to slam or not to slam

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
Arnaud
Posts: 211
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

to slam or not to slam

Post by Arnaud »

Na een wedstrijd met aardige verdelingen en een goede score voor de goeie is het de vraag: geluk of wijsheid?

Met de volgende handen mag je kiezen wat te doen:
1:
(sp) AHVxx
(ha) J9xxxx
(di) -
(cl) AH

Mooie hand en je begint maar met 1 (ha), maat bied nu 2 (ha) Ha (6-9 met driekaart (ha)). Wat nu?

2:
(sp) A8
(ha) -
(di) AHxxx
(cl) AVTxxx

Het bieden:
1 (cl) - 1 (ha) - 1 (sp) - 3 (ha)
4 (di) - p - 5 (cl)

Eens met 1 (cl) /4 (di) ? En doe je nog wat na 5 (cl) ?
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Re: to slam or not to slam

Post by Remco »

Met hand 1 bied ik 5Ha. Vragend naar het troef bezit. Met 2 top honneurs zal maat 6 bieden. Hopelijk missen we niet AHV op een hand. Met 3 honneurs zal maat waarschijnlijk nog wat anders verzinnen zoals 5Sa.

Bah een rot probleem. Op een dombo clubavond is het makkelijk dan bied je 6Kl. In een viertallenpot iets lastiger het is een beetje gokken nu maar met schoppen heer en klaveren boer lijkt 6 al heel dichtbij. Dus ik bied 6.
User avatar
een domme aap
Posts: 438
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: to slam or not to slam

Post by een domme aap »

Spel 1 ben ik het met Remco eens. Kan best dat we een keer down gaan in 5HA, maar de kans op slam lijkt me groter.

Die tweede is een groter probleem. Als ik in de viertallenpot het idee heb dat ik al dik voor sta, ga ik niet gokken op slam. Het kan zomaar een grote misfit zijn. Geef maat een gunstig minimum (iets als HVxxx, Vxxx, xx, Hx) en dan nog is slam niet zomaar gehaald.
Maar, als ik nog wat nodig denk te hebben, dan probeer ik 5 (di). Misschien heeft maat gecorrigeerd naar klaver met een 5-3-3-2 en kan ie nu met een rothand nog op 5 (di) passen of 6laag bieden.
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
K-J
Posts: 1443
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: to slam or not to slam

Post by K-J »

Met hand 1 lijkt 5 (ha) wel een aarig bod. Als partner geen twee tophonneurs in troef heeft kunnen de hartens bij de tegenpartij altijd nog 2-2 zitten.
Met hand 2 vind ik 5 (di) wel een aardig verzinsel, al zou ik zelf waarschijnlijk 6 (cl) geboden hebben. Dat zorgt in ieder geval niet voor onduidelijkheden. Misschien is het te hoog, maar passen krijg ik niet voor elkaar.
User avatar
Arnaud
Posts: 211
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: to slam or not to slam

Post by Arnaud »

Nou er lijkt een redelijke consensus te zijn (al had ik 5 (di) niet verzonnen), dus kom nu vast maar met de ontknoping. Op spel 1 bood ik idd 5 (ha), je hebt wel heea van maar nodig maar goed. Met
(sp) x
(ha) Axx
(di) Bxxxx
(cl) Vxx

bood maat 6 (ha), gelukkig de harten 2-2 en je kunt 1 schoppen vertroeven en 1 kwijt op Klaveren V. :)

Dan spel 2, ik verzon (niet kwets overigens, maar dat doet er mi hier niet zo toe) 6 (cl) , dummy was niet helemaal wat je hoopt:

(sp) VBTxxx
(ha) ABx
(di) xx
(cl) xxx

Na harten start, voor het aas (schoppen weg) speel ik klaver voor de vrouw, verliest aan de heer (naar vrouw is denk ik beter dan naar de tien btw). Gelukkig zaten ook hier de troeven 2-2 en daarbij de ruiten 3-3. Tegenpartij weet hier trouwens de manche niet eens uit te bieden.

Sowieso hebben we afgelopen maandag 4x slam geboden (3x gemaakt) waarbij tegenpartij vaak de manche al niet bood. Een leuke 2 (ha) opening (niet kwets) van nevenpaar met een 5-4 hoog en 0 of 1 punt in de hoge kleuren zorgt ervoor dat ze 6 (sp) missen. Ondanks dat de troeven 5-0 verdeeld zit maken wij 6 (sp) +1 ;) (troeven bij ons 4-4 btw). Gelukkig had ons nevenpaar een vluchtkleur (3 (di) !-2)
Post Reply