simpele mache?

Deel hier je tegenspel problemen/vragen/verhalen.
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

simpele mache?

Post by K-J »

viertallencompetitie
kwetsbaar tegen niet.

Je hebt de volgende weinig inspirerende collectie:
(sp) Hx
(ha) VBxx
(di) xxx
(cl) Vxxx

En de tegenpartij biedt suf 1SA (links, 12-14) - 2 (cl) - 2 (sp) - 4 (sp)

Partner start (cl) 8 (1-3-5) en in de dummy verschijnt de volgende domme kaart:
(sp) A97x
(ha) 109x
(di) HV
(cl) ABxx

De klaverstart loopt via je vrouw voor de heer van de leider. Deze speelt zomaar in slag 2 al (sp) 8 en die loopt naar jouw koning. Wat kom je na?
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: simpele mache?

Post by Floris »

lastig...

Ik vind wel dat bij dit probleem alle kleine zwarte kaarten van belang zijn. Jammer dat die niet gegeven zijn. Mogelijk kan je dan beter zien of die (cl) 8 een singleton kan zijn (door de spotkaarten in klaveren, of door evt troef echo van maat op (sp) 8)...

Ik ga er maar vanuit dat maat 'gewoon' klein heeft bijgespeeld op de schoppens. Dan zou ik nu (ha) V voorgooien. Dat ontwikkelt evt (ha) H bij maat of snijdt die kaart er juist uit bij de leider...

Heeft de leider (ha) AH? jammer dan. Maat maakt zijn (di) A nog wel, en dan heb ik (waarschijnlijk) slechts een overslag weggegeven.
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: simpele mache?

Post by Martin »

Ik zou ook graag de kleine kaartjes gezien hebben. Maar het is zeker geen eenvoudig probleem.

Mijn gevoel is ook dat (ha) V de beste kansen biedt. Dat gaat goed als maat een singleton (cl) heeft en (ha) A of als maat (ha) H heeft en (sp) VB (en de leider niet (di) ABTx).

Met
(sp) Vxx
(ha) Hxx
(di) xxxxxx
(cl) 8
moet je juist maat de klaver-aftroever geven omdat de leider niet van zijn 2 (ha) -verliezers afkan.

Als maat niets in (ha) heeft gehad is maat gemarkeerd met (di) A.
Dan heeft de leider
(sp) BT8x
(ha) AHx
(di) Bx
(cl) HT9x
of
(sp) BT8x
(ha) AH
(di) Bxx
(cl) HT9x
gehad.
Met de eerste variant kan (ha) V duur zijn, afhankelijk van de spotcards in (ha).
Met de tweede variant kan het niet down omdat er een harten weggaat op (di) B.

Mijn gevoel is dat (ha) V vaker goed is dan (cl) (maat heeft twee zo vaak een (ha)-plaat dan een (di)-plaat) . Maar het blijft een beetje gokken.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: simpele mache?

Post by K-J »

Floris wrote:Ik vind wel dat bij dit probleem alle kleine zwarte kaarten van belang zijn. Jammer dat die niet gegeven zijn. Mogelijk kan je dan beter zien of die (cl) 8 een singleton kan zijn (door de spotkaarten in klaveren, of door evt troef echo van maat op (sp) 8)...
Helaas, we speelden met handgeschudde spellen en ik heb geen handjes genoteerd, dus de kleine kaarten weet ik niet precies, maar (cl) 109 liggen niet in de dummy en heb jij ook niet (hoe de andere kleine klavers liggen maakt volgens mij niet meer uit voor de leesbaarheid van de start). En ik begrijp dat een troefecho hier erg goed zou uitkomen, maar helaas speel je dat niet (partner gooit gewoon suf tweede hand laag).
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: simpele mache?

Post by Floris »

willemm wrote: troefecho is niet iets wat je afspreekt. Dat is iets wat iedereen speelt, zoals kleur bekennen.
Waarvan akte. :lol:

Hoewel ik het met Willem eens ben, dingt deze toch wel mee voor de 'boude uitspraak van het jaar". ;)
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: simpele mache?

Post by Erik »

Nou, laat ik de hoon maar op me nemen dan. Wat is troefecho? Is dat net zo iets als Odd-Ball? Wat ik overigens ook niet beheers.

Mooie analyse van Martin, die ik aan tafel niet ga en vooral kan verzinnen. Mijn vraag zou eerder zijn waarom de leider de schoppensnit neemt? Die ruikt een eventuele singletonstart toch ook van verre? Hij zal er vanwege rode verliezers niet onderuit kunnen die snit te nemen. Ergo hij heeft teveel rode verliezers. Geef maat dus die introever.

Laat ik het ook eens meer verantwoord proberen: Maat zal een doubleton alleen starten als hij echt geen alternatief kan verzinnen. Liever van 4x niks starten dan een doubleton. Om het down te laten gaan hebben we toch aan (sp)H, een introever en een aas niet genoeg. Maar als maat een introever krijgt dan heeft de leider bijna volledige duplicatie en kan hij zijn rode verliezers niet zelf wegwerken en gaat twee down. Als maat toch een doubleton had, dan waren er twee rode kleuren die hij vanwege zijn bezit niet kon starten. De leider kan er slechts 1 van de 6 wegwerken op de 4e klaveren en heeft dan waarschijnlijk nog steeds twee verliezers en hobbelt vanwege de mislukte schoppensnit nog steeds down. In beide gevallen lijkt er dus geen gevaar te schuilen in het naspelen van klaveren. Maar ik zal wel te weinig verbeelding hebben.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: simpele mache?

Post by K-J »

Aan beide tafels werd door de starter in slag 2 geeuwend een kleine schoppen gespeeld. En natuurlijk kan je stellen dat hij dat niet had moeten doen, maar we spelen nu eenmaal niet op topniveau. Aan beide tafels werd harten nagespeeld (en niet omdat maat die kleine schoppen naspeelde, maar gewoon omdat beide spelers dachten dat dat de beste kans op down was). Helaas, het simpele denken van Erik was op dit spel de juiste gedachtegang:

......... (sp) A97x
......... (ha) 109x
......... (di) HV
......... (cl) ABxx
(sp) Vxx ............ (sp) Hx
(ha) xxx ............ (ha) VBxx
(di) Axxxxx ........ (di) xxx
(cl) 8 ............... (cl) Vxxx
......... (sp) B108x
......... (ha) AHx
......... (di) Bx
......... (cl) H109x
Post Reply