Boem, groot slem!

Deel hier je tegenspel problemen/vragen/verhalen.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Boem, groot slem!

Post by Floris »

Eelco wrote:
Floris wrote:...
Als je toch klaver start, zou ik een kleine klaveren starten: is bijna gratis, want de leider gaat je er echt niet op spelen dat je onder je aas vandaan bent gekomen, en zal dus met die o-zo-kostbare derde ruiten troeven, waarna jouw (di) B de downslag wordt.
...
Gaat de leider je (cl) A dan niet troeven? Dan start ik ZEKER met de aas ;)

jaja, maar dan gaat ie één of andere rare coup doen omdat zijn (cl) HV nu hoog zijn :lol: :P

waarschijnlijk is (cl) A wel het beste, maar (cl) x is gewoon veel leukerderder...
User avatar
Gary McAlley
Posts: 851
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Boem, groot slem!

Post by Gary McAlley »

eens met Floris. Ik denk dat (cl) A ergens een beetje een verdachte start is bij dit bieden en dat de leider het troefzitsel gaat vermoeden (is dat te diep?). Stel dat er in dummy (di) A10x of AH10 komt te liggen dan kan hij evt met een eersterondesnit de boer eruit halen.
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Boem, groot slem!

Post by Roelf »

toch eens wat handjes proberen. dit biedverloop is zo raar daar moet toch wat uit af te leiden zijn:

x
Ax
AVT9xx
HVBx

tegenover
AHVxxx
HBxx
Hxx
-

openaar moet voor zijn 3 (cl) bod toch wel zoiets hebben en de antwoorder kan voor 7 (di) ook nauwelijks minder hebben. Al blijf ik het raar vinden dat antwoorder niet de moeite neemt naar troefvrouw te vragen, dat kunnen ze toch vast wel? Als dummy 2 tophonneurs heeft dan is (cl) start winnend hebben we al gezien.
Hier zou (cl) A start kan de leider inderdaad op het idee van de winnende snit brengen maar ik kan moeilijk taxeren of hij dat zou verzinnen.
Een kleine (cl) is dan beter, dan zal hij wel niet meer op het idee komen om op (cl) aas bij mij te spelen.
En (ha) of (sp) start? De troeven zal hij dan vanzelf goed doen: eerst het aas en als maat niet bekent de 10 door laten lopen. Maar als ik (ha) gestart ben en hij neemt in de hand, moet hij voor de 4e troefronde nog een keer naar de hand en als hij dat met een (sp) introever probeert troef ik over. (ha) start is dan beter dan (sp) .
Moeilijk, moeilijk, maar ik denk dat per saldo (cl) x toch het beste is.....En dan hopen dat er niet een wiel van de wagen was en (cl) A er gewoon door zou komen.....
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Boem, groot slem!

Post by K-J »

Het spel dat de uitslag van onze laatste viertallenwedstrijd besliste:

.......... (sp) AHB953
.......... (ha) AB76
.......... (di) H106
.......... (cl) -
(sp) 8 ................. (sp) 107642
(ha) V852 ............ (ha) 1093
(di) B832 ............ (di) -
(cl) A752 ............ (cl) B9643
.......... (sp) V
.......... (ha) H4
.......... (di) AV9754
.......... (cl) HV108

7 (di) is altijd te maken als je de ruitens goed doet en snijdt op (ha) V.
Zonder klaverstart ga je de ruitens in ieder geval goed doen, maar speel je vervolgens waarschijnlijk op het vallen van de schoppens en ben je 1 down. Na een klaverstart (aas of kleintje) hangt het ervan af wat je, als leider, van deze vreemde start vindt. Vind je hem voldoende vreemd om west op (di) Bxxx te spelen? In dat geval maak je 7 (di) , anders ben je down.

O ja, met een ruitenstart ( :o ) is 7 (di) wel meteen gemaakt. Je geeft de snit cadeau en zuid kan nu een klaveren op tafel troeven als 13e slag.
Ik vind de ruitenstart ook wel redelijk verbijsterend. (di) Bxxx is toch wel de grootste kans die je hebt op de downslag. Dat ruitenbezit zou ik nooit willen verzwakken door ermee uit te komen.


ik had de westhand en besloot (cl) A op tafel te leggen (aan een kleine klaveren heb ik simpelweg niet gedacht). Dat de ruitens 6-3 zaten bij NZ vond ik uit het biedverloop toch wel opgelegd. Noord moet voor zijn 7 (di) schot in ieder geval (ha) A en (sp) A hebben, waarbij één van de kleuren, waarschijnlijk schoppen, dicht/vrijwel dicht is. In dat geval heeft zuid zeker een hartenplaatje en dus niet meer een 5-4 laag, want anders had hij 3 (sp) of 3SA geboden.
Nu ging het er dus alleen nog maar om hoe zuid mijn (cl) A ging interpreteren. Toen zuid mij vroeg waarom ik niet doubleerde met (cl) A in mijn handen wist ik al dat ze het niet goed ging doen.....

Ons nevenpaar (Remco speelde met invaller Arnout) had een wat minder knallend biedverloop, maar ook niet voldoende wapens om deze fraaie, maar kansloze 7 (di) wetenschappelijk uit te bieden en bereikte slechts 6 (di). Een wat gelukkige swing van een kleine 30 impen in een wedstrijd die we met 36 impen verschil wonnen....
User avatar
Gary McAlley
Posts: 851
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Boem, groot slem!

Post by Gary McAlley »

Ik vind de ruitenstart ook wel redelijk verbijsterend.
inderdaad, niet lang genoeg over nagedacht :oops: . Ging er in eerste instantie vanuit dat de troeven in dummy's troeven goed genoeg waren om Bxxx te tackelen, maar dat is natuurlijk geen reden om troef te starten
Post Reply