lastig tegenspeel spelletje

Deel hier je tegenspel problemen/vragen/verhalen.
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

lastig tegenspeel spelletje

Post by K-J »

4tallen, 2e divisie
N/NZ kwetsbaar

............... (sp) AV1032
TAFEL........ (ha) B872
............... (di) 8
............... (cl) A97
(sp) B984
(ha) A95
(di) 43
(cl) B654

Je hebt deze weinig opwindende zuidhand en je partner is ook al niet in beweging te krijgen.
De tegenpartij biedt: 1 (sp) - 2 (di) - 2 (ha) - 3SA
Partner start (ha) 6, 1e-3e-5e. In de dummy wordt klein gelegd. Hoe speel je tegen?
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: lastig tegenspeel spelletje

Post by Martin »

Maat heeft vrijwel zeker een 4-krt (5krt kan niet gezien de start van de 6) en de start is ook vrijwel zeker de derde, want als de derde te duur is, is dat de T geweest (je ziet 987) en van HVTx start je de H.

Als maat HV6x heeft, dan heeft de leider T9. In dat geval heeft de leider altijd een (ha) stop. De 5 leggen om de communicatie te behouden en de leider minder zicht op het spel te geven is dan niet zo gek.

Als maat HT6x heeft, dan heeft de leider Vx. In dat geval zou je (ha) 5 moeten leggen, maar waarom heeft de leider dan niet (ha) 7 of (ha) 8 gelegd in slag 1?

In beide gevallen lijkt klein leggen en daarna de (ha)'s aansignaleren via odd ball het meest kansrijk.
Een actieve verdediging lijkt niet nodig, maat zit waarschijnlijk tegen in (di)'s dus de kleuren zitten niet heel fijn voor de leider.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: lastig tegenspeel spelletje

Post by Floris »

eens met Martin.

harten lijkt de kleur, en de kans is klein dat (ha) 5 kost (maat zal toch de ruitens een keertje stoppen?

Gelukkig heb ik odd-ball afgesproken, want ik heb nu al zo lang over het leggen van die (ha) 5 nagedacht, dat maat dat zonder odd-baal signaal met goed fatsoen niet terug mag spelen 8-)
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: lastig tegenspeel spelletje

Post by Erik »

pfff. Ik heb waarschijnlijk instinctief (ha) 5 gelegd omdat ik leider zijn problemen van de niet lopende lange kleuren niet ga oplossen en hem zeker geen extra entree in de dummy wil geven. Wat Martin vertelt lijkt logisch en omdat hij het voorgekauwd heeft snap ik het ook nog. Maar zelf verzinnen...??
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: lastig tegenspeel spelletje

Post by K-J »

............... (sp) AV1032
............... (ha) B872
............... (di) 8
............... (cl) A97
(sp) H7............................ (sp) B984
(ha) H1064........................ (ha) A95
(di) V9752........................ (di) 43
(cl) V3............................. (cl) B654
............... (sp) 65
............... (ha) V3
............... (di) AHB106
............... (cl) H1082

(ha) 5 leggen is waarschijnlijk de beste kaart als partner (ha) V106x heeft. Op die manier geef je de leider maar één hartenslag. Het zelf oprapen van drie hartenslagen is echter een stuk lastiger geworden, omdat partner daarvoor twee keer aan slag moet komen.
Remco taxeerde het spel zoals het lag en nam de eerste slag met (ha) A en hij speelde heel netjes (ha) 5 terug (ondanks dat het gebruikelijk is om van een dubbelton de hoogste na te spelen). Nu kon Hans (ha) H nemen en harten doorspelen. De (ha) 9 bij Remco zorgde er nu voor dat de leider maar 1 hartenslag had. En op deze manier ontwikkelde Hans een derde hartenslag. Samen met een ruiten- en een schoppenslag betekende dit dat 3SA 1 down ging.
KJ kreeg een sneaky (cl) V uit. Maar omdat hij (cl) H nodig had in de hand als entree voor de ruitens, moest hij deze wel in de dummy nemen met (cl) A. Een aantal slagen later bleek (cl) B goed te zitten en haalde KJ eenvoudig 9 slagen.
Post Reply