starten met drie vierkaarten

Deel hier je tegenspel problemen/vragen/verhalen.
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

starten met drie vierkaarten

Post by K-J »

tweede divisie viertallen
O/OW

Je hebt de volgende kaart:
(sp) AV96
(ha) H987
(di) V
(cl) 10974

Oost opent in de eerste hand (kwets tegen niet) 3 (di) en zijn partner biedt daarop 3SA. Na driemaal pas mag je uit. (di) V zal het niet worden, maar verder heb je drie vierkaarten. Wat start je?
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: starten met drie vierkaarten

Post by Gary McAlley »

kunnen we niet gewoon als regel instellen dat de dummy opengaat voordat je moet starten? hm?
voor het zover is start ik maar een hoge (cl), dat lijkt me het veiligst.
huis
Posts: 347
Joined: 19 Apr 2009, 16:20

Re: starten met drie vierkaarten

Post by huis »

De eerste gedachte is (cl) 10 en dat zal ik in de praktijk waarschijnlijk ook hebben gedaan. Maar de opmerking van Gary zet mij tot verder nadenken. Ik wil die dummy ook wel van te voren zien; helaas mag dat niet van de bond. Dan maar een compromis: ik start (sp) Aas en bepaal daarna aan de hand van het signaal van partner en de dummy hoe ik verder ga tegenspelen. Gaat volgens mij alleen mis als de leider (sp) Heer heeft en dat die nu de 9e slag wordt
huis
Posts: 347
Joined: 19 Apr 2009, 16:20

Re: starten met drie vierkaarten

Post by huis »

Bij nader inzien: de dummy zal niet zo verrassend zijn. Ik verwacht een, gezien de kwetsbaarheid, behoorlijk solide rijtje ruitens. Daardoor is de start van (sp) aas een stuk minder aantrekkelijk geworden; de kans is groter dat de heer bij de leider zit.

Nu hoop ik partner iets van Bxx of Txxx van (di) heeft en dat ik in de tweede slag een mogelijk entree in dummy kan wegspelen. Dus ik blijf bij mijn start met (sp) Aas.
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: starten met drie vierkaarten

Post by frank »

Als ze de ruiten aan de praat krijgen zonder van slag te gaan zijn we kansloos denk ik. Ik heb zelf geen 5 kaart dus ga proberen een entree te creëren om door de schoppen heen te spelen want leider heeft vrijwel zeker schoppen heer. Maat heeft niet zoveel dus de beste kans daarop lijkt me (ha) Heer.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: starten met drie vierkaarten

Post by K-J »

Het hele spel lag als volgt:

.............. (sp) AV96
.............. (ha) H987
.............. (di) V
.............. (cl) 10974
(sp) H54................... (sp) 103
(ha) A653.................. (ha) -
(di) B653.................. (di) A1098742
(cl) H2..................... (cl) VB85
.............. (sp) B872
.............. (ha) VB1042
.............. (di) H
.............. (cl) A63

Sowieso goed geboden van de tegenpartij, want het is koud 4 (ha) voor ons (tenzij west een onwaarschijnlijke (cl) H start, dan moet je de schoppens goed doen). Maar ja, wie moet er van ons in de bieding komen? Moet zuid toch doubleren met deze 11-punter met (di) H sec?
Afijn met 3SA heeft west dus al een soort van jackpot, maar 3SA is ook nog niet zomaar down. Daarvoor moet je harten starten en dat is zeker niet opgelegd. Voor elke start is wat te zeggen, maar voor mij gaat het tussen (sp) A en een harten. Je zal snel moeten zijn met je slagen, want als de tegenpartij aan slag komt zal hij waarschijnlijk binnenlopen op de ruiten. Klaveren valt daarom bij mij af. Daarvoor moet partner teveel in klaveren hebben om het contract snel down te laten gaan. In schoppen heb je het minst nodig bij partner, maar als je ervan uitgaat dat west in alle kleuren wel iets heeft, dan is de kans wel erg groot dat hij (sp) H heeft. En dan kom ik dus op een hartenstart uit.
Maar je zou ook (sp) A kunnen starten om te kijken of je die kleur moet doorspelen of dat je moet switchen. Helaas geef je in dit geval met (sp) A precies de negende slag weg.

Jan startte een kleine schoppen en toen had de leider dus ook meteen 9 slagen.
Dat leek geen goed resultaat, maar aan de andere kant boden Erik en Hans precies hetzelfde en tegen hen moest noord ook uit. Die vond de andere downstart op dit spel (naast de hartenstart), namelijk de klaverstart. Helaas voor hem was het voor zuid alleen onmogelijk te zien dat hij aan slag met (cl) A moest switchen naar (sp) B. Zuid speelde een logische (ha) V na en toen hadden Erik en Hans zelfs 11 slagen voor 2 impen winst.
Post Reply