Starten op het allereerste spel

Deel hier je tegenspel problemen/vragen/verhalen.
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Starten op het allereerste spel

Post by K-J »

Je speelt de belangrijkste viertallenwedstrijd van het jaar en dit is de eerste hand die je opraapt:

(sp) Axxx
(ha) HVxxx
(di) Hxx
(cl) x

Niemand kwetsbaar open je in de eerste hand met 1 (ha) . Links past en partner verblijdt je met 1 (sp) . Helaas komt rechts er nu tussen met een preëmptieve 4 (cl) . Je wilt je schoppensteun toch wel laten horen dus je biedt 4 (sp) . Na 5 (cl) en twee passen mag je weer bieden. Je besluit tot een zeer discutabel doublet en dat is het einde van het biedverloop.
Nu nog even de goede start verzinnen om te laten zien dat je doublet gewoon goed was. Dus: wat start je?
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Starten op het allereerste spel

Post by Gary McAlley »

na eliminatie van (cl) , (di) en (sp) gooi ik harten erin. (ha) H wordt het in het echt.

Maar omdat dit een probleem is zet ik mijn centen op (cl) .
huis
Posts: 347
Joined: 19 Apr 2009, 16:20

Re: Starten op het allereerste spel

Post by huis »

We moeten op de een of andere manier aan 3 slagen te komen. (sp) A zullen we wel halen. (di) H kan een slag worde, maar een (di) -start kost vaker een slag dan dat hij iets oplevert. Die mag de leider verkeerd gaan doen. En in (ha) kunnen we er eentje ontwikkelen. Daarom kies ik, net als Gary voor (ha) H.

Maar ik sluit me aan bij de vorige spreker: het zal de maakstart wel zijn :mrgreen:
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Starten op het allereerste spel

Post by K-J »

Is (ha) H nou echt zo opgelegd?
Als er een hartenslag te winnen is, dan is de kans klein dat die wegloopt als je geen harten start. De kans dat er in de dummy aftroefwaarde komt is denk ik een stuk groter. En dan moet die aftroefwaarde aangevallen worden, wat alleen maar kan met een troefstart.
En dat was hier ook de winnende start geweest.

Dit waren de handen van de leider en de dummy:

(sp) x
(ha) AB9xx
(di) xxxx
(cl) ABx

(sp) xxx
(ha) x
(di) Ax
(cl) HV10xxxx

Aan beide tafels was het biedverloop (inclusief het dubieuze doublet op 5 (cl)) en de start ( (ha) H) hetzelfde, waardoor het spel uitsloeg in 2x +550.
Post Reply