Opgelegd pandoer?

Deel hier je tegenspel problemen/vragen/verhalen.
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Opgelegd pandoer?

Post by K-J »

4tallen, 2e divisie

(sp) H109872
(ha) 7
(di) H862
(cl) 32

Iedereen kwetsbaar.
Je mag uit na het volgende biedverloop

Jij
2 (di) - dbl - 2 (ha) - pas
2 (sp) - 3 (cl) - 3 (sp) - 4 (ha)
pas - 4 (sp) - dbl - pas
pas - rdbl - pas - 5 (ha)
pas - 6 (ha) - a.p.

Jouw 2 (di) is die prachtige Multiconventie. En na 2 (ha) bij je partner geef je met 2 (sp) een zwakke twee in schoppen aan. Je partner blijkt er daar ook een paar van te hebben.
De tegenpartij is ondertussen ook niet stil. Achter je zit een beul met klaveren en blijkbaar heeft die vent ook nog hartens mee voor z'n maat en ook nog eens voldoende om vrijwel solo naar slem door te stomen.
Het dubbel van partner op 4 (sp) betekent dat hij een tophonneur in schoppen heeft. Het rdbl van de meneer met de beul geeft aan dat hij een eerste controle schoppen heeft.

Wat start je?
Last edited by K-J on 15 Nov 2016, 03:31, edited 1 time in total.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Opgelegd pandoer?

Post by Erik »

Ik ben te dom om iets anders te doen dan mijn maat te vertrouwen en start (sp)T. Als maat (di)A heeft had hij 6 (ha) maar moeten doubleren. Hij kan gezien zijn bieden (niet al teveel in de majors) namelijk geen renonce meer hebben.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
wouterf

Re: Opgelegd pandoer?

Post by wouterf »

Erik: ik vertrouw erop dat maat (sp) Aas heeft, maar vertrouw je ook dat je tegenstander een renonce heeft? Rdl geeft wel een eerste controle aan. Gezien je ietwat oude en saaie tegenstanders naast je hebt zitten ben ik geneigd ze te geloven en iets anders dan (sp) te starten.

Daarnaast doubleren met (di) aas? en dan? Hoe weet maat dat jij (di) Heer hebt?
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Opgelegd pandoer?

Post by Floris »

moeten we passief ( (sp) T) of actief ( (di) 2) starten?

voor passief starten pleit dat we flink gestoord hebben en ze toch wat hotseknots in slem zijn beland. Echter, als je goed kijkt hebben we ze ook wel weer de ruimte gegeven om heel wat uit te zoeken (beul met klavers en hartens, renonce schoppen...)

voor actief starten pleit het toekomstige spelverloop. Dat wordt ongetwijfeld "troeven trekken, en de verliezers op de klaverentrein weg". Mijn twee kleine klavertjes kijken mij omineus aan. Links is bovendien solo naar slem gegaan...

toch maar (di) 2 dus, maar het wordt billenknijpen en nagelbijten tegelijk...


Off-topic: de uitdrukking "opgelegd pandoer" is bekend, maar wie kan er eigenlijk nog pandoeren? Frits en ik wel, maar ik denk dat we de enige zijn...
dirk
Posts: 75
Joined: 03 Apr 2009, 09:27

Re: Opgelegd pandoer?

Post by dirk »

Floris wrote:Off-topic: de uitdrukking "opgelegd pandoer" is bekend, maar wie kan er eigenlijk nog pandoeren? Frits en ik wel, maar ik denk dat we de enige zijn...
Ik denk dat de meeste mensen hier op het forum inmiddels zijn overgestapt op bridge. Moet je ook eens proberen, is echt veel leuker ;)
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Opgelegd pandoer?

Post by Floris »

wouterf wrote: ...Gezien je ietwat oude en saaie tegenstanders naast je hebt zitten...
Gheghe... :lol:

heb t spelletje uit nieuwsgierigheid even opgezocht: chapeau mannen!
Post Reply