domboys training 19-9

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

domboys training 19-9

Post by Floris »

een biedprobleempje uit de "Domboys training" van 19-9 waar Wouter en ik verschillen van mening:

butler, West/allen kwetsbaar

Zuid:
(sp) H965
(ha) AH3
(di) VT82
(cl) 83

Het bieden gaat:
(pas) - 1SA* - (dbl)** - pas***
(2 (ha) ) - pas - (pas) - ??

*= 12-15, balanced
**= 14+
***= verplicht tot rdbl (a la SWINE/Kokish vluchtcomplex)

Wat zouden jullie nu bieden? Zaterdag volgt de oplossing.
User avatar
Martin
Posts: 573
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: domboys training 19-9

Post by Martin »

De belangrijkste vraag lijkt me, speel je nu hetzelfde systeem als na het biedverloop
(pas) - 1SA* - (2 (ha)) - ??
Zo ja, dan ga je nu vertellen dat je een 4-kaart (sp) hebt met een (ha)-stop (in geval van Lebensohl bied je nu dus 2SA om daarna 3 (ha) te bieden).
Zo nee, dan zou ik maat vragen om nog iets te doen door te dubbelen. Als maat 2 (sp) biedt, mag hij 4 (sp) spelen, als hij iets anders biedt wordt het 3SA (of 2 (ha)! natuurlijk).

Ik zelf speel in 'alle' situaties negatieve dubbels, dus ik zou nu ook gedubbeld hebben.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Arnaud
Posts: 211
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: domboys training 19-9

Post by Arnaud »

Ik ben blijkbaar wat avontuurlijker ingesteld. Opps hebben max 16 hcp samen met max 8 harten. Hoewel ook wij kwets zijn zou ik X-en (bij mij straf) en hopen dat ik jarig was.
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: domboys training 19-9

Post by frank »

Het lijkt me handig deze situatie DBL toch maar als straf te spelen. Maat heeft geen idee wanneer hij een negatief doublet kan laten staan en met je pas heb je aangegeven ze potentieel te willen opknopen. En gezien die pas zou 2 (sp) nu toch (sp) en een minor moeten beloven, dus echt nodig heb je het ook niet. Geen idee of dit stand houdt bij net even andere biedverlopen maar het klink logisch hier. Dus ik denk dat ik ook wel wil dubbelen.
User avatar
nijn11
Posts: 721
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: domboys training 19-9

Post by nijn11 »

Naar probleem. 3SA geloof ik niet zo - alle punten zitten op één hand, en die weet dus vast de klaverstart wel te verzinnen. Strafdubbel kan winnend zijn, maar het nadeel is dat de zwakste hand nu in zijn sterkste kleur mag spelen - in iedere andere kleur heeft links 13 velletjes WC-papier ipv kaarten.
Ik kies dus maar voor de Lebensohl sequence 2SA - (3 (cl) ) - 3 (ha) om een vierkaart schoppen met hartendekking aan te geven. Staat Leeb niet op de kaart, dan bied ik 3 (ha).
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: domboys training 19-9

Post by Erik »

Als je een cadeautje krijgt moet je het uitpakken en niet ongezien weggooien. :D Oost heeft een slecht moment gekozen om erin te stappen. Toegegeven niet alle cadeautjes zijn even mooi, maar de meeste toch wel hoor. Alleen een pessimist laat zich leiden door de kans dat het wel eens tegen zou kunnen vallen. En laat mij nou vrijwel nooit verweten worden dat ik een negatieve kijk heb op een kaart. :P

Zodra NT is voorgesteld als speelsoort dan vind ik dat alle dubbels vanaf dat moment voor straf moeten zijn. Met Martin heb ik daar wel vaker over gesproken en wij zijn het er over eens dat wij het absoluut oneens zijn op dat punt. :? Juist omdat ik dit soort presentjes van een lintje wil kunnen voorzien. Martin gaat er daarentergen vanuit dat de tegenpartij niet achterlijk is en zelden of nooit zulke cadeautjes weggeeft.

In het ergste geval maken ze 4 troeven en 3 azen, maar dan moet west met zijn 0 punten een zeskaart hebben en wat is die kans als de drie anderen balanced zijn? Bovendien komt de sterke hand in de Dummy en kunnen jij en je maat zonder twijfel alle ontbrekende plaatjes bij elkaar invullen. Dat lijkt me uiterst fijn tegenspelen. Voor elk scenario is wel een hand te bedenken waarbij het niet opgaat. Dat heet "pech" en niet "een slechte beslissing".

