet kort in schoppen.
2. de tegenpartij is duidelijk aangeschoten wild: of wij spelen, of zij gedoubleerd.
3. het is paren, en de tegenpartij doet iets dat ze aan de andere tafels waarschijnlijk niet zullen doen. als je nu +50 opveegt en aan alle andere tafels gaat het gapend 1SA C voor OW verlies je. (zelfde geldt voor +100 tegenover 1SA +1)
Last edited by Floris on 12 Nov 2014, 14:44, edited 1 time in total.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: laatste madeira-probleem

Post by nijn11 »

Ik zou die ruitens van de leider niet ál te serieus nemen. Waarom loopt hij anders weg uit zijn eigen bod? Dat nog niet eens voor straf, maar voor fake-out is gedoubleerd? En wat is dan 2 (ha) voor flauwe grap?

Kortom: ik verdenk rechts van een 7-2-2-2 of zo, waarbij direct 2 (sp) forcing was geweest (vrij idioot, maar alla). Omdat armoe troef is in mijn hand moet ik een entree forceren om maat een uitgooi na zijn ingooi te geven. Dat zal dan maar (ha) B moeten zijn.
Ik start dus (ha) V, hopend om na heer-aas-harten na, of anders buk-buk-buk het contract af te schieten door de juiste minor te prikken. Ongetwijfeld is hier de term 'kijkvrouw' van toepassing (net als bij een pin-up girl)
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: laatste madeira-probleem

Post by K-J »

Floris wrote:Jij bent degene die moet doubleren en niet maat: maat heeft vrijwel zeker 4 schoppens. door jouw doubleton weet jij dat ze een misfit hebben, terwijl jij vanuit maats oogpunt 0 troeven zou kunnen hebben. eigenlijk ben je dus helemaal niet kort in schoppen.
Natuurlijk kan ik geen 0 schoppens hebben. Ik heb 2 (ha) gedoubleerd en dat doe ik echt niet met een renonce schoppen (ga een beetje vertellen dat ze in de verkeerde kleur zitten). Een singleton vind ik al heel dubieus. Dus die dubbelton schoppen kan partner ook wel bedenken.
Floris wrote:2. de tegenpartij is duidelijk aangeschoten wild: of wij spelen, of zij gedoubleerd.
Eeuh, hoezo zijn zij aangeschoten wild? Als ze een beetje door hebben wat ze doen dan zijn ze gewoon op zoek naar hun beste deelscore. De punten zitten 20-20 en als ze een 8-kaart fit hebben dan moeten we ze niet op 2-niveau grijpen. Dus nogmaals, ik laat het aan partner over om met z'n vierkaart schoppen te dubbelen.
Post Reply