Tja, wat start je?

Deel hier je tegenspel problemen/vragen/verhalen.
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Tja, wat start je?

Post by K-J »

2e divisie 4tallen, kwetsbaar tegen niet

(sp) VB9
(ha) 10853
(di) B52
(cl) H97

De tegenpartij biedt als volgt:
1SA (15-17) - 2 (cl) (stayman)
2 (ha) - 2SA (invite, kan nog 4-krt schoppen hebben)
3 (sp) - 3SA
pas

Op het vorige spel heb je door een ridicuul naïef doublet op 4 (sp) de tegenpartij een gedoubleerde manche met overslag gegeven. Nu moet je uit tegen een niet al te overtuigend geboden manche zonder opgelegde start. Maar goed, je moet wel uit. Wat start je?
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Tja, wat start je?

Post by Erik »

Ik doe niet aan boeren-slimheid. Ik heb een serie dus ik start de hoogste: (sp)V
Van alle kleuren is het een beetje koffiedik kijken. Ik weet alleen zeker dat de kans op ATx achter me niet heel groot is en dan bovendien de schoppens blokken. De klaveren hou ik liever even verborgen voor de leider.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Tja, wat start je?

Post by Floris »

Zo, de tegenpartij heeft weer lekker veel nutteloze info weggegeven zo te zien. Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat mensen 1SA-2SA zo nodig als (di) -transfer moeten spelen, terwijl een algemene invite VEUL vaker voorkomt, mijns inziens.

anyway, ik start (cl) 7. Ik ga niet naar een bekende 4krt toe spelen, en in klaveren heb ik minder nodig dan in ruiten. Bovendien lijkt me de kans dat de klaverenstart de kleur opblaast veel kleiner dan de ruitenstart... misschien moet ik (cl) 9 starten om de zaak niet te laten blokkeren, maar ok...

Als ik de downstart aangeboord blijk te hebben, begin ik na het spel tot vervelends toe te oreren dat dit een slecht systeem is, en dat aan de andere tafel na 1SA-3SA, ongetwijfeld met schoppen gestart is... 8-)
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Tja, wat start je?

Post by Floris »

K-J wrote:Op het vorige spel heb je door een ridicuul naïef doublet op 4 (sp) de tegenpartij een gedoubleerde manche met overslag gegeven.
Uit nieuwsgierigheid de spellen opgezocht of ik het goed gedaan had, en daarbij ook op het gewraakte vorige spel gestuit. De dubbel is misschien niet zo goed, maar de overslagen hadden toch wel beperkt kunnen worden? :p
wouterf

Re: Tja, wat start je?

Post by wouterf »

(di) natuurlijk, aangezien ik de post-mortem natuurlijk al weet.

even voor de duidelijkheid natuurlijk
1. Het contract moet down, dus als je zelf geen opgelegde start hebt is het kunst de opgelegde start van maat te zoeken. Dit lijkt een van de minors te zijn.
2. De leider heeft een 4-4 hoog, en met een goede 3krt en erg slechte 4 kaart lijkt een hoge kleur het niet te gaan worden.
3. Maat zal met enige lengte klaveren snel een uitkomst-doublet geven op stayman (Met Jan doe ik dit al vanaf V109xx als ik weinig in de overige kleuren heb). Hij zal dus eerder goede ruitens hebben ipv goede klaveren.
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Tja, wat start je?

Post by K-J »

Floris wrote:
K-J wrote:Op het vorige spel heb je door een ridicuul naïef doublet op 4 (sp) de tegenpartij een gedoubleerde manche met overslag gegeven.
Uit nieuwsgierigheid de spellen opgezocht of ik het goed gedaan had, en daarbij ook op het gewraakte vorige spel gestuit. De dubbel is misschien niet zo goed, maar de overslagen hadden toch wel beperkt kunnen worden? :p
Tja, ik startte (cl) H en toen maat een dubbelton gooide, dacht ik in al mijn naïviteit met (ha) A en harten V na nog even een extra downslag vast te leggen.... En zo'n speler staat dan bovenaan in de 2e divisie :roll:
Post Reply