oefenpotje (2)

Deel hier je tegenspel problemen/vragen/verhalen.
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

oefenpotje (2)

Post by Floris »

Je speelt nog steeds hetzelfde oefenpotje 4t.

je hebt als Oost (allen kwets; West dealer)
(sp) H874
(ha) H
(di) B862
(cl) 9864

het bieden:
1 (ha) * - (2 (di) ) - pas - (2 (sp) **)
pas - (3 (sp) ) - a.p.
* je speelt precisie, 1h belooft dus (10)11-15 punten.
** forcing

Maat start (di) 4. en in dummy komt
(sp) VT5
(ha) BT2
(di) AHT975
(cl) B

Je startafspraken zijn: 1e, 3e, 5e tegen troef.
Je signaleer afspraken zijn: laag = aan; maar als beiden kunnen zien dat een attitude signaal niet nuttig is: laag=oneven; en als zowel attitude- als count-signalen nutteloos zijn: lavinthal.

welke kaart speel je bij (en wat betekent die kaart!!!) als
a. de leider om rA vraagt?
b. de leider klein laat spelen?

ik ben heel benieuwd hoe jullie dit afgesproken hebben!
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: oefenpotje (2)

Post by Floris »

Jan wrote:De start is duidelijk een singleton...
Is dat zo? Ik kan toch prima van (di) 43 gestart zijn? Lijkt zelfs logischer aangezien ik al maximaal 1 schopje heb...

En zelfs als t een singleton is: hoe kan ik nou weten of maat kan zien dat het een singleton is? Vanuit mijn kaart (de starter) zou het nog zomaar kunnen zijn dat maat denkt dat ik van (di) Vx4 gestart bent...

De vraag blijft dus hoe je dit nu moet afspreken...
wouterf

Re: oefenpotje (2)

Post by wouterf »

Floris wrote:kunnen zijn dat maat denkt dat ik van (di) Vx4 gestart bent...
Uhh nee, starten van Vxx in de werkkleur van de leider kan m.i. niet goed zijn. Het biedverloop suggereert een agressieve start, aangezien alle (ha) (cl) verliezers weggaan op de ruitens. We moeten dus snel onze ronde slagen oprapen voor ze weggaan. Daarnaast lijkt dummy de meeste punten aan tafel te hebben (nu niet maar biedverloop) dus (ha) (cl) Heer zal waarschijnlijk goed zitten voor de leider. Ik zou als maat dus met bijv AVxxxx van harten toch zeer sterk harten Aas als start overwegen, in de hoop maat met een singleton te treffen.

De ruiten start is dus zeer waarschijnlijk een singleton (maat toch 2 (sp) ?) en soms een 2krt. Ik speel ook de 8 (zie redenatie Jan).
User avatar
Tijntje
Posts: 519
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: oefenpotje (2)

Post by Tijntje »

Met de al genoemde argumenten speel ik in beide gevallen de 8.

Als deze start geen singleton is, dan start maat nooit met een singleton. Je gaat toch van zijn levensdagen niet met een doubleton starten door de werkkleur van dummy?
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: oefenpotje (2)

Post by Floris »

(di) boer was helemaal fout geweest!

Na het lezen van de argumenten denk ik inderdaad dat dit een kleurpreferentie situatie is. Dank daarvoor.Voor het resultaat maakte het verder niet zoveel uit welke ruiten er gegooid werd.

(oja ik had 1 (ha) geopend met (sp) 9 (ha) AV9xxx (di) 4 (cl) H6532; er zijn vast mensen die vinden dat ik daarmee 3 (ha) /4 (ha) mee had moeten openen. Heb ik ook sterk overwogen).
Post Reply