Kans om te schitteren (deel 3)

Deel hier je tegenspel problemen/vragen/verhalen.
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Kans om te schitteren (deel 3)

Post by K-J »

Weer het Theseustoernooi, maar nu mag je proberen te schitteren in het tegenspel. Mij lukte het niet.

O/OW
................ (sp) B63
....TAFEL..... (ha) V94
................ (di) 84
................ (cl) H8643
(sp) 7
(ha) AB52
(di) AH965
(cl) A52

Biedverloop:
oost. - zuid. - west - noord
pas.. - 1 (di) - 1 (sp) - pas
pas.. - dbl.. - pas.. - 2 (cl)
2 (sp) - dbl.. - a.p.

Op zoek naar de magische 200.
Partner start (cl) B voor jouw aas (bij de leider valt, zoals verwacht, de (cl) V).

Hoe verdedig je verder?
Als je (di) H op tafel legt, gooit partner (di) 10 (hoog/laag = oneven). Als je (di) A op tafel legt gooit partner ook (di) 10 (hoog/laag = af).
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Kans om te schitteren (deel 3)

Post by Floris »

Lastig... (di) A lijkt logisch. Direct harten spelen is alles of niets. Die (di) T van maat kan misschien best wel eens een singleton zijn. Met (di) Txx ligt het niet voor de hand om 2 (cl) te bieden op een suffig 4-kaartje.

Ik speel (sp) 7 na. Helemaal fout als de schoppens dicht zitten en maat (ha) Hxx heeft, maar de kans lijkt me groter dat maat een schoppenslag heeft. Anders geeft het niet veel weg en dan hoop ik dat maat het spel genoeg kan zien
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Kans om te schitteren (deel 3)

Post by Erik »

We hebben 4 slagen in de verdediging. Om het down te krijgen moet maat 2 schoppenslagen maken of harten heer hebben. Die 4kaart klaveren is vreemd. met een 3kaart ruiten erbij zal hij toch 2 (di) herbieden? Dus als (di)T een singleton is geweest dan heeft maat een 4414 en de leider een 5251. Past maat op mijn tweede dubbel met een 4234? Dan heeft de leider een 5431. Optie 1 lijkt waarschijnlijker en dan speel ik dus maar het best een kleine ruiten na voor een troefje bij maat, harten naar het aas en troef na. Maar ja, zeker weten doe ik het dus niet.

Kortom ik ben nog niets wijzer geworden. Als maat ontspannen lacht speel ik een kleine ruiten voor een introever. Als bij maat de zweetparels op zijn voorhoofd staan speel ik een kleine harten voor zijn heer. Aangezien maat tegenover KJ zit worden de zweetparels door een tranendal gecamoufleerd en kan ik met KJ's inlevingsvermogen de zenuwtrekken niet van ontspannen lachen onderscheiden. Ik speel dus een kleine ruiten.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Kans om te schitteren (deel 3)

Post by K-J »

Het hele spel lag als volgt:

................ (sp) H1042
................ (ha) 86
................ (di) 1072
................ (cl) B1097
(sp) AV985................... (sp) B63
(ha) H1073................... (ha) V94
(di) VB3...................... (di) 84
(cl) V......................... (cl) H8643
................ (sp) 7
................ (ha) AB52
................ (di) AH965
................ (cl) A52

Ik ben het eens dat het 2 (cl) bod van partner wat pijn aan de ogen doet. 2 (di) of 1SA lijkt een logischer bod met zijn kaart. Maar goed het bieden ging zoals het ging en na de eerste slag weet jij ook dat partner een wat vreemd 2 (cl) bod heeft gedaan.
Daarnaast weet je dat hij een 4-kaart schoppen zal hebben. Dat zal echter geen goede 4-kaart schoppen zijn, want dan had hij wel 1SA geboden i.p.v. 2 (cl) . Als je je dan realiseert dat partner met een singleton ruiten en een slechte vierkaart schoppen zeker ruiten gestart zou zijn, dan kan je bedenken dat partner vrijwel zeker een 4-3-2-4 of een 4-2-3-4 verdeling heeft.
En dan lijkt de beste verdediging om eerst met (di) H eens te kijken hoeveel ruitens partner heeft, zodat je daar je verdediging op kan baseren. En als partner dan met (di) 10 een oneven aantal ruitens aangeeft, ligt de weg naar 1 down wijd open. Je speelt een kleine harten na (partner mocht eens (ha) H hebben), waarna partner aan slag met zijn schoppenplaatje jou kan bereiken en je met (ha) A en harten na partner zijn introever kan geven voor de magische +200.

Mocht partner even gooien op (di) H, dan heeft de leider dus vier ruitens en had je waarschijnlijk beter meteen schoppen kunnen naspelen, omdat je nu de leider een grotere kans geeft om zijn ruitens hoog te spelen. Maar je moet je realiseren dat het waarschijnlijk toch niet gaat lukken om meer dan 2x schoppen in te spelen, zodat de leider altijd een ruiten kan introeven. Daarnaast zet schoppen inspelen wel partners subhonneurs op snit, zoals op het bovenstaande spel. KJ speelde namelijk in slag 2 (sp) 7 voor en nu kan de leider 2 (sp) eenvoudig maken door deze te dekken met (sp) 9. Gelukkig deed ze dat niet, waarna 2 (sp) toch eentje down hobbelde.
Post Reply