Boem, groot slem!

Deel hier je tegenspel problemen/vragen/verhalen.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Boem, groot slem!

Post by K-J »

4tallen, niemand kwetsbaar.

Je hebt de volgende wat suffe collectie:
(sp) 8
(ha) V852
(di) B832
(cl) A752

De tegenpartij heeft minder suffe kaarten
1 (di) - 1 (sp)
3 (cl) - 3 (ha)
4 (di) - 7 (di)
pas

Boem, groot slem ruiten en jij hebt dit in handen!?!
Je besluit maar niet te doubleren, maar je moet wel starten....
User avatar
Gary McAlley
Posts: 851
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Boem, groot slem!

Post by Gary McAlley »

als dit een test in naar de zuiverheid van mijn Dombo-principes dan faal ik hiervoor. Start nl. (sp) 8. Tegen groot slem start ik sowieso niet graag onder een plaatje vandaan in een zijkleur en de opgelegde troefstart tegen groot selm lijkt me hier ook niet aan te raden
User avatar
Gary McAlley
Posts: 851
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Boem, groot slem!

Post by Gary McAlley »

then again, misschien is troef zo slecht nog niet. Ze moeten hun slagen ergens vandaan halen en het bieden lijkt op een extreem zitsel te duiden. Ik poets mijn principes weer op en start toch kleine (di) .
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Boem, groot slem!

Post by frank »

Hmm deze zou op te lossen moeten zijn. Rechts heeft een 5-4-4-0 met 3 azen. Links iets als een 2 - 1 - 5 - 5. Klaver aas zijn alle problemen voorbij als we uitgaan van de renonce. Troef geeft een tempo en het slechte zitsel weg, dus kan ook niet. Dus schoppen of harten. De schoppensnit kan de leider zelf nemen als dat nodig is nu de troeven 4-0 zitten, maar de hartensnit niet (geen 3SA). Dus ik start (sp) 8. Misschien tegen Dombo principes maar als het de downstart is vind ik dat toch ook wel eervol.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Boem, groot slem!

Post by Floris »

Helemaal eens met Frank: (sp) 8
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Boem, groot slem!

Post by K-J »

Niet eens met de analyse van Frank. Als rechts een 5-5 laag had gehad, dan zou rechts nu 4 (cl) geboden hebben. Ik verwacht dat rechts een 6-4 laag heeft. Dat betekent dat links een 3-kaart ruiten heeft. Dat bleek in de praktijk ook zo te zijn.

Verandert dit je start nog?
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Boem, groot slem!

Post by Floris »

nee. of het nou 5-5 of 4-6 is maakt voor mijn start niets uit:

(di) wil ik niet starten: geeft het slechte zitsel weg
(cl) wil ik niet starten: in Dummy komt een renonce in klaver (want geen Blackwood)
(ha) wil ik niet starten: onder de vrouw vandaan is erg aggressief/speculatief. het spel zit slecht voor hun, dus wil ik juist passief starten.

blijft over (sp) 8
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Boem, groot slem!

Post by frank »

Ja, dat maakt natuurlijk wel uit. Als rechts maar 3 troeven heeft, heeft-ie ze alle drie nodig om mijn boer eruit te snijden. Tenzij hij een of andere coup kan doen maar dat lijkt onwaarschijnlijk gezien het feit dat rechts de azen en links de andere punten heeft. Dus dan is klaver aas wel degelijk een optie. Maar zelfs als 3 (cl) er geen 5 belooft, ben ik er niet van overtuigd dat 4 (di) er zes belooft dus dat zou ik aan tafel nooit durven.
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Boem, groot slem!

Post by Roelf »

(cl) A,
troefpositie lijkt iets als
HT9xxx tegenover AVx

bij (ha) of (sp) kan leider (bij voldoende communicatie) na het aas te slaan, mijn boer er nog uitsnijden. Dat lukt na de introever in slag 1 niet meer, lijkt me.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Boem, groot slem!

Post by Floris »

frank wrote: ...Dus dan is klaver aas wel degelijk een optie....
Roelf wrote: (cl) A,
troefpositie lijkt iets als
HT9xxx tegenover AVx

bij (ha) of (sp) kan leider (bij voldoende communicatie) na het aas te slaan, mijn boer er nog uitsnijden. Dat lukt na de introever in slag 1 niet meer, lijkt me.
Als je toch klaver start, zou ik een kleine klaveren starten: is bijna gratis, want de leider gaat je er echt niet op spelen dat je onder je aas vandaan bent gekomen, en zal dus met die o-zo-kostbare derde ruiten troeven, waarna jouw (di) B de downslag wordt.

ik denk dat dat de oplossing van het probleem is: je moet (cl) x starten om de leider tot een foute keuze te verleiden.
Post Reply