lastig startje

Deel hier je tegenspel problemen/vragen/verhalen.
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

lastig startje

Post by K-J »

Eerste weekend 2e divisie viertallen.
Het verging Dombo 1 bepaald niet slecht (18 en 14), maar we hadden de wind ook aardig in de zeilen en de tegenpartij, vooral in de eerste wedstrijd (tegen Culemborg), had de wind vol in het gezicht.
Zoals dit startje tegen 4 (sp).

Met iedereen kwetsbaar past partner in de eerste hand en rechts opent 1 (sp). Je volgt een zwakke 3 (cl), waarna links de boel dichtgooit met 4 (sp).

Dit is jouw collectie:
(sp) 62
(ha) 7
(di) VB106
(cl) AB10986

Welke kaart van deze 13 zou jij als eerste open op tafel leggen?
Last edited by K-J on 12 Oct 2015, 23:02, edited 1 time in total.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: lastig startje

Post by K-J »

Eelco wrote:Als links geen steuntje heeft voor de schoppens en partner niet voor de klavers (rechts heeft blijkbaar echt een beul) dan hoop ik op een singleton klaver bij partner en start dus (cl) A.
Sorry Eelco, links (niet rechts) bood 4 (sp) (na het 3 (cl) bod). Het stond fout in mijn bericht (inmiddels aangepast)
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: lastig startje

Post by Martin »

De keus gaat tussen (di) V en (ha) 7.
(di) V is goed als je de (di)'s moet ontwikkelen voordat de leider ze weg kan gooien. (ha) 7 start is goed als er een aftroever is zit.
Om (di) start goed te laten zijn heeft maat waarschijnlijk (di) heer nodig, of (di) aas met (di) heer in de dummy.
(ha) 7 start werkt met (ha) aas of (sp) aas bij partner. Het nadeel is wel dat als het fout is, de (ha)-kleur bekend is (geef maat (ha) VTxx en de V en de T worden er nu zomaar uitgesneden). Wat dat betreft is (di) start veiliger.

Ik denk dat (ha) start het beste is. Zeker omdat je nog een keer aan slag komt met (cl) aas om de (di) op te rollen mocht dat kunnen.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: lastig startje

Post by Gary McAlley »

(di) V als ik in een geinspireerde bui ben. (ha) 7 in een viertallenwedstrijd. Het argument van Eelco
Eelco wrote:voorkomt in ieder geval een gênante vertoning als dat de downstart was.
speelt dan wel een doorslaggevende rol.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: lastig startje

Post by K-J »

Het gaat wat mij betreft tussen de hartenstart of ruitenstart. Klaverstart is te speculatief, als partner geen aftroever kan krijgen heb je vrijwel zeker een slag weggegeven en zeker een tempo.

Cor begint wat vaker singletons te starten, ikzelf begin daar juist een beetje van te bekomen, zeker als ik een goed alternatief heb. Misschien is het een beetje naar de kaarten toepraten, maar in dit biedverloop is de kans best aanwezig dat één van de tegenstanders hartenlengte heeft (partner heeft op voorhand gepast, dus geen zwakke hartenopening). Dus ook al zit er een aftroever in, dan heb je daarna wel de hartenkleur van de tegenpartij hoog gemaakt, waarop mogelijk verliezers in andere kleuren verdwijnen.
Afijn, of dit voldoende hout snijdt om toch maar af te zien van de hartenstart weet ik niet, maar de ruitenstart was op dit spel in ieder geval de downstart:

.............. (sp) A87
.............. (ha) HB
.............. (di) 8542
.............. (cl) HV53
(sp) 62...................... (sp) HV10
(ha) 7....................... (ha) 86532
(di) VB106................. (di) H97
(cl) AB10986.............. (cl) 72
.............. (sp) B9543
.............. (ha) AV1094
.............. (di) A3
.............. (cl) 4

Aan de andere tafel vond Hans dit geen 3 (cl) volg (nogal passief), waarna de tegenpartij niet meteen de schoppenfit vaststelde. Zuid introduceerde dus zijn hartens in de tweede biedronde, waardoor de hartenstart een stuk onaantrekkelijker werd. Hans startte dus met ruiten.

Het spel werd 14x gespeeld in de tweede divisie. 14x was het eindcontract ook 4 (sp) .
7x gemaakt en 7x down. De start is dus blijkbaar echt een twijfelgeval.
Post Reply