"dat ziet er onhandig uit"

Deel hier je tegenspel problemen/vragen/verhalen.
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

"dat ziet er onhandig uit"

Post by Floris »

4t. kwets tegen niet.

------------------ Noord
------------------ (sp) 9
------------------ (ha) VB98753
------------------ (di) VB54
------------------ (cl) 7
WEST
(sp) AHT7
(ha) AT4
(di) A92
(cl) B85

Zuid mag beginnen:
(1 (cl) *) - 1SA - (3 (ha) ) - pas
(3SA) - a.p.

1 (cl) was 2+, en er zijn vast mensen die liever hadden willen doubleren dan 1SA te volgen, maargoed...

Je start met (sp) A (vraagt attitude), dummy (sp) 9, maar (sp) 2 (laag = aan), en de leider (sp) 5.
en nu?
wouterf

Re: "dat ziet er onhandig uit"

Post by wouterf »

In zon situatie in 3NT vraagt (sp) A vrijwel 100% om de V, ik neem aan dat maat die dus heeft. Soms als door het bieden bekend is dat maat bijna geen punten kan hebben, kan eventueel ook met lengte aangesijnd worden lijkt mij. Als ik bijvoorbeeld Bxxxx heb zonder enige entree zou ik denk ik aanseinen, aangezien ik kan zien dat maat mij nooit kan bereiken om door de leider heen te spelen.

Waar ik bang voor ben is Vxxxx bij maat een Bxx bij de leider, in dat geval blokken de schoppens na (sp) 7. Misschien is daarom (sp) h, (sp) 10 beter. als maat V ofwel B heeft lijkt 3Sa nu down. (of heeft de leider een dichte 7krt kl ofzo?)

Ja ik trap er ook in, (sp) H en (sp) na.
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: "dat ziet er onhandig uit"

Post by K-J »

De leider heeft waarschijnlijk een lange dichte klaverkleur vanwege z'n 3SA knal. Maar de kans lijkt me vrij klein dat 'ie 3SA gaat maken. Pas als 'ie 7 of 8 dichte klavers heeft moet ik me zorgen gaan maken dat ik 'm niet teveel slagen in de zijkleuren geef.

Maar goed, laat we er eens vanuit gaan dat de leider deze dichte 8-kaart klaver heeft, wat heeft 'ie er dan naast?
(sp) Vxx
(ha) -
(di) Hx
(cl) AHVxxxxx

Tja, nu is 3SA gemaakt als ik ( (sp) H en) schoppen doorspeel, en had ik dus eerder harten moeten spelen. Maar dat vind ik toch wel erg moeilijk te vinden. Nee, (ha) A op tafel leggen ga ik niet verzinnen, ik ga sowieso schoppen spelen.

Dan moeten we het volgende beslissen: heeft de leider
(sp) VBxx
(ha) -
(di) Hx
(cl) AHVxxxx

of heeft 'ie
(sp) Vx
(ha) H
(di) Hx
(cl) AHVxxxxx

In het eerste geval moet ik een kleine schoppen naspelen, zodat ik de leider geen 9 slagen geef, in het tweede geval moet ik (sp) H en schoppen naspelen voor lekker veel down.
In het eerste geval heeft maatje aangeseind met een slechte vierkaart schoppen, terwijl hij (ha) H in z'n handen heeft. Dat kan ik me niet voorstellen. In het tweede geval heeft maatje een aansignaal gegeven met (sp) Bxxxxx en dat kan ik me juist wel voorstellen. Dus ik ga uiteindelijk toch ook voor (sp) H en schoppen na (al voelt dat niet goed nu het een tegenspeelprobleem is ;) )
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: "dat ziet er onhandig uit"

Post by K-J »

Hee, Floris, krijgen we nog 'de oplossing' van dit probleem te horen ;)
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: "dat ziet er onhandig uit"

Post by Floris »

De leider had inderdaad de "3e hand van KJ" dus:

K-J wrote: (sp) Vx
(ha) H
(di) Hx
(cl) AHVxxxxx
ik speelde vrij blind op (sp) V bij maat. (inmiddels weet ik ook dat je met Bxxxxx en niks ernaast moet aanseinen... aldoende leert men :shock: ). In al mijn wijsheid( :oops: ) wilde ik nu een evt (sp) Bxxx er bij de leider uitwerken zonder dat de schoppens konden blokkeren. ik speelde dus (sp) T na :!:

nu had de leider 9 slagen...

naja... hij had er slechts 8, want om de zaak wat te dramatiseren heb ik wat met de spelverdeling geklooid. in reality had de leider een 2-2-2-7 en dummy een (echt waar!) 1750. Waarom deze 1e divisie speler daarmee in 3SA bleef zitten, zullen we nooit weten...
Post Reply