starten tegen 1SA - 3SA

Deel hier je tegenspel problemen/vragen/verhalen.
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

starten tegen 1SA - 3SA

Post by K-J »

Twee startprobleempjes uit de districtsbeker, 4tallen dus.

1. niemand kwetsbaar
(sp) 8653
(ha) H10
(di) 1083
(cl) A854

Maat past in de eerste hand en de tegenpartij biedt 1SA (15-17) - 3SA.

2. kwetsbaar tegen niet
(sp) 10632
(ha) A84
(di) 8
(cl) A8742

Nu gaat het tweemaal pas en weer biedt de tegenpartij 1SA (15-17) - 3SA.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: starten tegen 1SA - 3SA

Post by Floris »

Eerste probleem start ik (sp) 6 ( (sp) 8 kan natuurlijk niet!):
Tegen sans start ik vrijwel altijd mijn langste kleur. Soms is dat slechts een 4-krt. Jammerdebammer. Het biedverloop vraagt om bij twijfel een hoge kleur te starten. Mijn (cl) A gaat dienen als entree om de (sp) 8 als laatste slag te maken.

Tweede probleem vind ik eerlijk gezegd een no-brainer. (cl) 2 valt onmiddelijk uit mijn hand: kan natuurlijk helemaal fout zijn, maar in die kleur zit verreweg de meeste potentie om het contract down te spelen.

PS. Ik heb laatst een paar startproblemen tegen 1SA-3SA in Jack ingevoerd. Daarbij was je langste kleur een matige 4-kaart. Ik wilde weten of je beter met je eigen 4-krt of 'voor partner' moest starten. Uitslag: eigen 4-krt was vaak toch het beste :o
Hans K.
Posts: 139
Joined: 06 Jul 2010, 15:35

Re: starten tegen 1SA - 3SA

Post by Hans K. »

1. Harten heer. Maat kan niet veel hebben, maar met V9xxx en een entree is het hopelijk down. Tenzij ik weet dat we voor staan, dan kies ik veiligheidshalve voor een saaie schoppenstart.

2. Inderdaad een opgelegde klaverstart. Wel tegen de logica van Remco in ("in klaver heb ik al een slag"), maar de 5e klaver geeft de doorslag.

Zijn we een ronde verder gekomen?
guus
Posts: 286
Joined: 01 Apr 2009, 08:42

Re: starten tegen 1SA - 3SA

Post by guus »

Aan de post op de voorpagina te zien niet 68-77 verloren van HWH
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: starten tegen 1SA - 3SA

Post by een domme aap »

Ik start beide keren klavervier. Het alternatief is om beide keren schoppen 6 te starten. Omdat het kan ;)

Op het tweede spel lijkt me klaver dat opgelegd, in de eerste zou je schoppen kunnen starten gezien het biedverloop, maar ik denk niet dat we tijd hebben om die schoppenkleur hoog te kunnen spelen. In klaveren heb ik veel minder hulp van partner nodig om zicht op 5 slagen te hebben.
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: starten tegen 1SA - 3SA

Post by K-J »

Zoals ik al aan heb gegeven bij het biedforum had de tegenpartij een gelukkige greep deze wedstrijd.

Ook op deze twee spellen greep de tegenpartij 2x gelukkig met de 1SA opening, waarna ze beide keren 1Sa-3SA boden.

De eerste keer was het een 1SA op een aardige 14 punter, waardoor ze in 3SA terecht kwamen met 14 tegenover 10. Alleen de (ha) H start is het down (complimenten aan Hans).
Aan de andere tafel opende Thailo ook 1SA, maar dat was 12-14, waardoor Arnout en hij niet meer aan 3SA roken, maar in 3 (cl) terecht kwamen, wat down ging op de hartenaftroever:

................ (sp) HV10
................ (ha) VB4
................ (di) H4
................ (cl) VB1093
(sp) A97...................... (sp) 8653
(ha) A986..................... (ha) H10
(di) B9752.................... (di) T93
(cl) 7......................... (cl) A854
................ (sp) B42
................ (ha) 7532
................ (di) AV6
................ (cl) H62


Bij het tweede spel opende zij een off-shape 15-17 1SA, waardoor 3SA in de noordhand kwam. Gelukkig voor hen, want west heeft een opgelegde hartenstart en oost niet:

................ (sp) A9
................ (ha) 97
................ (di) AHB753
................ (cl) H53
(sp) B85....................... (sp) 10632
(ha) HB652.................... (ha) A84
(di) 642....................... (di) 8
(cl) V9........................ (cl) A8742
................ (sp) HV74
................ (ha) V103
................ (di) V109
................ (cl) B106

Overigens heb ik deze twee spellen niet (alleen) gepost om te klagen over onze pech (we hebben meer dan slecht genoeg gespeeld dat onze nederlaag terecht was). Ik wilde ze laten zien, omdat op beide spellen een honneur starten van een korte hoge kleur de downstart blijkt te zijn.

In de IMP van oktober/november werd in de boekbespreking de nieuwe boeken van David Bird & Taf Anthias besproken over starten tegen sans en troefcontracten. Zij hebben allerlei starthanden door de computer gehaald om te kijken welke kaart de meeste kans op down zou geven. Vooral tegen het biedverloop 1SA - 3SA bleek de standaard start van kleintje van je langste kleur lang niet altijd de start met de grootste kans op down. Misschien iets om zelf eens bij te houden, wanneer was kleintje van je langste kleur winnend en wanneer was het de tophonneur van een korte hoge kleur.

Wat dat betreft vind ik de (ha) H start op het eerste spel weliswaar wat speculatief, maar misschien toch wel de grootste kans op down geven, aangezien de schoppenstart en de klaverstart ook niet heel veel perspectief bieden.
Wat betreft het tweede spel kan ook ik me niet voorstellen dat iets anders dan de klaverstart op de lange termijn de beste kans op down geeft.
Post Reply