een leuke van gisteravond

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
Arnaud
Posts: 212
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

een leuke van gisteravond

Post by Arnaud »

Niet tegen wel, viertallen (zo hebben we dat gehad)
Je hebt de niet onaardige hand van:

(sp) -
(ha) Hx
(di) AHVBTxx
(cl) AHxx

Helaas, je zit in de derde hand en maat is zo flauw om met 1 (cl) te openen. Dit is of distributineel (openingskracht) met echte klaveren (vaak een vijfkaart, maar een 4441 kan ook) of een 15-17/18-19 sans hand. Rechts van je is vervolgens nog flauwer door 2 (sp) te volgen. Wat nu?
User avatar
een domme aap
Posts: 438
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: een leuke van gisteravond

Post by een domme aap »

Hm. Hoe ga ik verantwoord naar 7 (di). Ik kan het natuurlijk ineens bieden, gewoon om het gezicht van Thailo te zien :)
Maar, eigenlijk moet ik achter harten Aas en klaver Vrouw zien te komen (en liefst nog klavertien, voor als we een 4-4 fit in klaver hebben). Ik probeer de langzame aanpak - hopelijk bieden de tegenstanders niet al te hoog, zo wel dan wordt het toch gokken. Ik begin met 3 (sp). Als partner nu 3NT biedt, dan ga ik verder met 4 (cl). Dan hoor ik wel/geen harten-controle. Stel, die is er wel, dan ga ik door met 5 (sp) - misschien was de harten-cue wel een singelton. Nu weet ik zeker of partner hartenaas heeft (hij zal 5NT bieden) - die klavervrouw kan me eigenlijk gestolen worden. Misschien heeft maat wel AVBx van harten. Of SC AH, enz. enz.
Na hartenaas bied ik 7 (di).
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
K-J
Posts: 1445
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: een leuke van gisteravond

Post by K-J »

Ik ga ook voor exclusion blackwood. Ik betwijfel of maat 4 (sp) als zodanig gaat opvatten (ikzelf zou het in ieder geval opvatten als een splinter), dus ik bied 5 (sp) . Heeft maat één keycard dan knal ik 7 (di). Heeft 'ie geen (cl) V, dan moeten mijn klavers maar weg kunnen op zijn hartens.
User avatar
Arnaud
Posts: 212
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: een leuke van gisteravond

Post by Arnaud »

Ok, Thailo volgde de weg van de primaat en bood 3 (sp) (manche forcing, denk ook meestal wel 4+klaveren toch?), tegenover je wordt nu 5 (cl) geboden. Nu 5 (sp) Lackwood en 6 (cl) tegenover je (1 Aas).
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Re: een leuke van gisteravond

Post by Remco »

Grappig,

Nu wordt het bieden van 7 (di) gevaarlijker voor de eventuele lightner met een (cl) renonce. Ik denk dat ik nu dan toch maar voor 7 (cl) ga. Hopelijk heeft maat niet iets als

Ax
AVBx
x
B10xxx

Want dan is 7 (di) dicht zonder lightner maar 7 (cl) nog zeer dubieus. Wanneer 7 (cl) wordt gelightnerd dan moeten we maar 7 (di) bieden.
User avatar
nijn11
Posts: 721
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: een leuke van gisteravond

Post by nijn11 »

Met de hand van Asterix is het ook 7SA...

Ik ga er even van uit dat 4 (cl) sterker zou zijn geweest dan 5 (cl) - dan heeft maat dus een flut-opening (curse this graphic mind!) en een stapeltje klaveren. Maat heeft er ook voor gekozen om niet 3SA te bieden - dat zal hij met (sp) AV (of zelfs HB) toch wel verzonnen hebben. Maar met alleen (sp) A... hm... kwetsbaar gevolgd...
Eigenlijk is het hier helemaal niet handig om Exclusion Lackwood met Tautology relays te spelen - ik wil gewoon weten of maat (sp) en (ha) aas heeft en 7SA bieden.
Maar ja, maat heeft al 5 (cl) geboden. Da's jammer.

Ik ga heel slim kijken en 5 (ha) bieden over 5 (cl) . Het eerste zal trouwens moeilijker zijn dan het tweede.

[fast forward]

En nu ik toch lack heb gewood... Ben ik Thailo of zit er tegenover? ... toch 7SA. Als Thailo tegenover me zit wil ik hem graag van zijn stoel zien vallen, en als Arnaud er zit zie ik hem graag met enigszins rode koontjes het hoofd meewarig schudden.
Bridgen doe je immers voor je plezier. :?
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Arnaud
Posts: 212
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: een leuke van gisteravond

Post by Arnaud »

Schudt, met zijn flutopnening, meewarig zijn hoofd...
User avatar
Arnaud
Posts: 212
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: een leuke van gisteravond

Post by Arnaud »

Eens met Remco. Mijn maat wist na dit biedgeweld echter 7 (di) uit zijn bakje te trekken. Gelukkig vergeet men te lightneren (klaveren start is down).

Mijn hand:
(sp) VBx
(ha) ATxx
(di) -
(cl) VB9xxx

Niet iedereen (misschien wel niemand) opende hier 1 (cl) mee en dat maakt het bereiken van 7 lastig. Bij nevenpaar werd inderdaad gepast, waarna BoB 4 (sp) uit zijn bakje weet te trekken (7 kaart). Nu verzint onze tegenstander met die 7-4 laag het om 4 Sa (minors) te bieden (neuh echt voorkeur heb je niet toch). Zijn maat bied 5 (cl) en allen pas. Aan andere tafels werd vaak 6 (cl) of 6 (di) geboden, een enkele keer uitstekend uitgenomen met 6 (sp).

Wij hadden wel geluk met het zeer timide volgbodje van 2 (sp) .
Post Reply