Wat hou je vast?

Deel hier je tegenspel problemen/vragen/verhalen.
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Wat hou je vast?

Post by K-J »

4-tallen, 2e divisie

allen kwetsbaar

............... (sp) B5
............... (ha) AHV1042
............... (di) A63
............... (cl) 108
(sp) V10983
(ha) B73......... TAFEL
(di) H8
(cl) A76

In de 3e hand heb je 1 (sp) geopend, noord volgde 2 (ha), maat steunde je met 2 (sp), zuid bood 2SA en noord maakte er 3SA van.

Aan tafel verliep het af- en tegenspel anders, maar stel dat het spelen als volgt begint:
Je start schoppen, de leider neemt de derde schoppenronde met de aas (partner had (sp) H76. Nu volgen er zes hartenslagen. Je maat (had een dubbelton harten) gooit (di) B en geeft vervolgens aan iets in klaveren te hebben.
Wat hou je vast?
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Wat hou je vast?

Post by Floris »

Wat heeft dummy op de 3e schoppen laten gaan?

Uitgaande van een ruitje:

Ik gooi aan tafel (cl) 6, (cl) 7 en (di) 8 af. Maat heeft vrijwel zeker (di) T9x. Hij moet die vasthouden, samen met zn vermeende klaverplaatje om mij te berijken. Maar of dat gaat lukken.... Om dat te bereiken moet je vast (di) H zo snel mogelijk weggooien. Dat soort dingen zijn aan mij helaas nooit besteed :(
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Wat hou je vast?

Post by Martin »

Ik denk dat maat wel (di) V of (di) B heeft, anders had de leider toch wel een (di)-snit genomen voordat hij de (ha)'s gaat cashen? Als de leider (di) V heeft, lijk ik in een ingooidwangpositie te komen.
Ik moet (di)Hx vasthouden, anders slaat de leider (di)A. Maar als ik (di)Hx vasthoud, samen met (cl)A en een schopje, kan de leider er met (cl) uit waarna ik van (di) heer moet afspelen. Ik moet dan dus (cl)Ax en (di) Ax bewaren, in de hoop dat maat (cl)H heeft, dan kan ik maat bereiken om (di) te spelen, maar dan kan de leider weer de goede leggen als hij (di)T erbij heeft.
Kortom, het is onwaarschijnlijk dat ik de leider geen winnende optie geef.

Als de leider (di)B heeft, en maat (di) V, dan kan ik gewoon mijn (sp)'s en (cl)A vasthouden en kan ik (di)H sec zetten. In dat geval zal de leider wel (cl)HV hebben voor zijn 2NT bod, maar dat past weer niet bij het feit dat maat aangeeft wat in (cl) te hebben.

Kortom, ik denk dat de leider het altijd goed kan doen, en de vraag is dus slechts, hoe misleid je de leider.
Misschien moet je eerste discard tegen een goede leider daarom wel een (di)'tje zijn.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Wat hou je vast?

Post by K-J »

4-tallen, 2e divisie

allen kwetsbaar

............... (sp) B5
............... (ha) AHV1042
............... (di) A63
............... (cl) 108
(sp) V10983.................... (sp) H76
(ha) B73........................ (ha) 85
(di) H8.......,,................ (di) B1095
(cl) A76...............,........ (cl) VB53
............... (sp) A42
............... (ha) 96
............... (di) V742
............... (cl) H942

De leider heeft 8 slagen en op de hartens kom je zodanig in de problemen dat de leider altijd een negende slag kán ontwikkelen, zoals Martin ook al had aangegeven. Maar hij moet de situatie wel goed lezen. Je mag vier kaarten vasthouden. Als je twee schoppens vasthoud (en dus (cl) A en (di) H sec zet) gaat de leider het altijd goed doen, want hij weet dat jij deze twee kaarten hebt. Je moet dus een schoppen wegdoen en of (cl) Ax of (di) Hx vasthouden en dan hopen dat de leider het fout doet.
Post Reply