bieden na een multi

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
User avatar
Martin
Posts: 573
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: bieden na een multi

Post by Martin »

Ik bied direct 2SA. 16-18 punten met iets wat een stop lijkt in beide hoge kleuren. We spelen daarna Niemeijer en transfers, dus als we in 4Ha moeten zitten komen we daar waarschijnlijk wel achter.
Als je begint met pas, zit je daarna met de gebakken peren. 2SA is nu voor de mineuren, doublet belooft korte schoppens en tolerantie voor alle drie de overige kleuren en 3 (ha) belooft een vrij zwak spel beloven aangezien je niet meteen 3 (ha) hebt gevolgd. Kortom, je moet nu gokken (pas, 3SA, 3 (ha), 2SA gevolgd door 3 (ha) als maat 3 laag biedt).
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Eldert
Posts: 150
Joined: 01 Apr 2009, 17:30

Re: bieden na een multi

Post by Eldert »

Wat wil je bereiken met je volgende bieding?
4 (ha) gaat je partner niet verzinnen. 4 (sp) lijkt niet waarschijnlijk, tenzij de multi-er toch een hand met harten had.
3NT dus. Dan moet je een 6-kaart schoppen 2x tegenhouden (AVBxxx kan zomaar) of niet meer van slag gaan. Om niet meer van slag te gaan (en 9 slagen op te rapen), moet je partner (ha) A en (di) K of (cl) A hebben. Als ie (ha) A niet heeft dan moet ie iets in schoppen hebben, dat hoog genoeg is om te storen, zodat je 9 nog een stop wordt.

Punten: jij hebt er 16, multi-er heeft er 6-9 (zeg 7,5).
rechts en partner hebben er samen dan 16,5, oftewel partner heeft er 8.
Hij mag dus vrijwel geen vrouwen en boeren hebben in de lage kleuren, want dan red je het niet.

Ik mis liever geen manche, maar het lijkt niet heel kansrijk..
User avatar
K-J
Posts: 1443
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: bieden na een multi

Post by K-J »

Ook ik bied 'gewoon' direct 2SA. Het omschrijft mijn hand het beste en we zitten weer mooi in ons systeem om uit te zoeken welke manche het beste zal zijn (als het een manche is): via niemeyer kan partner perfect uitzoeken of we een 8+ kaart fit hebben in een hoge kleur.
3SA kan met deze schoppenstop natuurlijk wel riskant worden, maar misschien brengt partner een stop mee of heeft oost slechts een singleton schoppen en kan ik negen slagen fabrieken zonder dat west een tweede keer aan slag komt.
User avatar
nijn11
Posts: 721
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: bieden na een multi

Post by nijn11 »

Tja, 2SA. Ik loop mijn hoofd te breken, maar kan echt niets anders verzinnen...
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
wouterf

Re: bieden na een multi

Post by wouterf »

(sp) Qxxxxx (ha) x (di) x (cl) AQxxx een 6-1-1-5, wat ontzettend laf geboden. Ik had gewoon vrolijk 4 (sp) geopend 8-) .

Volgens mij hebben de opps nu gewoon 4 schoppen gemist of zie ik dit verkeerd? 1 ruitenverliezer en 1 schoppenverliezer. Die 300 valt dus best mee volgens mij, soms gaat het gewoon helemaal fout. De kracht van een preemp.
wouterf

Re: bieden na een multi

Post by wouterf »

Jan wrote:Ze hebben inderdaad 4 (sp) gemist, maar dat deed m'n nevenpaar ook.

Ik weet niet of ik zo'n fan ben van de 4 (sp) opening met deze brakke schoppens. Als de troeven verkeerd zitten, ben je troefkort voordat de klaveren lopen...

3 (sp) kan ook, maar een multi vind ik echt te weinig. Ik open nog liever 1 (sp). Is het onmogelijk om in 4sch te komen na een 3 (sp) opening?
Eldert
Posts: 150
Joined: 01 Apr 2009, 17:30

Re: bieden na een multi

Post by Eldert »

Als iedereen vindt dat je 2NT moet bieden, dan is er weinig om ontevreden over te zijn.
Zo erg was het trouwens niet. Koste maar een paar IMPs, we hadden er genoeg over.

Maar het verbaast me wel dat iedereen het alleen maar heeft over je hand vertellen.
Zelf zou ik dan nog liever 3 (ha) bieden, als dat echt zou zijn, vanwege de mooie zeskaart en het gebrek aan snelle slagen. (Dat ging overigens twee down, aan de tafels waar het geboden werd).
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: bieden na een multi

Post by Erik »

Daarom ben ik ook zo blij dat ik met Hugo de SF verdediging speel. Ik kan dus 3 (di) bieden als transfer naar de harten. Met de waardeloze hand die partner in dit geval heeft bied hij gewoon 3 (ha). jij hebt vervolgens niet genoeg kracht om door te gaan en dan mag je 3 (ha) spelen.

Overigens zegt het ongenoegen van jouw teamgenoten over 2NT meer over hun onvermogen een bieding op zijn merites te beoordelen. 2NT bekritiseren valt zeer wel te klassificeren onder de noemer scorebordjournalistiek. Zonder verdere afspraken is 2NT gewoon een goed, recht door zee bod. 3 (ha) bieden is wel te vededigigen, maar dan eindig je dus in 4 (ha) wat ook domweg te hoog is.

Om ook Wouter nog even te counteren, 4 (sp) bieden stoort niet meer dan 2 (sp) bieden. 4 (sp) zal echter vaker verkeerd dan goed zijn met deze brakke schoppens. Ik denk dat je deze hand beter kunt verpassen om later met een cue je extreme 2 kleurenspel aan te geven. Dan heb je vaker kans in het juiste contract te komen. Toegegeven, de tegenpartij kan iets meer informatie uitwisselen, maar het is nog steeds voldoende storend en geeft jouw partij meer informatie of het wel of niet goed is om uit te nemen.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Eldert
Posts: 150
Joined: 01 Apr 2009, 17:30

Re: bieden na een multi

Post by Eldert »

Jan wrote: Het zijn er helaas maar 5, anders is 3 duidelijk beter.
Mijn excuses voor de vergissing. Je hebt inderdaad een vijfkaart.
Erik wrote:Overigens zegt het ongenoegen van jouw teamgenoten over 2NT meer over hun onvermogen een bieding op zijn merites te beoordelen. 2NT bekritiseren valt zeer wel te klassificeren onder de noemer scorebordjournalistiek.
Graag wil ik wel even het 'ongenoegen' corrigeren van de teamgenoten.
Ik was degene die er aan twijfelde en ik vroeg me gewoon af of er iets beters was. Dit bod pakte redelijk slecht uit en ik wil dat graag voorkomen de volgende keer, als dat kan.
Ik word liever niet daarvoor door het slijk gehaald.
User avatar
nijn11
Posts: 721
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: bieden na een multi

Post by nijn11 »

Jan wrote:...Ik weet niet of ik zo'n fan ben van de 4 (sp) opening met deze brakke schoppens. Als de troeven verkeerd zitten, ben je troefkort voordat de klaveren lopen...
Zou je wel 4 (sp) bieden als je in de 4e hand zat en het ging (1 (ha)) - pas - (4 (ha)) - ???
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Post Reply