Starten maar...

Deel hier je tegenspel problemen/vragen/verhalen.
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Starten maar...

Post by Floris »

Een startprobleem uit de Madeirese clubavond van afgelopen maandag, waar ik met mijn 'potentieel aanstaande oom' aantrad in de paren.

Ik had kwets tegen niet:

AV
VB9xxx
x
Bxxx

Rechts opent 1s. Ik volgde toch maar 2h (want: paren+goed schoppenbezit). Links 2s. Partner 3h. Rechts 4s. Allen pas.

Wat start je?
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Starten maar...

Post by K-J »

Hing het van je start af of je partner een 'aanstaande oom' wordt? :lol:
Wat start betreft zie ik eigenlijk weinig anders dan (ha) V. Die kleur heeft je partner gesteund (= geboden) en met zo'n potentieel aanstaande oom moet je geen gekke dingen doen!
Verder zit ik niet direct te wachten op een aftroever (dus ruitenstart valt wat mij betreft af) en klaverstart is ook gewoon een botte gok. Troefstart is natuurlijk briljant, maar er zijn relaties om minder stuk gegaan.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Starten maar...

Post by Erik »

Ik zie geen enkele reden om af te wijken van een (ha)V start. Er is natuurlijk voor elke andere start wel een uniek scenario te bedenken waarin het goed is, maar ik sluit me (tot mijn verdriet) aan bij KJ.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Re: Starten maar...

Post by Remco »

Ik start toch (di) voor het geval (sp) Heer in de dummy komt. Dan wil ik toch erg graag een introever. Ik schat in dat de hartens niet 2-2 gaan zitten. Om dit te laten slagen moet maat 1 Aas hebben.

Om via een scissorscoup ons prille partnership door te knippen heeft natuurlijk wel zijn charme (mocht maat (ha) Aas hebben). :lol:
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Starten maar...

Post by frank »

Ik zie wel een enkele reden om met ruiten te starten, namelijk dat de ruiten eruit moet zijn voordat je na (sp) A maat met harten bereikt voor de introever. Dus wat Remco zegt. Dat moet opwegen tegen het gevaar dat er een harten weggaat op de klaveren. Aangezien ik niet verwacht dat we ze troefkort gaan spelen hoef ik (sp) V niet beslist in een troefronde te maken. Ik gok op de (di) start.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Starten maar...

Post by Floris »

Ik startte zelf (ha) V.
Voornamelijk met de gedachte dat 9/10 x (sp) H bij de leider zal zitten. In dat geval ontwikkel ik met ruitenstart geen extra slag, en mogelijk wel een parkeerplek voor een hartenverliezer voor de leider. Mocht (sp) H in dummy komen is er nog een kans dat ik alsnog mn aftroever krijg met (di) A bij maat.

Uitslag:
(ha) V: 4x
(di) x: 2x
Anders: 0x.

Uiteraard was (ha) V helemaal fout: in dummy kwam (sp) Hxxx en (ha) x. Partner seinde zn (cl) A aan. Tegen beter weten in probeerde ik na het opstappen met (sp) A om alsnog de aftroever te krijgen maar helaas had de leider (di) A... 4 (sp) c.
(di) x was dus de downstart.

Ik heb het probleem aan Jack voorgelegd. De conclusie na 3x1000 samples:

1. (ha) V (gemiddeld -172 voor ons)
2. (cl) x (gemiddeld -213 voor ons)
3. (di) x (gemiddeld -215 voor ons)
Post Reply