Als je een cadeautje krijgt moet je het uitpakken en niet ongezien weggooien.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Oost heeft een slecht moment gekozen om erin te stappen. Toegegeven niet alle cadeautjes zijn even mooi, maar de meeste toch wel hoor. Alleen een pessimist laat zich leiden door de kans dat het wel eens tegen zou kunnen vallen. En laat mij nou vrijwel nooit verweten worden dat ik een negatieve kijk heb op een kaart.
Zodra NT is voorgesteld als speelsoort dan vind ik dat alle dubbels vanaf dat moment voor straf moeten zijn. Met Martin heb ik daar wel vaker over gesproken en wij zijn het er over eens dat wij het absoluut oneens zijn op dat punt.
![Confused :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
Juist omdat ik dit soort presentjes van een lintje wil kunnen voorzien. Martin gaat er daarentergen vanuit dat de tegenpartij niet achterlijk is en zelden of nooit zulke cadeautjes weggeeft.
In het ergste geval maken ze 4 troeven en 3 azen, maar dan moet west met zijn 0 punten een zeskaart hebben en wat is die kans als de drie anderen balanced zijn? Bovendien komt de sterke hand in de Dummy en kunnen jij en je maat zonder twijfel alle ontbrekende plaatjes bij elkaar invullen. Dat lijkt me uiterst fijn tegenspelen. Voor elk scenario is wel een hand te bedenken waarbij het niet opgaat. Dat heet "pech" en niet "een slechte beslissing".
Of je nu 3NT, 4
![Spades (sp)](./images/smilies/spades.png)
moet spelen of gedoubleerd tegenspelen lijkt verder ook nog eens koffiedik kijken. Wanneer 3NT zou zitten en 2
![Hearts (ha)](./images/smilies/hearts.png)
X 2 down gaat verlies je met tegenspelen 3 impen, gaat het echter 3 down win je er 5. Ga je down in 3NT en zou 2
![Hearts (ha)](./images/smilies/hearts.png)
X slechts 2 down gaan, dan laat je 10 impen liggen. Ik zou dus fijn doubleren en het probleem lekker bij de tegenpartij laten liggen. Kan bijna niet fout zijn en de risico's zijn minimaal.
Als de punten zo beroerd geplaatst zitten dat het maar weinig down gaat, weet je ook zeker dat 3NT niet gaat maken omdat je te vaak van slag moet om met jullie 2 gebalanceerde handen slagen te ontwikkelen.
Een uitgebreid verhaal voor een beslissing waar ik aan tafel nog geen seconde voor nodig heb. Wel een nieuwe tafel voor de beschadigingen tengevolge van het geweld waarmee ik die doublet kaart door het tafelblad ram.