Of je nu 3NT, 4 (sp) moet spelen of gedoubleerd tegenspelen lijkt verder ook nog eens koffiedik kijken. Wanneer 3NT zou zitten en 2 (ha)X 2 down gaat verlies je met tegenspelen 3 impen, gaat het echter 3 down win je er 5. Ga je down in 3NT en zou 2 (ha)X slechts 2 down gaan, dan laat je 10 impen liggen. Ik zou dus fijn doubleren en het probleem lekker bij de tegenpartij laten liggen. Kan bijna niet fout zijn en de risico's zijn minimaal.

Als de punten zo beroerd geplaatst zitten dat het maar weinig down gaat, weet je ook zeker dat 3NT niet gaat maken omdat je te vaak van slag moet om met jullie 2 gebalanceerde handen slagen te ontwikkelen.

Een uitgebreid verhaal voor een beslissing waar ik aan tafel nog geen seconde voor nodig heb. Wel een nieuwe tafel voor de beschadigingen tengevolge van het geweld waarmee ik die doublet kaart door het tafelblad ram.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
een domme aap
Posts: 438
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: domboys training 19-9

Post by een domme aap »

Ik speel ook negatieve doubletten, en dat komt in dit biedverloop met deze kaart helaas niet zo lekker uit. Met een hand als deze AVxx, xx, HBxx, Axx ben ik weer blij als ik negatieve doubletten speel.

Maar goed, omdat ik toch een vierkaart schoppen heb, doubleer ik dus wel (take-out). Als maat nu 2NT of 3laag biedt, probeer ik 3NT. Op 2 (sp) gooi ik ook de manche vol, maar ik ben er niet gerust op dat we die gaan halen.

De grap is dat het probleem niet echt voortkomt uit de keuze "straf" of "negatief" doublet, maar meer doordat ik in de eerste ronde mijn kracht niet kan tonen wegens mijn vluchtsysteem, zodat mijn maat op hun 2 (ha) al een take-out doublet kan geven...
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: domboys training 19-9

Post by Floris »

de oplossing:

ik had zowel de strafdubbel, als Lebensohl tot mijn beschikking. ik vond de keus niet moeilijk: frits heeft hoogstwaarschijnlijk 12 punten. met 12 tegenover 12 en twee gebalanceerde handen kan 3SA op een slechte dag down, en aangezien het toch butler was, ging ik ietwat lafjes voor de veilige plussore: DBL!

ik was niet bepaald jarig:

----------------------- (sp) VB4
----------------------- (ha) V5
----------------------- (di) AH743
----------------------- (cl) 942
(sp) T8---------------------------- (sp) A732
(ha) B87642----------------------- (ha) T9
(di) 5------------------------------ (di) B96
(cl) BT65-------------------------- (cl) AHV7
----------------------- (sp) H965
----------------------- (ha) AH3
----------------------- (di) VT82
----------------------- (cl) 83

Nog voordat je "minzeshonderdzeventig" kan zeggen, ligt 2 (ha) X al op tafel... ondanks dat 3SA -1 gaat verloren we daar maarliefst 12 impen mee! (oa omdat bepaalde onverlaten met de NZ handen 3SAXX C en 1 (sp) +1 hadden gescoord). na afloop riep ik om het hardst dat ik een strafdubbel opgelegd vond. Wouter dacht dat er meer discussie over zou bestaan. gezien de reacties op het forum, moet ik Wouter gelijk geven (al ben ik nog steeds 100% overtuigd dat ik met deze hand moet dubbelen :twisted: )


PS. als ik me nog even in de discussie over negatieve en srafdubbels mag storten: ik ben een groot voorstander van strafdubbels in deze situatie. je kunt ze nu vaak toepassen en wanneer je Lebensohl speelt is een negatieve dubbel ook minder hard nodig. je kunt immers met een cue al een 4krt in een hoge kleur aangeven. alleen voor handen die daar niet sterk genoeg voor zijn kun je een probleem(pje) krijgen. dat tegenstanders niet gek zijn, vind ik geen argument: ook tegenstandershebben wel eens te maken met slechte timing en pech. of zoals Erik het zegt: cadeautjes moet je uitpakken!

Floris
User avatar
K-J
Posts: 1443
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: domboys training 19-9

Post by K-J »

Nog wel een tip voor deze biedsituatie: speel na een volgbod op een 1SA opening geen lebensohl, maar rubensohl of een andere variant waarbij je in ieder geval transfers speelt. Iedereen speelt transfers na een 1SA opening, maar als de speler achter de SA-openaar aan zijn partner vertelt met welke kleur hij moet starten spelen hordes bridgelui opeens geen transfers meer. :shock:
Dit is dus de meest uitgesproken situatie die schreeuwt om transfers :!:
Post Reply