startprobleem tegen 4h

Deel hier je tegenspel problemen/vragen/verhalen.
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

startprobleem tegen 4h

Post by Floris »

het is paren vandaag, en je hebt:

Zuid:
(sp) H8
(ha) 642
(di) H8732
(cl) 642

niemand is kwetsbaar, en Oost mag het bal openen.
(2 (cl) )* - pas - (2 (di) )** - pas
(2 (ha) ) - pas - (2 (sp) )** - pas
(3 (ha) ) - pas - (4 (ha) ) - a.p.

* altijd sterk
** relay

wat start je?
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: startprobleem tegen 4h

Post by Erik »

Als de grote wijzer in het eerste kwadrant staat start ik (sp) want maat heeft (sp) VBxx
Als de grote wijzer in het tweede kwadrant staat start ik (ha) want dat is de enige start die geen slag weggeeft
Als de grote wijzer in het derde kwadrant staat start ik (di) van maat heeft (di) Vxx
Als de grote wijzer in het vierde kwadrant staat start ik (cl) want maat heeft (cl) HVB

Je hebt 0 informatie behalve dat Oost veel punten en 6+ (ha) heeft en dat West 0-5 punten heeft met 1 of 2 harten. Na 2 (di) weet je dat maat geen goede lange ruitens heeft (goh!) en na 2 (sp) weet je hetzelfde van de schoppens, oftewel, nietszeggend. De leider zal zeer waarschijnlijk niet in de dummy kunnen komen tenzij je de verkeerde kleur uitkomt die de leider tempo geeft een entree daarin te creëren. maakt allemaal niet uit, het is koffiedik kijken. Slagen ontwikkelen lijkt me onwaarschijnlijk omdat het allemaal korte kleuren van de leider zijn, dus ik start (ha) en laat de leider lekker alles vanuit zijn hand spelen (en het is 02:29, dus tweede kwadrant)
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Tijntje
Posts: 523
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: startprobleem tegen 4h

Post by Tijntje »

(di) 7. Verplicht.
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: startprobleem tegen 4h

Post by K-J »

(sp) H. Ik geloof die 10 slagen wel en ga voor de schoppenaftroever (mijn gevoel zegt ook dat die erin zit op dit spel).

Helaas is het paren en zegt mijn verstand dat (sp) H echt te debiel is. En dus start ik toch maar suf harten om geen slag weg te geven.
Zal wel weer een slag weggeven... :roll:
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: startprobleem tegen 4h

Post by Gary McAlley »

inderdaad echt zo'n spel waarbij je het gevoel hebt dat wat je ook doet, het verkeerd zal gaan uitpakken. Nadat je je start hebt neergelegd besluiten twee of drie kaarten uit de noordhand een mysterieus uitwisselingstraject te gaan doen met de oosthand. Ik doe in de praktijk ook een hartenstart omdat agressieve starts de laatste tijd al teveel slagen hebben weggegeven, maar mijn voorgevoel is niet goed.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: startprobleem tegen 4h

Post by Floris »

oeps!

ik zie dat ik het antwoord nooit gegeven heb op dit probleem!

ik heb de verdeling niet meer, maar weet nog dat het een 4t wedstrijd was. Het probleem was alleen een ECHT parenprobleem.

de troefstart werd aan beide tafels gevonden. dat was de enige start die de leider in staat stelde om ALLE slagen te halen. iedere andere start resulteert in 11 slagen.
Post Reply