Dekken of niet?

Deel hier je tegenspel problemen/vragen/verhalen.
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Dekken of niet?

Post by K-J »

Tweede divisie viertallen

Deze vraag kwam tweemaal voor in wedstrijd nr. 9.

Hier de eerste:

allen kwetsbaar

Je hebt de volgende suffe collectie:
(sp) B86
(ha) H104
(di) 108632
(cl) B5

Partner opent 1 (cl) (vanaf dubbelton), rechts komt 1 (sp) en links knalt 4 (sp) , allen pas.
Je start (cl) B en in de dummy verschijnt:

.............. (sp) V42
.............. (ha) AB5
.............. (di) 954
.............. (cl) AH97
(sp) B86
(ha) H104
(di) 108632
(cl) B5

De leider neemt (cl) A en trekt drie rondjes troef, eindigend in zijn hand. Nu speelt de leider (ha) 8.
Dekken of niet?


En dit was de tweede:

niet kwetsbaar tegen wel

(sp) H987
(ha) AB74
(di) H102
(cl) 52

Achter je opent de tegenpartij 2SA (19-20) en ze bereiken soepel 3SA via 3 (cl) (niemeijer) - 3SA (geen vier/vijfkaarten hoog).
Partner start (ha) 10 (ontkent de boer, maar kan een hoger plaatje bij zitten).
De dummy is verrassend:

.............. (sp) B6
.............. (ha) 2
.............. (di) V986543
.............. (cl) 743
............................. (sp) H987
............................. (ha) AB74
............................. (di) H102
............................. (cl) 52


Met jouw ruiten- en schoppenbezit lijkt 3SA een kansloze zaak, maar....
De eerste slag is voor je aas. Je speelt (ha) B na. Deze slag is voor de heer van de leider, die vervolgt met (cl) AH en klaveren naar de 7. Partner blijkt (cl) B9 te hebben gehad (de leider heeft dus een zeskaart klaveren). Nu speelt de leider (di) V voor.
Dekken of niet?
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Dekken of niet?

Post by Gary McAlley »

in de eerste situatie moet je denk ik (ha) 10 leggen voor het geval leider 98x of zoiets heeft. Mogelijk probeert hij door de 8 te spelen niet te laten dekken.

In de tweede situatie heeft de leider 6 slagen in (cl) , 1 in (ha) en zo te zien (di) AB. Denk dat ik als een komeet moet duiken en hopen dat de leider mij niet op (di) H taxeert.

Edit: of word ik gechineest hier? zal toch hopelijk niet...
User avatar
Arnaud
Posts: 210
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: Dekken of niet?

Post by Arnaud »

In de eerste moet je dekken als leider inderdaad 98x en maat dus V7xx heeft.

In het tweede geval zou ik ook dekken. De leider heeft vermoedelijk een dubbelton harten gehad.
Dus, gegeven dat de leider 1 puntje gelogen heeft, zou het theoretisch alleen down gaan als de leider het volgende heeft:
(sp) Vx(x)
(ha) Hx
(di) Ax(x)
(cl) AHVxxx

Als de leider schoppen aas ipv de vrouw heeft of harten vrouw erbij dat is het samen met ruiten aas toch altijd gemaakt. Omdat de leider weet dat ie niet van slag mag zal die altijd snijden als die wel AB heeft. Dus ik speel de leider op 18 punten die nu met de moed der wanhoop toch maar de chinese snit probeert. Al kan het zijn de als je niet dekt de leider (met een drie kaart ruiten) dan maar gokt op het vallen van een secce heer.
Post Reply