Wie doet het fout?

Deel hier je tegenspel problemen/vragen/verhalen.
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Wie doet het fout?

Post by Floris »

Om tegen een 4h contract 4 topslagen op te rapen, is doorgaans niet lastig. Soms gaat het toch fout:

------------- H42
------------- AVT8
------------- B63
------------- V92
B97 -------------------- T85
75 ---------------------- 62
AT8 ------------------- H9542
HB863 --------------- AT7
------------- AV64
------------- HB943
------------- V7
------------- 54

Het bieden: zuid begint met 1h. Noord 3SA(no splinter). Zuid 4h. Allen pas.

West vindt de agressieve klaverstart: k3 (1,3,5). Oost zet het Aas, en switcht naar r2 voor de Aas van west. Die speelt rT na voor de H van oost. Oost vervolgt nu helaas een 3e rondje ruiten en de leider schrijft 4h contract.

Wie deed het fout? (gegeven de klaverstart).
roeld

Re: Wie doet het fout?

Post by roeld »

Als er een fout is gemaakt, dan door oost.
Na slag 2 kan west maat niet helpen door (cl) K te leggen, omdat hij niet kan weten of leider nu 3631/4531 is of balanced. Hij speelt dus veilig ruiten na.
Na slag 3 moet oost klaver terug spelen. Na de start weet hij dat leider 2 klavers heeft. Als maat niet
(cl) K heeft, is hij gestart van J8xxx. Dat is niet echt een lekkere start. Lijkt me zelfs eentje om te vermijden (of heb ik het mis?) Dan lijkt het me toch wel het meest kansrijk en het meest legitiem om maat voor (cl) K te spelen, ondanks dat (di) na natuurlijk geen 0%-verdediging is.
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Wie doet het fout?

Post by Roelf »

Ik vind het meenemen van slagen een van de moeilijkste dingen van het spel hoor.
Ik vind het voor oost niet makkelijk. Misschien zou west het rampscenario kunnen vermijden door ipv (di) 10 passief een troefje na te spelen?
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Wie doet het fout?

Post by K-J »

Ik vind de ruitennakomst van oost ook vrij speculatief en zou daar liever een klavernaspel zien.
Toch vind ik de fout wat meer bij west liggen, want ruiten na in slag drie kan bijna niet goed zijn. Je weet dat de leider vrijwel zeker Hx of Vx in ruiten heeft, aangezien partner van 3e/5e is teruggekomen en dat niet snel zal doen van honneur-derde. Een passieve troef na kan niet kosten.
User avatar
Tijntje
Posts: 523
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: Wie doet het fout?

Post by Tijntje »

Bij mij is (di) 2 een aansignaal (attitude bij voorspelen na slag een) en dat maakt het wel makkelijker voor West om eerst klaveren heer op te rapen en dan maat de downslag te laten maken. Ik geef overigens wel toe dat ik niet naar ruiten geswitcht zou zijn: ik zou vermoedelijk een troefje op tafel hebben gelegd of een saaie klaveren.

In het actuele probleem snap ik de (di) 10 van West niet zo goed: waarom niet eerst (cl) K? Ook nu kan dat niet veel kosten.
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Wie doet het fout?

Post by Floris »

K-J wrote:Ik vind de ruitennakomst van oost ook vrij speculatief en zou daar liever een klavernaspel zien.
Dat vind ik niet zo evident:
Als oost na kA in slag 2 kT of k7 op tafel legt, mag west gaan gokken of hij oost nu een klaver aftroever moet geven. Het moedwillig hoog maken van kV in dummy, zou mij er best eens van kunnen overtuigen om dat te doen (al dan niet na het cashen van rA).
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Wie doet het fout?

Post by K-J »

Eens, Floris, ruitennaspel is eigenlijk gewoon goed. Je weet dat met klaver na (cl) V hoog gaat worden en daar kan dan een ruitenverliezer op weg (als zuid bv. deze hand had met (di) Ax (en dan niet (sp) A of zo)
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Wie doet het fout?

Post by Floris »

Ter info: het spel is afkomstig uit de Venice Cup van enkele jaren geleden. De Britse vrouwen hadden bovenstaand ongeluk. Vrouwen blijven natuurlijk altijd slechter dan mannen, maar t zijn toch professionals.

NB: Ik kan dit statement natuurlijk makkelijk maken, daar er alleen mannen op dit forum reageren. :twisted:
Post Reply