3 SA

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Eldert
Posts: 150
Joined: 01 Apr 2009, 17:30

3 SA

Post by Eldert »

Zaterdagmiddag, in de zon speel je een potje 4-tallen.
Spel 7 iedereen kwetsbaar

In de derde hand heb je:
(sp) HB
(ha) AH9
(di) HV964
(cl) HT9

Je biedt 1 (di) (neem aan dat iedereen dat zou doen?)
Linkertegenstander past, partner: 1 NT, rechts pas.

Wat bied je nu?
3NT lijkt logisch, maar met een schoppenstart ziet het er lelijk uit. Partner heeft geen 4-kaart schoppen, dus zij hebben er samen minstens 8.

pas-pas-1 (di) -pas
1 NT-pas-?
Last edited by Eldert on 04 Oct 2011, 09:58, edited 1 time in total.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: 3 SA

Post by Floris »

ik zou toch gewoon vlot 3SA bieden.

Ik ben nou eenmaal optimistisch ingesteld bij het bieden: Ten eerste kan maat best (sp) A, (sp) V, of (sp) T 3e hebben. ten tweede bestaat de kans altijd ze toch niet met schoppen starten. Ten derde kunnen de schoppens 4-4 zitten. En ten vierde heb je de kans dat de schoppenplaatjes gunstig over de oppies verdeeld zitten (en dat je die dan gemakshalve ook nog eens goed raadt en meteen 9 slagen hebt).

Bovendien, wat zijn je alternatieven?
een MF 3 (cl) ? moet je wel afspreken dat je partner vervolgens "waarden" aangeeft. Is dat allemaal het geval dan zal je altijd zien dat partner 3 (ha) biedt (Vxx ofzo). Als je daarover dan 3SA biedt. vraagt dat dan om een pas aan maat met (sp) ondersteuning? Bovendien lijkt maat zelf de (cl) te hebben. maat gaat dan misschien geloven in de superfit (cl) ...
je zou ook kunnen afspreken dat 3 (ha) en 3 (sp) nu vragen naar waardes in die kleur of deze juist tonen...

Maar als we er nou even pessimistisch vanuit gaan dat maat geen enkele schoppenondersteuning heeft. Wil je dan naar 5 (cl) of 5 (di) met twee gebalanceerde handen tegenover elkaar? in dat geval lijkt het slecht zitten van de schoppens net zo problematisch te zijn.

Kortom: Je kunt wel gaan systeemhobbyen met 3 (cl) , 3 (ha) , of 3 (sp) maar ik denk dat je daar in dit geval niets mee op schiet. 5 (cl) en 5 (di) zijn minstens net zo ver weg als 3SA. Ik zou (indien ik jou systeem zou spelen ;) ) gewoon 3SA bieden.
User avatar
nijn11
Posts: 721
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: 3 SA

Post by nijn11 »

Systeemhobbyen zou ik met 2 (ha) doon. Sorry, doen. Maar eigenlijk niet in dit geval. Met Txx, Vxx, Axx, 5xxx ben je er ook al (tenzij zowel klaveren als schoppen extreem sneu zitten, maar dan is het niet eens 3 (di) ), en kom daar maar eens achter.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
nijn11
Posts: 721
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: 3 SA

Post by nijn11 »

Systeemhobbyen zou ik met 2 (ha) doon. Sorry, doen. Maar eigenlijk niet in dit geval. Met Txx, Vxx, Axx, 5xxx ben je er ook al (tenzij zowel klaveren als schoppen extreem sneu zitten, maar dan is het niet eens 3 (di) ), en kom daar maar eens achter.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
nijn11
Posts: 721
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: 3 SA

Post by nijn11 »

Huh? Internethikje?
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
wouterf

Re: 3 SA

Post by wouterf »

Is 2 (sp) bieden niet het proberen waard? Ik neem aan dat dit niet een 5-5 verdeling belooft en dit bod ook 100% forcing is dus partner zal ongetwijfeld 2Sa of 3 (cl) (di) bieden ofzo. In 3Sa kom je toch wel.

Met een beetje geluk openen de opps niet met schoppen, je verliest er in elk geval niks mee. In tegendeel, je geeft je 5kaart (di) nu beter aan. Wie weet besluit partner dat 5 ruiten een beter contract is.
User avatar
K-J
Posts: 1445
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: 3 SA

Post by K-J »

Het probleem van 2 (sp) is dat als partner alleen schoppen- en ruitenpunten heeft, hij niet meer naar 3SA zal gaan, omdat hij verwacht dat er een lek is in (één van) de rode kleuren.
Post Reply