Bij tussenbiedende tegenstanders heb ik de afspraak dat we alleen kunnen splinteren in een door hen geboden kleur. Misschien niet optimaal, maar wel helder.
Een vuistregel voor de vraag of iets wel of niet een splinter is, is de volgende:
Een
onnodige of dubbele sprong in een nieuwe kleur is een splinter.
Dat wil zeggen dat wanneer een enkele sprong nodig is om het bieden forcing te houden, het geen splinter is. In je eerste biedverloop (1
![Diamonds (di)](./images/smilies/diamonds.png)
- 1
![Spades (sp)](./images/smilies/spades.png)
; 2
![Diamonds (di)](./images/smilies/diamonds.png)
- ???) is 2
![Hearts (ha)](./images/smilies/hearts.png)
niet-forcing*. Hierdoor is de sprong naar 3
![Hearts (ha)](./images/smilies/hearts.png)
nodig om het bieden forcing te houden en is 4
![Hearts (ha)](./images/smilies/hearts.png)
de splinter. Ook hier kan je andere afspraken over maken, uiteraard.
*: althans, zonder nadere afspraken. Bourke Relay bij voorbeeld.
Na 1
![Spades (sp)](./images/smilies/spades.png)
- 2
![Clubs (cl)](./images/smilies/clubs.png)
; 2
![Spades (sp)](./images/smilies/spades.png)
(tweede biedverloop) zou 3
![Diamonds (di)](./images/smilies/diamonds.png)
al forcing zijn. 4
![Diamonds (di)](./images/smilies/diamonds.png)
is dus de splinter.
Het onderscheid tussen splinters en 'gewone' controles is inderdaad soms lastig te maken. Een en ander heeft ook te maken met de basisstructuur van je systeem. Als begin kan ik wel zeggen dat 1
![Spades (sp)](./images/smilies/spades.png)
- 2
![Spades (sp)](./images/smilies/spades.png)
; 4
![Clubs (cl)](./images/smilies/clubs.png)
een splinter zou moeten zijn en 1
![Spades (sp)](./images/smilies/spades.png)
- 3
![Spades (sp)](./images/smilies/spades.png)
; 4
![Clubs (cl)](./images/smilies/clubs.png)
een gewone controle.
Als je meer specifieke dingen wilt weten, mag je me altijd mailen. Of op het forum verdergaan
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)