Start tegen 3SA

Deel hier je tegenspel problemen/vragen/verhalen.
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Start tegen 3SA

Post by K-J »

Viertallencompetitie
niet kwetsbaar tegen wel

(sp) VB
(ha) 98xx
(di) V10xx
(cl) xxx

Je past in de 1e hand, links past, partner opent in de 3e hand 2 (ha) , majors en zwak. Tegenpartij biedt vervolgens 2SA (16-18) - 3SA.
Wat start je?
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Start tegen 3SA

Post by Floris »

ik start (ha) x (1e 3e 5e in maats kleur)

hier weer een belangrijk nadeel van de wat overgewaardeerde 2 (ha) majors-opening (is zeker geen slechte conventie, maar ook geen walhalla, zoals sommigen denken): je weet niet in welke kleur de 5-krt zit.

ik start maar dom met harten. Ok, maat heeft wat vaker een 5-krt schoppen dan harten gezien mijn hand, maar in harten hebben wij in ieder geval de meeste kaarten...
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Start tegen 3SA

Post by frank »

Zo opgelegd vind ik het niet. Ik start bijvoorbeeld (sp) V en niet omdat het een forumprobleem is maar omdat ik liever in een kleur start waar ik maat nog wat kan helpen dan een waar hij alles zelf moet hebben.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Start tegen 3SA

Post by Erik »

Ik start (sp) V omdat ik daarmee het meest kan bijdragen in het ontwikkelen van lengteslagen. De kans dat dit een 5e slag ontwikkelt is naar mijn idee toch iets groter dan in harten.

Volgens mij is er niets opgelegd en zijn er voor beide starts voldoende argumenten te verzinnen. Er is vast iemand die weet hoe je Jack 100 spellen kunt laten simuleren waarin het bieden zo gaat. Wat zal er dan uitkomen? In de gevallen waar het iets uitmaakt, minder dan een derde denk ik zo, is het 51% voor de ene en 49% voor de andere. Althans, dat zou mijn voorspelling zijn.

Jezelf niet op de borst kloppen als je het toevallig goed deed en niemand, zeker jezelf niet, iets verwijten als je het fout deed.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Start tegen 3SA

Post by K-J »

Helaas kan ik degene die de hartenstart opgelegd vinden met dit spel niet om de oren slaan, maar ik vind dit verre van opgelegd. Start je van je lengte of start je van de kleur waarin je de meeste steun voor maat hebt? Je hebt zo weinig punten dat partner met gemak een aankomer kan hebben, waardoor het niet noodzakelijk hoeft te zijn dat jij nog een kaart overhoudt in de kleur waarmee je start.
Maar op dit spel is de hartenstart wel de downstart, want daar heeft maat een mooie vijfkaart in (en in schoppen niet):

......... (sp) Hxxx
......... (ha) Bx
......... (di) HBx
......... (cl) 10xxx
(sp) VB ............. (sp) 10xxxx
(ha) 98xx .......... (ha) HV10xx
(di) V10xx ......... (di) -
(cl) xxx ............ (cl) Axx
......... (sp) Ax
......... (ha) Ax
......... (di) Axxxxx
......... (cl) HVB

Aan beide tafels opende oost met zwak met de hoge kleuren en bereikte NZ 3SA te spelen door zuid.
Remco startte schoppen en de tegenstander bij ons aan tafel startte harten, maar het spel sloeg uit omdat onze tegenstanders de harten lieten blokken. 8-)
Post Reply