pick a slam

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
nijn11
Posts: 721
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: pick a slam

Post by nijn11 »

Als de 3kaart bij de 6kaart zit, zit ik liever in het 6-2 fit wegens betere troefcontrole. Als je een 6-5 hebt is de 5-3 fit beter, omdat je dan makkelijker introevers aan de korte kant maakt.
Voor het wegwerken van losers volstaat het 5-3 zijfit meestal wel. (daarom is een 4-4 fit weer beter dan een 5-3 fit)
In dit geval is 6 (cl) het veiligste contract, maar ik zou gewoon in 7SA willen zitten. Als de schoppens niet werken is er nog het ruitensnit, met als randvoorwaarde dat de klaveren 3-2 zitten of de boer valt bij 4-1 - of 5-0 aan de goede kant en de schoppens lopen wel). De winst ten opzichte van klein slem wint het ruimschoots van het risico.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
K-J
Posts: 1443
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: pick a slam

Post by K-J »

Ik zit het liefst in 7 (cl) . Als de klavers 4-1 zitten kan (cl) B sec zitten. In 7 (cl) kan ik de schoppens hoogtroeven voor de 13e slag. 7 (sp) is natuurlijk beter als de schoppens 3-2 zitten en de klavers 4-1 (zonder (cl) B sec), maar dat kan ik toch niet uitzoeken. 7SA is een minder goed contract, daarvoor moeten de klavers en de schoppens 3-2 zitten of moet ik via snits dan wel dwangen de 13e (en evt. 12e) slag zien te vinden.
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: pick a slam

Post by HenkU »

De algemene vraag hangt van het aantal slagen af. Als de klavers het doen, dan heb je hier maar 4 schoppenslagen nodig en is 7 (cl) beter. Haal (di) K weg en het maakt niet meer uit, beide zwarte kleuren moeten lopen. Als de (cl) het niet doen, dan ben je toch bijna altijd down.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: pick a slam

Post by Erik »

Het is viertallen dus neem ik genoegen met 6/7 (cl) Voor 7 moet maat (sp)Hx of HVx hebben en dat lijkt me erg moeilijk op te vragen je kunt na 3 (cl) idd het best 4 (cl) bieden om te kijken welke controles maat heeft, maar met het bezit van alle azen kun je ook gelijk voor 4NT gaan. Na 4 (cl) hoor je 4 (sp) en vraag je dus azen. Dan na 5 (sp) weet je dat 6 (cl) wel dicht zit, maar 7 bieden blijft voor de gokkers. Je kunt uitrekenen dat je 8-10 punten mist, dus 7 bieden lijkt voor die situatie waarin je 40 imp achterstaat en toch niets meer te verliezen hebt. In paren moet je eigenlijk 6NT proberen, tenzij je denkt dat veel paren 6 niet zullen bereiken.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
nijn11
Posts: 721
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: pick a slam

Post by nijn11 »

Wat zou je eigenlijk doen als 7 (cl) gedoubleerd wordt ... 7SA bieden omdat de schoppens 5-0 zitten? En dan bij het afspel snijden in klaveren (en ruiten)? Of spelen op hartenstuk bij de schoppenlengte?
Zou wel een mooi verhaal worden...
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Post Reply